Bach bloesem advies

Dyscalculie of rekenstoornis?

Het is balanceren op een slappe koord als men het heeft over het onderscheid tussen een rekenstoornis en dyscalculie. Maar dat zal ouders en/of leerkrachten worst wezen als het gaat om een kind dat problemen heeft met rekenen. Hoe dan ook houdt dyscalculie meer in dan “mijn kind kan niet goed rekenen”. Daarom mag de diagnose dyscalculie niet zomaar door de  eerste de beste worden gesteld, maar is er een gespecialiseerd team nodig dat op basis van ernstig onderzoek de diagnose stelt.

Dyscalculie begint met uitsluiten

Om zeker te zijn dat een kind dyscalculie heeft, gaat men zaken uitsluiten. Zo gaat men in de eerste plaats vaststellen of het kind wel verstandig genoeg is om te kunnen rekenen. Even evident is of het kind de taal waarin wordt onderwezen machtig is. Het is nogal evident dat een kind dat Chinees spreekt de rekenopdrachten van een Nederlandstalige leerkracht niet goed kan uitwerken. Ook het zicht, het gehoor en het ruimtelijk inzicht spelen een belangrijke rol. Dat laatste is vooral van belang omdat het aanleren van getallen en bewerkingen gebeurt met schematische voorstellingen. Als het kind deze voorstellingen niet kan snappen, dan levert dit problemen op met rekenen die echter niet kunnen omschreven worden als dyscalculie. Verder zijn factoren zoals een gezinssituatie waarbij het kind wordt opgevolgd en voldoende aanwezigheid op school ook van belang.

Bovenstaande zaken kunnen een reden zijn waardoor het kind leerproblemen heeft. Maar deze leerproblemen omschrijft met niet als dyscalculie.

Wanneer ga je denken aan dyscalculie?

Er zijn typische rekenproblemen die bij de ervaren leerkracht het belletje van de dyscalculie gaan doen rinkelen.  In het eerste leerjaar ziet men dat kinderen leren welke combinaties er zijn van het getal 10. Zo automatiseren kinderen dat 10 hetzelfde is als 7 en 3, 6 en 4, 8 en 2,… Dat kinderen deze combinaties vlot kennen, is van belang om in volgende fases te leren werken met oefeningen zoals bijvoorbeeld 7 + 5. Via de combinaties van 10 die zij geleerd hebben, weten ze dat ze eerst 7 + 3 gaan doen en daar dan nog 2 bijtellen. Voor kinderen met dyscalculie verloopt het automatiseren van deze combinaties bijzonder stroef. Later zal men ook ondervinden dat het leren van de maaltafels en het plaatsen van een getal op een getallenrij voor problemen zorgt.

Let op!

Het is zeker niet omdat je bij een huistaak merkt dat je kind eens minder scoort op dergelijke oefeningen dat je meteen aan dyscalculie moet gaan denken. Fouten maken hoort nu eenmaal bij een leerproces. Laat je kind nooit zien dat je in paniek geraakt, maar vraag de leerkracht om raad.

Het is vooral op dat laatste vlak dat kinderen met dyscalculie nog bijkomende problemen hebben. Heeft je kind dyscalculie, dan zal dat inderdaad de nodige aanpak vragen. Maar dat houdt zeker niet in dat je kind geen mogelijkheden in het verdere leven zal hebben. Waar heel veel kinderen met dyscalculie mee te kampen hebben, is met het feit dat zij naast het leerprobleem ook nog een psychisch probleem hebben. Vooral als zij paniek of ontgoocheling bij de ouders merken, gaan zij een laag zelfbeeld krijgen. En dat kunnen ze naast hun rekenprobleem heus wel missen als kiespijn. Probeer als ouder je kind dus steeds positief te benaderen op gebied van het rekenprobleem. Het is ook sterk aan te raden om een kind met dyscalculie Bachbloesems te geven. Via een mix van Bachbloesems, samengesteld door een ervaren bloesemtherapeut, kan je op een gezonde en verantwoorde manier bekomen dat je kind meer zelfvertrouwen krijgt en minder faalangst.

Gecreëerd door Tom Vermeersch ()

Tom Vermeersch

Tom Vermeersch is een gecertificeerde psycholoog en Bachbloesemexpert met meer dan 30 jaar ervaring.

Andere artikelen

Taalproblemen en dyslexie

Als ouders te horen krijgen dat hun kind problemen heeft die wel eens op dyslexie zouden kunnen wijzen, dan is dit een bittere pil. Logisch ook, want gedurende de ganse kleutertijd was er geen vuiltje aan de lucht. 

Agressie bij kleuters

Het stereotiepe beeld van een kleuter die gezellig in één of ander hoekje van de klas aan het spelen is, is niet altijd meer een terecht beeld. Kleutertjes die aan de hand van de juf over de speelplaats wandelen, ze zijn er gelukkig nog altijd. Maar net zo goed stelt men vast dat er ook andere normen groeien onder de kleuters.

Dyslexie en dyscalculie

Dyslexie en dyscalculie kan bij kinderen leiden tot een verminderd zelfbeeld, ze schamen zichzelf en hebben geen zelfvertrouwen. Het kind voelt zich niet goed in zijn vel en krijgt een gebrek aan eigenwaarde.  Lees hoe Bach bloesems kunnen helpen bij dyslexie en dyscalculie.

Dyscalculie of rekenstoornis?

Dyscalculie of rekenstoornis?

Het is balanceren op een slappe koord als men het heeft over het onderscheid tussen een rekenstoornis en dyscalculie. Maar dat zal ouders en/of leerkrachten worst wezen als het gaat om een kind dat problemen heeft met rekenen. Hoe dan ook houdt dyscalculie meer in dan “mijn kind kan niet goed rekenen”. Daarom mag de diagnose dyscalculie niet zomaar door de  eerste de beste worden gesteld, maar is er een gespecialiseerd team nodig dat op basis van ernstig onderzoek de diagnose stelt.

Dyscalculie begint met uitsluiten

Om zeker te zijn dat een kind dyscalculie heeft, gaat men zaken uitsluiten. Zo gaat men in de eerste plaats vaststellen of het kind wel verstandig genoeg is om te kunnen rekenen. Even evident is of het kind de taal waarin wordt onderwezen machtig is. Het is nogal evident dat een kind dat Chinees spreekt de rekenopdrachten van een Nederlandstalige leerkracht niet goed kan uitwerken. Ook het zicht, het gehoor en het ruimtelijk inzicht spelen een belangrijke rol. Dat laatste is vooral van belang omdat het aanleren van getallen en bewerkingen gebeurt met schematische voorstellingen. Als het kind deze voorstellingen niet kan snappen, dan levert dit problemen op met rekenen die echter niet kunnen omschreven worden als dyscalculie. Verder zijn factoren zoals een gezinssituatie waarbij het kind wordt opgevolgd en voldoende aanwezigheid op school ook van belang.

Bovenstaande zaken kunnen een reden zijn waardoor het kind leerproblemen heeft. Maar deze leerproblemen omschrijft met niet als dyscalculie.

Wanneer ga je denken aan dyscalculie?

Er zijn typische rekenproblemen die bij de ervaren leerkracht het belletje van de dyscalculie gaan doen rinkelen.  In het eerste leerjaar ziet men dat kinderen leren welke combinaties er zijn van het getal 10. Zo automatiseren kinderen dat 10 hetzelfde is als 7 en 3, 6 en 4, 8 en 2,… Dat kinderen deze combinaties vlot kennen, is van belang om in volgende fases te leren werken met oefeningen zoals bijvoorbeeld 7 + 5. Via de combinaties van 10 die zij geleerd hebben, weten ze dat ze eerst 7 + 3 gaan doen en daar dan nog 2 bijtellen. Voor kinderen met dyscalculie verloopt het automatiseren van deze combinaties bijzonder stroef. Later zal men ook ondervinden dat het leren van de maaltafels en het plaatsen van een getal op een getallenrij voor problemen zorgt.

Let op!

Het is zeker niet omdat je bij een huistaak merkt dat je kind eens minder scoort op dergelijke oefeningen dat je meteen aan dyscalculie moet gaan denken. Fouten maken hoort nu eenmaal bij een leerproces. Laat je kind nooit zien dat je in paniek geraakt, maar vraag de leerkracht om raad.

Het is vooral op dat laatste vlak dat kinderen met dyscalculie nog bijkomende problemen hebben. Heeft je kind dyscalculie, dan zal dat inderdaad de nodige aanpak vragen. Maar dat houdt zeker niet in dat je kind geen mogelijkheden in het verdere leven zal hebben. Waar heel veel kinderen met dyscalculie mee te kampen hebben, is met het feit dat zij naast het leerprobleem ook nog een psychisch probleem hebben. Vooral als zij paniek of ontgoocheling bij de ouders merken, gaan zij een laag zelfbeeld krijgen. En dat kunnen ze naast hun rekenprobleem heus wel missen als kiespijn. Probeer als ouder je kind dus steeds positief te benaderen op gebied van het rekenprobleem. Het is ook sterk aan te raden om een kind met dyscalculie Bachbloesems te geven. Via een mix van Bachbloesems, samengesteld door een ervaren bloesemtherapeut, kan je op een gezonde en verantwoorde manier bekomen dat je kind meer zelfvertrouwen krijgt en minder faalangst.


Marie Pure

Andere artikelen


Taalproblemen en dyslexie

Taalproblemen en dyslexie

Als ouders te horen krijgen dat hun kind problemen heeft die wel eens op dyslexie zouden kunnen wijzen, dan is dit een bittere pil. Logisch ook, want gedurende de ganse kleutertijd was er geen vuiltje aan de lucht. 

Lees het volledig artikel

agressie bij kleuters

Agressie bij kleuters

Het stereotiepe beeld van een kleuter die gezellig in één of ander hoekje van de klas aan het spelen is, is niet altijd meer een terecht beeld. Kleutertjes die aan de hand van de juf over de speelplaats wandelen, ze zijn er gelukkig nog altijd. Maar net zo goed stelt men vast dat er ook andere normen groeien onder de kleuters.

Lees het volledig artikel

dyslexie en dyscalculie

Dyslexie en dyscalculie

Dyslexie en dyscalculie kan bij kinderen leiden tot een verminderd zelfbeeld, ze schamen zichzelf en hebben geen zelfvertrouwen. Het kind voelt zich niet goed in zijn vel en krijgt een gebrek aan eigenwaarde.  Lees hoe Bach bloesems kunnen helpen bij dyslexie en dyscalculie.

Lees het volledig artikel

Bachbloesems zijn geen geneesmiddelen maar onschadelijke plantaardige extracten die gebruikt worden ter ondersteuning van de gezondheid.

© 2024 Mariepure - Webdesign Publi4u

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....