Voedingstips om minder moe te zijn

Voedingstips om minder moe te zijn
Voedingstips om minder moe te zijn

Als je lijdt aan grote vermoeidheid, veel energiedipjes hebt, of je je vaak doorheen de dag moet sleuren, dan is het waarschijnlijk de moeite waard om je dieet eens onder de loep te nemen.
Neem een kijkje naar onze voedseltips en misschien vind je er wel een paar die ook voor jou van toepassing zijn!

1. Eet regelmatige maaltijden – vooral ontbijt

Ontbijt is de fundering van je dag. Je zou zelfs moeten ontbijten als je niet echt honger hebt. Mensen die wel een ontbijt nemen, gaan volgens onderzoek ’s morgens minder tussendoortjes eten, en toch behouden ze een energiek gevoel. De verleiding om suikerrijke snacks te nemen, zal veel lager liggen als je een goed ontbijt hebt gehad dus het is ook beter voor je taille. Trouwens, (suikerarme) ontbijtgranen worden geassocieerd met lagere stressniveaus!

2. Sla geen maaltijden over

Je zou zeker om de drie tot vier uur iets moeten eten om je energieniveau geoptimaliseerd te houden en je niet moe te voelen. Je zou ontbijt, lunch en diner moeten hebben en daar nog twee tussendoortjes mogen bij hebben.
Vermijd te grote maaltijden omdat je anders veel energie zal verbruiken om ze te verteren, waardoor je je moe zal voelen. Het is veel beter om iets kleinere porties te nemen, dan één grote. Je maaltijden zouden een balans moeten hebben van proteïnes en licht verteerbare koolhydraten. Neem daarbij ook gezonde vetten zoals noten, vis en olijven.

3. Ken je koolhydraten!

Complexe koolhydraten kunnen je helpen om je gewicht te behouden en reduceren het risico op sommige kankers. Ze laten traag glucose vrij in je bloed, waardoor ze je lichaam voorzien van een voorraad energie.

Enkelvoudige koolhydraten heb je in twee vormen, natuurlijke en verfijnde. De meeste soorten fruit en groenten bezitten een hoge hoeveelheid natuurlijke koolhydraten, en kunnen een gezonde boost aan energie voorzien indien je dat nodig hebt.

Verfijnde koolhydraten worden vaak gevonden in verwerkte voedingsmiddelen zoals cake, koekjes, snoepjes en kunnen witte bloem en tafelsuiker bevatten. Deze zijn eigenlijk niet zo goed voor je, hoe lekker ze ook smaken! Het is best om deze alleen af en toe eens te eten en niet als een deel van je dagelijkse dieet. Onthoud, deze suikers komen snel vrij in je bloedsomloop, waardoor je een energierush zal krijgen, maar even snel wordt dit gevolgd door een dip.

4.Houd van vezels

Je zou zeker vezels moeten opnemen. Vezels zorgen ervoor dat dat de calorieën uit je koolhydraten traag en gestaag in je bloedstroom terechtkomen, waardoor je energieniveau behouden wordt. Ongeveer 20-30 gram aan vezels per dag is waar je je op zou moeten richten. Je vindt vezels in zemelen, meergranen, volkoren en fruit en groenten.

5.Omega-3s zijn je vriend

Je vindt omega-3s in vette vis (zoals tonijn, makreel, haring en zalm) en noten. Omega-3 is een essentieel vetzuur dat hersencellen behoudt en je mentaal alert laat voelen en ze moedigen het lichaam aan om koolhydraten te stockeren als glucose in plaats van vet.

6. Drink veel water

Zelfs milde dehydratatie zal je moe, slaperig en hongerig laten voelen. Blijf gehydrateerd door ongeveer 2 liter water per dag te drinken en houd zo je hersenen, hart en organen gezond houden. Als je urine donkerder is dan lichtgeel, dan weet je dat je gedehydrateerd bent. Naast meer water drinken kan je ook meer voedsel eten dat je water level op peil houdt: denk aan natuurlijke yoghurt, broccoli, wortels, watermeloen, sinaasappels, en pompelmoes eten. Die bevatten allemaal veel water.

7. Vermijd te veel cafeïne

Ja, cafeïne geeft je een boost aan energie maar te veel zal je slaappatroon beïnvloeden en je zal daar de dag er op onder lijden.

8. Vermijd vet voedsel

Wanneer je vet voedsel eet, zal dat op je maag blijven liggen, wat betekent dat je ze niet goed verteerd. Je zal je moe en lusteloos voelen. Complexe koolhydraten en vezelrijke voeding zijn beter omdat ze traag energie vrijlaten in je lichaam en je wakker laten voelen. Fruit eten na je maaltijd zal je een snelle boost aan energie geven om je lichaam de kracht te geven je maaltijd te verwerken.

9. Kies vers voedsel

Als je kiest voor het meest verse en ‘binnen het seizoen’-voedsel dat je kan vinden, dan zal je je energie een boost geven en over het algemeen minder moe voelen. Dat is omdat vers en seizoensgebonden voedsel meer voedingsstoffen bevat, dan voeding met bewaarmiddelen,  of dat de halve wereld al gezien heeft. Door lokaal te winkelen doe je bovendien niet allen jezelf, maar ook de lokale economie een plezier.

10. Blijf weg van energy drinks

Je zou denken dat suikerrijke dranken, energy drinks en cafeïne je energieniveau doen stijgen.
Jammer genoeg doen ze dit enkel op de korte termijn en vanaf als dat effect uitgewerkt is, zal je je moe en slaperig voelen. Suikerrijke dranken zijn verslavend, en je zal inderdaad merken dat als je er mee probeert te stoppen,  je je slechter zal voelen voor een paar weken. Maar als je volhoudt en even doorbijt, zal je uiteindelijk meer energie hebben, zonder de ups en downs die je eerder had.

Delen


Bach bloesem Mix 47: Vermoeidheid

Bach bloesem mix 47 helpt om:

  • meer energie te hebben
  • je draagkracht te verhogen
  • stressbestendiger te zijn
  • minder te piekeren
  • beter te slapen
Klik hier en ontdek Bach bloesem mix 47
Marie Pure

Andere artikelen


generatiey-2

Is kiezen verliezen?

Canvas (Belgische tv-zender) toont straks het nieuwe programma ‘Twintigers’. Twintigers vertelt het verhaal van 9 Belgische jongeren die op een belangrijk kantelpunt in hun leven staan.

Lees het volledig artikel

Hoe help ik mijn kind zijn dromen te verwezenlijken

Hoe help ik mijn kind zijn dromen te verwezenlijken

De verbeelding van kinderen kent geen limiet en hun dromen zijn een mix van hoop en fantasie, de werkelijkheid en magische wereld, het onmogelijke en haalbare.

Lees het volledig artikel

rilatine

Riltaline tijdens de examenperiode?

De examenperiode staat weer voor de deur. Voor ouders met studerende jongeren steevast een periode van gigantisch veel stress. Voor de jongere zelf een periode waarin heel wat gevraagd wordt...

Lees het volledig artikel

nieuwe schooljaar

Schooljaar in zicht!

Als het blaadje van 15 augustus van de kalender is gehaald, dan begint het in heel wat gezinnen te kriebelen. Het einde van de vakantie kondigt zich stilletjes aan en de stress voor het nieuwe schooljaar kan aan zijn intrede beginnen.

Lees het volledig artikel

Vermoeidheid door allergie

Vermoeidheid door allergie

Een allergie kan dus vermoeidheid veroorzaken. Maar hoe komt dit nu precies? Wel, wanneer je last hebt van een allergie, treden allerlei symptomen op die je doen denken aan een verkoudheid, astma aanval of griep.  

Lees het volledig artikel

De financiële gevolgen van een burn-out

De financiële gevolgen van een burn-out

Over burn-out wordt altijd wel ergens gesproken, maar de laatste tijd komt dit weer meer in de spotlights te staan.

Lees het volledig artikel

5 tekenen van narcistische perversie

5 tekenen van narcistische perversie

Narcisme is een term die we tegenwoordig steeds vaker tegenkomen. Maar wat betekent het eigenlijk? Narcisme wordt gebruikt om een persoon te beschrijven die heel erg vol van zichzelf is of te ijdel. Echter gaat narcisme lang niet over eigenliefde.

Lees het volledig artikel

slaappillen

Oogjes dicht en snaveltjes toe

Steeds meer Vlamingen gaan slaappillen gaan gebruiken. Maar ook steeds op een jongere leeftijd. Welke gevaren hangen hier aan vast?

Lees het volledig artikel

ouderdomsdiabetes-voorkomen

Doe jij genoeg om ouderdomsdiabetes te voorkomen?

Het is alarmerend nieuws, steeds meer twintigers en dertigers krijgen te maken met diabetes type 2. De stijging gaat hand in hand met een obesitasepidemie.

Lees het volledig artikel

Vermoeidheid in de 21ste eeuw

Waarom de 21ste eeuw zo vermoeiend is

Voel jij je vermoeid? Gestresseerd? Kan je niet meer omgaan met de druk? De kans bestaat dat je lijdt aan de tijden waarin we leven. Onze moderne levensstijlen zijn ontzettend vermoeiend.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....