Deze site maakt gebruik van cookies.Meer weten

Een nieuw jaar, een nieuwe ik

Een nieuw jaar, een nieuwe ik

Steek je hand omhoog als je ooit al een goed voornemen hebt gemaakt dat je niet volhield? Juist ja! Ongeveer iedereen! De laatste jaren heb ik zelfs opgegeven om nog nieuwe voornemens te maken omdat ik wist dat ik ze toch niet zou volhouden. Hoe dan ook, een nieuw jaar voelt aan als een nieuw begin. Warm weer en minder donkere dagen zijn op weg en het voelt alsof we een nieuwe start kunnen maken. Het is zo’n positief ding om te doen en hoop doet leven, dus waarom zou je jezelf niet aan een verandering toewijden dit jaar? Hier zijn onze tips om je goede voornemens vol te houden.

1. Maak één goed voornemen

Als je te veel goede voornemens in één keer probeert te nemen zal je ze nooit kunnen volhouden, dus focus je energie op één vlak waar je wilt op veranderen.

2. Is dat het juiste voornemen voor jou?

Wat wil je eigenlijk uit het leven halen? Als je gewicht wil verliezen omdat de media je dat zegt, dan is dat de verkeerde reden. Het is veel beter om na te gaan wat je gelukkig maakt over een lange termijn en daar voor te kiezen.

3. Geef jezelf kleine doelen die je kan bereiken

Beter – en veel gezonder - dan erop richten de helft van je gewicht te verliezen tegen de zomer, is beslissen om een beetje gewicht te verliezen in januari, en daarna een beetje in februari en zo verder. Stel kleine doelen voor jezelf die je écht kan bereiken. Jezelf uithongeren zal zeker niet helpen. Dus probeer na te denken hoe je gezonder kan eten en meer kan bewegen. Drie maal per week 30 minuten wandelen, een pilates les volgen, minstens drie dagen per week geen chocolade eten of altijd je eten grillen in plaats van bakken, zijn allemaal voorbeelden van kleine doelen die je voor jezelf kan maken.

Je kan dit toepassen op eender welk vlak. Als je eens je huis volledig wil opruimen bijvoorbeeld, kan je kiezen om een bepaalde kamer te doen in de eerst weken, en daarna te zien hoe het verder kan. Als je een boek wil schrijven, schrijf 500 woorden per dag, drie dagen per week.
Je levensstijl veranderen is de sleutel tot succes.

4. Positieve attitude

Sommige veranderingen in je levensstijl (zoals diëten of bewegen) zullen aanvoelen als een straf. Stop met op die manier na te denken. Als je het leuk vindt om te zwemmen, dan is drie maal per week het zwembad bezoeken toch net leuk? Yoghurt eten in plaats van een zware pudding is licht en geeft voldoening. Als je het even niet meer ziet zitten en toch verleid wordt, dan geeft dat niet. Zorg gewoon dat je daarna weer verder doet zoals je bezig was.

5. Perfect onvolmaakt

Begrijp dat we allemaal anders zijn en dat perfectie iets onmogelijks is. Vier wie je bent als individu. Concentreer je op de dingen waar je in slaagt en goed in bent.

6. Zoek steun

Je voornemen zou geen geheim mogen zijn. Hoe meer je het deelt en praat over je doel met anderen, hoe waarschijnlijker het is dat je je doel bereikt. Vrienden en familie kunnen je steunen als het niet meer zo goed gaat als je had gedacht. Beter nog, is om een buddy te zoeken die hetzelfde wil bereiken als jij. Als je goede voornemen moeilijk is kan het goed zijn om professionele hulp te zoeken, dus aarzel niet om hulp te vragen.

7. Plannen

Hoe meer je nadenkt over wat je doet, hoe groter de kans is dat je het volhoudt. Zoek en lees teksten over wat je wil doen. Wie kan je gebruiken als inspiratie? Gebruik een dagboek om je voortgang op te nemen, of maak een grafiek of tabel voor een visueel overzicht. Bekijk deze eens als je denkt dat je voornemen faalt.

8. Houd vol

Het duurt drie weken voor een nieuwe activiteit een gewoonte wordt en zes maanden voor het een deel van je persoonlijkheid wordt. Jammer genoeg zal het niet over één nacht ijs gaan – dus besef goed dat je lang moet volhouden. Als je ontdekt dat je begint op te geven, zet je dan terug in voor je doel. Blijf je opnieuw inzetten. Er zullen sowieso problemen zijn, maar de manier waarop je over je hindernissen geraakt is een maatstaf voor je kracht.

9. Beloon jezelf

Waarom zou je jezelf niet eens af en toe belonen? Dit kan nieuwe kledij kopen zijn als je gewicht bent verloren, of jezelf een dagje spa en massage cadeau geven omdat je zo hard hebt gewerkt.

10. Ga er voor

Kies een dag om je goede voornemen te starten (niet 1 januari!) en ga er 100% voor. Kijk uit naar het moment waarop je begint en ga er volledig voor. Dit is het begin van iets groots. Een nieuw jaar, een nieuwe jij!

Delen

Andere artikelen


mers virus © reuters

Het MERS virus: reden tot paniek?

Het aantal mensen dat tot voor kort ooit over het MERS-virus had gehoord, kan je vast en zeker op één hand tellen. Momenteel duiken er echter steeds meer en meer artikels op in de pers over dit virus. Wat is er aan de hand? Is dit een nieuw soort virus? Is er sprake van een bedreiging? Of zijn er bepaalde gebieden die we beter vermijden?

Lees het volledig artikel

drinkgewoontes

Hoe weet je of je een drankprobleem hebt?

Het is typerend dat mensen in de donkere dagen vaker naar een glaasje alcohol grijpen dan tijdens de zomermaanden. Dit fenomeen zorgt er bijvoorbeeld voor dat problemen met alcohol in de Noordse landen veel groter zijn dan in Zuiderse landen. Maar hoe ver mag je gaan met een glaasje? Hierover bestaan sterk uiteenlopende verhalen.

Lees het volledig artikel

tips-bij-einde-van-de-winter

5 tips om het einde van de winter dragelijk te maken!

De winter loopt op zijn einde en we snakken allemaal naar die langverwachte zonnestralen. Waar blijven die heerlijke lentedagen, de verlengde weekends en de lange zomeravonden toch! De vermoeidheid slaat bij ons allemaal toe en we kunnen niet wachten tot de winter over is.

Lees het volledig artikel

slaappillen

Oogjes dicht en snaveltjes toe

Steeds meer Vlamingen gaan slaappillen gaan gebruiken. Maar ook steeds op een jongere leeftijd. Welke gevaren hangen hier aan vast?

Lees het volledig artikel

beyonce sterrendieet

Het dieet van de sterren: een sterrendieet?

Is het komkommertijd in het wereldje van de televisiesterren of doen zij het gewoon om in de kijker te staan? Steeds meer en meer laten sterren hun gezicht linken aan bepaalde vormen van dieet. De bedoeling hiervan is natuurlijk zoveel mogelijk mensen overtuigen om ook dit dieet te gaan volgen. Maar enig wantrouwen is hier wel op zijn plaats.

Lees het volledig artikel

Het mooie studentenleven

Het mooie studentenleven

Heel wat jongeren dromen van het mooie studentenleven. Voor heel wat studenten is die mooie droom toch niet echt wat ze er van verwacht hadden.

Lees het volledig artikel

wat te doen als je kind niet terug naar school wil

Wat te doen als je kind niet terug naar school wil?

Wat kan je doen als je kind niet terug naar school wil? Hier zijn onze tips en hulp indien je kind weigert terug naar school te gaan.

Lees het volledig artikel

middeltjes-tegen-ziek-zijn

5 Middeltjes tegen ziek zijn

Deze tijd van het jaar is traditioneel de periode dat de wachtzalen van artsen bomvol zitten. Ook dit jaar is het omwille van de griepepidemie niet anders...

Lees het volledig artikel

herfst

5 tips om gezond de herfst te doorspartelen

 Hij heeft een hele poos op zich laten wachten, maar de laatste dagen kunnen we er niet meer onderuit: de herfst is in het land. De herfst wordt ook wel een overgangsseizoen genoemd.

Lees het volledig artikel

De financiële gevolgen van een burn-out

De financiële gevolgen van een burn-out

Over burn-out wordt altijd wel ergens gesproken, maar de laatste tijd komt dit weer meer in de spotlights te staan.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....