Ik wil niet!

Ik wil niet!
Ik wil niet!

Sommige dagen zit je vol goede moed en ga je al vroeg aan de slag met alles wat je gepland had. Andere dagen had je goede plannen, maar is de motivatie ver te zoeken om ook maar iets te doen. Motivatie kan nogal ongrijpbaar zijn, vooral als je het even niet hebt. Uitstellen leidt echter alleen maar tot stress, frustratie en een schuldgevoel (want je moet het toch af hebben). Stop dus met uitstellen en start met afvinken van de klusjes op je to-do lijst. Daar wordt het leven een stuk gelukkiger en productiever van!

Zelfmotivatie kun je leren. Gelukkig is er genoeg advies om je daarbij te helpen. Welke strategie voor jou het beste werkt, hangt af van de redenen waarom je niet gemotiveerd bent. Zo kan een gebrek aan motivatie soms worden veroorzaakt door een slecht humeur of een neerslachtig gevoel. Bij deze gevoelens kan Bach bloesem mix 65 helpen om de donkere wolken te verdrijven en je wilskracht op te krikken. Hierdoor zal je je uiteindelijk energieker voelen om door te gaan en de dingen te doen waar je eigenlijk even geen zin in hebt.

Overigens zullen deze tips je ook helpen om je beter te motiveren door te gaan.

Bach bloesem mix op maat

Bach bloesem op maat :

  • samenstelling voor jou persoonlijk
  • op basis van je klachten en karakter
  • Bach bloesem wordt door Tom uitgekozen
  • geeft snel en goed resultaat
Klik hier en ontdek Bach bloesem op maat - Wizard
 

Breek een grote klus in kleine stukjes

Soms lijkt een klusje dat je te wachten staat zo overweldigend dat je niet eens weet waar je moet beginnen. Als dit gebeurt, blijf je het uitstellen en bereik je niets. Of het nu gaat om het renoveren van een huis of het schrijven van een proefschrift, probeer een ontmoedigende taak op te delen in een reeks kleine stapjes, dan lijkt het allemaal niet zo erg. Bovendien hou je dan het overzicht en kun je veel beter alle stappen doorlopen.

Prioriteiten stellen!

Heb je de stappen die je moet zetten om bij je einddoel te komen in kaart gebracht? Beslis dan nu welke het meest belangrijk zijn om je doel te bereiken. Daar begin je mee. Tijd voor de voorjaarsschoonmaak? Start in de kamer die dit het hardst nodig heeft. Schrijf je een proefschrift? Begin dan met het raamwerk en de research per hoofdstuk. Achterstand in je administratie? Begin bij de oudste e-mail of rekening op de stapel.

Denk aan de effecten op lange termijn

Uitstelgedrag is niemand vreemd. De een heeft er erger last van dan de ander. Heb jij er erg last van, dan weet je dat het een gewoonte is die je moet veranderen. Toch blijf je uitstellen – het is immers een gewoonte geworden. Sta dan even stil bij wat de gevolgen zijn op de lange termijn als je blijft uitstellen. Stel bijvoorbeeld dat je wilt stoppen met roken, maar dat je jezelf niet kunt motiveren om het te doen. In dit scenario benadeel je alleen jezelf, want hoe langer je uitstelt, des te meer schade doe je je lichaam aan. En als je altijd last minute je werk af maakt, weet je dat je altijd onder een grote druk staat, wat ook niet goed is voor je gezondheid. Dus als je je bedenkt hoe je uitstelgedrag je toekomst kan beïnvloeden, tien of twintig jaar later, kan dat je aanzetten tot actie.

Denk aan de behoeften van anderen

Blijft je partner je vragen om te stoppen met roken, omdat hij zich zorgen maakt over je gezondheid. Of kan niemand meer iets vinden in de schuur, omdat die uitpuilt van de spulletjes. Of werk je samen met iemand en komt die door jouw uitstelgedrag achter te lopen in het werk? Je gebrek aan motivatie benadeelt ook anderen. Dit kan zelfs heel vervelend zijn voor je relaties met je partner, vrienden en collega’s. Je kunt een gebrek aan motivatie om iets te doen wat je niet wilt, overwinnen als je het doet om een ander een plezier te doen.

Zie je angsten onder ogen

Dingen uitstellen die je niet wilt doen, heeft zeker niet altijd met angst te maken. Angst kan er echter wel toe leiden dat we gebeurtenissen vermijden die we als stressvol ervaren. Een sollicitatiegesprek of het geven van een belangrijke presentatie bijvoorbeeld. Jammer, want het aangaan van uitdagingen als deze kan leiden tot persoonlijke ontwikkeling en groei en je carrière vooruit helpen. Maar eerst moet je gemotiveerd zijn om te stoppen met uitstellen. Ga je gang en solliciteer naar die droombaan; als je het blijft uitstellen, kom je geen stap verder.

Maak een takenlijst

Zet je taken voor de dag op een kalender. Dit kan digitaal zijn, maar nog effectiever is het om het fysiek op papier of een whiteboard te zetten. Zo zie je elke ochtend in één oogopslag wat je die dag moet doen. Bovendien helpt het je om op koers te blijven. Het afvinken (of echt doorstrepen) van elke voltooide taak is bevredigend en een goede manier om jezelf te motiveren. Let wel: neem niet teveel hooi op je vork en weet hoeveel je per dag ook daadwerkelijk zal doen. Als er taken blijven liggen, dan begint het uitstelgedrag weer en raak je weer ongemotiveerd.

Hou je doel in zicht

Niet elk doel kan snel worden bereikt. En daardoor zijn het doelen om uit te stellen. 20 kilo afvallen bijvoorbeeld, kost tijd en dat zal je moeten accepteren. Alleen dan hou je het vol. Het visualiseren van een toekomstige gebeurtenis, zoals een bruiloft of een vakantie waarvoor je er op je best uitziet, kan je motivatie echt stimuleren. En raak niet gedemotiveerd als het een week minder goed gaat. Het is geen sprint, maar een marathon!

Wees dankbaar voor wat je hebt

Wanneer je je ergert of verveelt bij een klusje in huis (koken, de was, stofzuigen) bedenk je dan eens waar je allemaal dankbaar voor bent. Vergeet niet dat niet iedereen het geluk heeft om een huis schoon te maken of een gezin te hebben om voor te koken. Waardering vinden in wat voor klusjes je ook aan het doen bent, helpt je om dingen in perspectief te zetten en te houden.

Verwen jezelf

Als je klaar bent met de taak waar je zo tegenop zag, beloon jezelf dan met je lievelingschocolade, een glas wijn of een ontspannend bad met een je lievelingsbadschuim. Jezelf verwennen als je iets hebt gedaan wat je eigenlijk niet wilde, is een fantastische stimulans om het de volgende keer sneller te doen.

Een laatste woord

Onze dagen kunnen niet altijd gevuld zijn met de dingen die we het liefste doen. Soms moet je je gewoon ertoe zetten om ook die klussen waar we geen zin in hebben te doen. Denk daarom na over de redenen die er zijn om een taak te doen en wat de gevolgen zijn als je het niet doet. Door je perspectief te veranderen, kom je wel in actie. Stel je ook voor hoe het zal zijn als je een taak hebt volbracht. Hoe goed dat voelt. Want met iedere taak die je afstreept, kom je een stap dichterbij het einde van de uitdaging. En dat werkt heel motiverend.


Bronnen

https://www.healthline.com/health/mental-health/motivation-work-tasks

https://psyche.co/guides/how-to-get-motivated-to-make-positive-changes-in-your-life

Delen
Marie Pure

Andere artikelen


Stop onmiddellijk met uitstellen en doe iets

Stop onmiddellijk met uitstellen en doe het!

Lees tips om de uitdaging waar je nu aan denkt meteen aan te gaan. Nu is het moment om iets te doen, je kan meten beginnen. Lees verder om meer te weten!

Lees het volledig artikel

5 tekenen van narcistische perversie

5 tekenen van narcistische perversie

Narcisme is een term die we tegenwoordig steeds vaker tegenkomen. Maar wat betekent het eigenlijk? Narcisme wordt gebruikt om een persoon te beschrijven die heel erg vol van zichzelf is of te ijdel. Echter gaat narcisme lang niet over eigenliefde.

Lees het volledig artikel

lenteschoonmaak

5 tips bij de lenteschoonmaak!

De lente is in het land en dat brengt ons energie! Sommige van ons keken er al weken naar uit, maar nu is het eindelijk zover. De langverwachte lente is in het land. Weg met de winter! 

Lees het volledig artikel

Ramadan

Vasten of Ramadan: is dat wel gezond?

 Is meedoen aan de Ramadan of vasten eigenlijk wel gezond? Ontdek het in dit artikel!

Lees het volledig artikel

op reis

Ik ga op reis en ik neem mee…

Wie kent het spelletje niet? Ik ga op reis en ik neem mee. Echter, deze tijd van het jaar is het pure realiteit om te overwegen wat je wel of niet meeneemt op reis.

Lees het volledig artikel

Tips om je negatieve aspecten in balans te brengen

Tips om je negatieve aspecten in balans te brengen

Iedereen is uniek, zelfs in hun eigen slechte gewoontes of negatieve karaktereigenschappen. Hier zijn tips om je negatieve aspecten in balans te brengen!

Lees het volledig artikel

crisis

Crisis: niet alleen op economisch vlak

Uit een enquête van het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid blijkt dat we niet alleen in een economische crisis zitten, maar ook in een crisis op het vlak van onze gezondheid. 

Lees het volledig artikel

Laten we 2021 beter maken dan 2020

Laten we 2021 beter maken dan 2020

Voor veel mensen is 2020 een van de slechtste jaren die ze zich kunnen herinneren. De COVID -19 pandemie en sociale onrust hebben ons leven veranderd op een manier die we een jaar geleden niet voor mogelijk hadden gehouden. En als januari 2021 komt, staan we waarschijnlijk nog steeds voor vele uitdagingen. Kan 2021 een beter jaar worden?

Lees het volledig artikel

kopzorgen

3 Grote gezondheidszorgen bij Belgen

Dat de gemiddelde Belg bezig is met de gezondheid, is een feit. Maar waar liggen wij eigenlijk het meest wakker van? Wat baart ons het meeste zorgen en waar zijn we weinig of niet mee bezig?

Lees het volledig artikel

Waarom het nooit te laat is te veranderen

Waarom het nooit te laat is te veranderen

Mensen denken altijd: zo ben ik gewoon. Ik ben niet goed in ‘X’, dat is gewoon hoe ik ben. Enkele redenen waarom het nooit te laat is te veranderen. 

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....