De dag van vandaag lijkt het wel alsof iedereen wel psychologische - of leerproblemen heeft. Maar, zijn we te snel om een etiket te geven of is het gewoon zo dat we ons meer bewust zijn van de problemen? Deze tekst bekijkt enkele problemen rond deze gevoelige vragen.
Veertig jaar geleden werd een ongehoorzaam, storend kind gezien als vervelend en werd het gestraft voor ondeugend gedrag. Een teruggetrokken, nors kind werd genegeerd en men vertrouwde erop dat dit er wel uit ging groeien.
Vandaag zullen ouders en mensen met een job in het onderwijs zulke gedragingen herkennen als een mentaal probleem die misschien een medische tussenkomst nodig heeft. Een dokter zou een druk kind de diagnose ADHD kunnen geven, of een introverte tiener die van een depressie. Zulke kinderen krijgen dan een behandeling met psychotherapie of medicatie.
Terwijl we ooit snel een oordeel hadden, en iedereen die niet in het model van de maatschappij paste straften – heeft ons toegenomen bewustzijn ervoor gezorgd dat we meer steun en empathie hebben voor kinderen en mensen in die situaties. Dat is goed. Wat de oorzaak of natuur ook is van dit gedrag, mensen hebben hulp nodig om beter om te kunnen gaan met hun problemen.
De vraag blijft: zijn we te snel om een etiket te geven en een medisch model toe te passen op volwassenen en kinderen met een probleem? Een etiket geven, vooral bij kinderen en jonge mensen, zal repercussies hebben omdat kinderen heel intuïtief zijn en snel dingen oppikken. Dus er zijn situaties waar een etiket geven een goed idee is, en andere waar het misschien niet de beste oplossing is.
Sommige kinderen hebben individuele aandacht nodig om hun potentieel te bereiken in het leven, zowel op school als thuis. Een etiket geven stelt leerkrachten en ouders in staat de kinderen met bijkomende noden te erkennen en te voorzien van wat ze nodig hebben.
Dankzij het etiket geven, zoals vermeld hierboven, kunnen leerkrachten en ouders individuele plannen opstellen om deze jongeren te helpen met hun opleiding. Eén van de belangrijkste positieve gevolgen van een etiket geven is het voorzien van extra ondersteuning waar nodig.
Met een etiket of medische diagnose kan er vaak steun vanuit de overheid komen om te verkrijgen wat nodig is om deze kinderen te helpen.
Te weten komen welke oorzaak een bepaald gedrag of karaktertrek heeft is een positieve uitkomst van een etiket geven, en het promoot meer begrip en tolerantie van anderen.
Een diagnose of etiket stelt mensen in staat om anderen te ontmoeten die zich in dezelfde situatie bevinden. Steungroepen helpen niet alleen het individu in kwestie, maar ook hun familie.
Een etiket geven kan ook negatieve effecten hebben:
Een etiket geven, geeft jongeren soms het gevoel dat ze dom zijn en nooit zullen slagen. Daaruit resulteert dan dat ze een “aangeleerde hulpeloosheid” creëren met een laag zelfvertrouwen.
Een etiket geven kan ervoor zorgen dat kinderen anders behandeld worden, en kan zelfs ertoe leiden dat ze gepest worden omdat ze anders zijn. Uitgesloten worden door klasgenoten door een etiket is volkomen onaanvaardbaar, maar helaas gebeurt het wel.
Voortdurend geconfronteerd worden met het etiket dat ze hebben gekregen, beïnvloedt het zelfbeeld van een kind, of dat etiket nu accuraat is of niet. Een kind kan moeite hebben om de echte wereld aan te gaan als hij of zij of hun familie voortdurend met dat etiket in hun gedachten zit.
Jongeren een etiket geven kan leiden tot verlaagde verwachtingen van ouders en leerkrachten. En als deze mensen lage verwachtingen hebben, zal het kind ook verwachten te falen.
Net als pesten, kan het kind ondervinden dat klasgenoten lachen met het leerprobleem. Dus het kind kan daardoor moeilijker vrienden maken of niet naar school willen.
Terwijl kinderen opgroeien en blijven veranderen, is het moeilijk om zich te ontdoen van etiketten. Negatieve reputaties blijven in ieders achterhoofd hangen, en dit hindert de emotionele en mentale ontwikkeling van een kind.
Positieve etiketten kunnen ook een probleem bieden voor kinderen, omdat het hen druk kan geven om voortdurend goed te presteren. Bijvoorbeeld, als een kind het etiket krijgt een gave te hebben en getalenteerd is in een bepaald vak op school, dan kan de druk op hen vergrootten naar de toekomst toe. De druk kan uiteindelijk niet meer uit te houden zijn, waardoor ze later in het leven een breekpunt bereiken.
Wat volgt uit het bovenstaande, is dat kinderen misschien nog niet beseffen dat een etiket niet voor altijd is. Als ze voortdurend hetzelfde etiket krijgen, dan zullen ze het beginnen geloven. Bijvoorbeeld, een jongere die al redelijk vroeg gezegd wordt muzikaal te zijn, zal zich misschien schuldig of nerveus voelen als die plots interesse in muziek begint te verliezen. Dan krijgt die jongere het gevoel zijn of haar doel in het leven te verliezen.
Een etiket geven kan nuttig zijn als een werktuig, en kan nodig zijn als een individu speciale begeleiding nodig heeft. Houd daarbij in het achterhoofd dat sommige mensen dit kunnen gebruiken als wapen. Soms is het beter om het zo normaal mogelijk te houden, in plaats van te focussen op een medische diagnose.
Voor zowel kinderen als volwassenen is het belangrijk te onthouden dat niemand enkel maar het etiket of de diagnose is, en geen enkel etiket de persoon is. De diagnose is slechts een aspect van het individu. Er zijn vele andere kwaliteiten en karakteristieken in de persoonlijkheid. Ouders en leerkrachten moeten altijd eerst het kind in acht nemen voordat ze het etiket proberen te geven.
Bronnen:
https://www.nursingtimes.net/roles/mental-health-nurses/mental-health-diagnosis-looking-at-a-grey-area-through-a-critical-lens-20-09-2021/
https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/apr/24/mental-health-labels-diagnosis-study-psychiatrists
Gezond eten om af te vallen is een goede reden. Maar welke goede redens zijn er nog om gezond te eten?
Lees het volledig artikelEr zijn te veel tegenstrijdige berichten rond gezondheidsadvies. Het zorgt voor te veel verwarring. Het ene jaar is boter slecht voor je, en margarine beter. Het jaar erop is het omgekeerd. Het ene artikel spreekt over een te zware belasting van je gewrichten bij het joggen; het andere artikel zegt dat het goed voor je is omdat het je botten versterkt.
Wat kan je doen als je kind niet terug naar school wil? Hier zijn onze tips en hulp indien je kind weigert terug naar school te gaan.
Het is genoegzaam bekend dat gezond eten heel belangrijk is voor ons lichaam. Er gaat geen dag voorbij of we worden om de oren geslagen met tips over wat wel en wat niet gezond is.
Lees het volledig artikelHet is heel makkelijk om altijd iedereen, ook jezelf, te bekritiseren en beoordelen. Alleen achteraf voel je je er vaak slecht over en schuldig.
Lees tips om de uitdaging waar je nu aan denkt meteen aan te gaan. Nu is het moment om iets te doen, je kan meten beginnen. Lees verder om meer te weten!
Op minder dan 10 jaar tijd is het gebruik van medicatie tegen allergieën met maar liefst 70% gestegen. Op zich is dit een schokkende vaststelling. Nog schokkender wordt het als Didier Ebo van het UZ Antwerpen hierbij beweert dat allergieën langzaam maar zeker epidemieën aan het worden zijn.
Narcisme is een term die we tegenwoordig steeds vaker tegenkomen. Maar wat betekent het eigenlijk? Narcisme wordt gebruikt om een persoon te beschrijven die heel erg vol van zichzelf is of te ijdel. Echter gaat narcisme lang niet over eigenliefde.
Irrationele angsten lijken soms overweldigend, en ze hebben impact op elk aspect uit je leven. Leer hoe je je angsten en zorgen kan verslaan en terug de controle kan overnemen.
Wat zijn jouw doelen in het leven? Plan je rijk te zijn, een topvoetballer, een goede ouder of de eerste minister te worden? Hoe je ook je leven plant, vroeg of laat zal je obstakels tegenkomen die je voorkomen je doelen te bereiken.
Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.