Inhoud 50 ml
Aanbevolen kuur
Onmiddellijk leverbaar
GRATIS verzending vanaf € 30.00
BTW Incl.
De dag van vandaag lijkt het wel alsof iedereen wel psychologische - of leerproblemen heeft. Maar, zijn we te snel om een etiket te geven of is het gewoon zo dat we ons meer bewust zijn van de problemen? Deze tekst bekijkt enkele problemen rond deze gevoelige vragen.
Veertig jaar geleden werd een ongehoorzaam, storend kind gezien als vervelend en werd het gestraft voor ondeugend gedrag. Een teruggetrokken, nors kind werd genegeerd en men vertrouwde erop dat dit er wel uit ging groeien.
Vandaag zullen ouders en mensen met een job in het onderwijs zulke gedragingen herkennen als een mentaal probleem die misschien een medische tussenkomst nodig heeft. Een dokter zou een druk kind de diagnose ADHD kunnen geven, of een introverte tiener die van een depressie. Zulke kinderen krijgen dan een behandeling met psychotherapie of medicatie.
Terwijl we ooit snel een oordeel hadden, en iedereen die niet in het model van de maatschappij paste straften – heeft ons toegenomen bewustzijn ervoor gezorgd dat we meer steun en empathie hebben voor kinderen en mensen in die situaties. Dat is goed. Wat de oorzaak of natuur ook is van dit gedrag, mensen hebben hulp nodig om beter om te kunnen gaan met hun problemen.
De vraag blijft: zijn we te snel om een etiket te geven en een medisch model toe te passen op volwassenen en kinderen met een probleem? Een etiket geven, vooral bij kinderen en jonge mensen, zal repercussies hebben omdat kinderen heel intuïtief zijn en snel dingen oppikken. Dus er zijn situaties waar een etiket geven een goed idee is, en andere waar het misschien niet de beste oplossing is.
Sommige kinderen hebben individuele aandacht nodig om hun potentieel te bereiken in het leven, zowel op school als thuis. Een etiket geven stelt leerkrachten en ouders in staat de kinderen met bijkomende noden te erkennen en te voorzien van wat ze nodig hebben.
Dankzij het etiket geven, zoals vermeld hierboven, kunnen leerkrachten en ouders individuele plannen opstellen om deze jongeren te helpen met hun opleiding. Eén van de belangrijkste positieve gevolgen van een etiket geven is het voorzien van extra ondersteuning waar nodig.
Met een etiket of medische diagnose kan er vaak steun vanuit de overheid komen om te verkrijgen wat nodig is om deze kinderen te helpen.
Te weten komen welke oorzaak een bepaald gedrag of karaktertrek heeft is een positieve uitkomst van een etiket geven, en het promoot meer begrip en tolerantie van anderen.
Een diagnose of etiket stelt mensen in staat om anderen te ontmoeten die zich in dezelfde situatie bevinden. Steungroepen helpen niet alleen het individu in kwestie, maar ook hun familie.
Een etiket geven kan ook negatieve effecten hebben:
Een etiket geven, geeft jongeren soms het gevoel dat ze dom zijn en nooit zullen slagen. Daaruit resulteert dan dat ze een “aangeleerde hulpeloosheid” creëren met een laag zelfvertrouwen.
Een etiket geven kan ervoor zorgen dat kinderen anders behandeld worden, en kan zelfs ertoe leiden dat ze gepest worden omdat ze anders zijn. Uitgesloten worden door klasgenoten door een etiket is volkomen onaanvaardbaar, maar helaas gebeurt het wel.
Voortdurend geconfronteerd worden met het etiket dat ze hebben gekregen, beïnvloedt het zelfbeeld van een kind, of dat etiket nu accuraat is of niet. Een kind kan moeite hebben om de echte wereld aan te gaan als hij of zij of hun familie voortdurend met dat etiket in hun gedachten zit.
Jongeren een etiket geven kan leiden tot verlaagde verwachtingen van ouders en leerkrachten. En als deze mensen lage verwachtingen hebben, zal het kind ook verwachten te falen.
Net als pesten, kan het kind ondervinden dat klasgenoten lachen met het leerprobleem. Dus het kind kan daardoor moeilijker vrienden maken of niet naar school willen.
Terwijl kinderen opgroeien en blijven veranderen, is het moeilijk om zich te ontdoen van etiketten. Negatieve reputaties blijven in ieders achterhoofd hangen, en dit hindert de emotionele en mentale ontwikkeling van een kind.
Positieve etiketten kunnen ook een probleem bieden voor kinderen, omdat het hen druk kan geven om voortdurend goed te presteren. Bijvoorbeeld, als een kind het etiket krijgt een gave te hebben en getalenteerd is in een bepaald vak op school, dan kan de druk op hen vergrootten naar de toekomst toe. De druk kan uiteindelijk niet meer uit te houden zijn, waardoor ze later in het leven een breekpunt bereiken.
Wat volgt uit het bovenstaande, is dat kinderen misschien nog niet beseffen dat een etiket niet voor altijd is. Als ze voortdurend hetzelfde etiket krijgen, dan zullen ze het beginnen geloven. Bijvoorbeeld, een jongere die al redelijk vroeg gezegd wordt muzikaal te zijn, zal zich misschien schuldig of nerveus voelen als die plots interesse in muziek begint te verliezen. Dan krijgt die jongere het gevoel zijn of haar doel in het leven te verliezen.
Een etiket geven kan nuttig zijn als een werktuig, en kan nodig zijn als een individu speciale begeleiding nodig heeft. Houd daarbij in het achterhoofd dat sommige mensen dit kunnen gebruiken als wapen. Soms is het beter om het zo normaal mogelijk te houden, in plaats van te focussen op een medische diagnose.
Voor zowel kinderen als volwassenen is het belangrijk te onthouden dat niemand enkel maar het etiket of de diagnose is, en geen enkel etiket de persoon is. De diagnose is slechts een aspect van het individu. Er zijn vele andere kwaliteiten en karakteristieken in de persoonlijkheid. Ouders en leerkrachten moeten altijd eerst het kind in acht nemen voordat ze het etiket proberen te geven.
Bronnen:
https://www.nursingtimes.net/roles/mental-health-nurses/mental-health-diagnosis-looking-at-a-grey-area-through-a-critical-lens-20-09-2021/
https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/apr/24/mental-health-labels-diagnosis-study-psychiatrists
Gecreëerd door Tom Vermeersch (bio)
Tom Vermeersch is een gecertificeerde psycholoog en Bachbloesemexpert met meer dan 30 jaar ervaring.
Wordt onbereikbaar een nieuwe trend?
We kennen het allemaal, de hele dag door krijgen we tientallen prikkels op het zelfde moment. Onze computer staat open en we kijken nog vlug eens Facebook, tegelijk checken we onze mails, we krijgen en sturen een sms’je...
Het is normaal dat je je leven vergelijkt met dat van anderen – de goede en slechte dingen bekijken in situaties helpt ons betere beslissingen te maken.
Maar er is ook een groot nadeel als je jezelf constant vergelijkt met anderen, als je ze benijdt omdat ze een schijnbaar perfect leven hebben en je je afvraagt waarom ze meer geluk hebben, welvarender zijn en er beter uitzien dan jou.
7 verrassende redenen waarom je depressief bent
Wat veroorzaakt depressies? Ontdek hier 7 verrassende redenen waarom je depressief bent!
Hoe maak je het leven dragelijker tijdens de menopauze?
Hoewel er al veel gezegd en geschreven werd over de menopauze, zijn er heel veel cruciale vragen nog onbeantwoord. Volgens een recent onderzoek hebben vrouwen in de menopauze gemiddeld 7 jaar last van opvliegers.
De knallen van het vuurwerk zijn verstomd, de flessen champagne worden naar de glascontainer gebracht en het merendeel van de nieuwjaarsbrieven is voorgelezen. Kortom, het gewone leven komt weer op gang.
Maar hoe zit het met al die goede voornemens die men bij zichzelf oplegt bij de jaarwisseling?
Zelfs de knapste koppen ervaren tegenslagen!
Om succes te behalen is het belangrijk dat je accepteert dat falen erbij hoort. Je hoeft er niet bang voor te zijn, veel mensen – ook beroemde mensen – hebben tegenslag gekend. Alleen dat hield ze niet tegen om hun doelen te bereiken, zoals deze vijf mensen.
De financiële gevolgen van een burn-out
Over burn-out wordt altijd wel ergens gesproken, maar de laatste tijd komt dit weer meer in de spotlights te staan.
Als het blaadje van 15 augustus van de kalender is gehaald, dan begint het in heel wat gezinnen te kriebelen. Het einde van de vakantie kondigt zich stilletjes aan en de stress voor het nieuwe schooljaar kan aan zijn intrede beginnen.
Waarom is het moeilijk om terug naar school te gaan?
De zomervakantie is voorbij, maar de kinderen hebben langer dan dat thuisgezeten. Terug naar school gaan tijdens deze pandemie is een heel nieuwe ervaring voor iedereen. Het is begrijpelijk dat kinderen zich daar een beetje zorgen over maken, want hoe moet het nu verder?
Tekenen dat je afglijdt in een burn-out
Stress overheerst soms in onze samenleving. Om te voorkomen dat de stress je helemaal opvreet, is het heel verstandig om de tekenen ervan te herkennen, voordat je in een burn-out of een bore-out terecht komt.
De dag van vandaag lijkt het wel alsof iedereen wel psychologische - of leerproblemen heeft. Maar, zijn we te snel om een etiket te geven of is het gewoon zo dat we ons meer bewust zijn van de problemen? Deze tekst bekijkt enkele problemen rond deze gevoelige vragen.
Veertig jaar geleden werd een ongehoorzaam, storend kind gezien als vervelend en werd het gestraft voor ondeugend gedrag. Een teruggetrokken, nors kind werd genegeerd en men vertrouwde erop dat dit er wel uit ging groeien.
Vandaag zullen ouders en mensen met een job in het onderwijs zulke gedragingen herkennen als een mentaal probleem die misschien een medische tussenkomst nodig heeft. Een dokter zou een druk kind de diagnose ADHD kunnen geven, of een introverte tiener die van een depressie. Zulke kinderen krijgen dan een behandeling met psychotherapie of medicatie.
Terwijl we ooit snel een oordeel hadden, en iedereen die niet in het model van de maatschappij paste straften – heeft ons toegenomen bewustzijn ervoor gezorgd dat we meer steun en empathie hebben voor kinderen en mensen in die situaties. Dat is goed. Wat de oorzaak of natuur ook is van dit gedrag, mensen hebben hulp nodig om beter om te kunnen gaan met hun problemen.
De vraag blijft: zijn we te snel om een etiket te geven en een medisch model toe te passen op volwassenen en kinderen met een probleem? Een etiket geven, vooral bij kinderen en jonge mensen, zal repercussies hebben omdat kinderen heel intuïtief zijn en snel dingen oppikken. Dus er zijn situaties waar een etiket geven een goed idee is, en andere waar het misschien niet de beste oplossing is.
Sommige kinderen hebben individuele aandacht nodig om hun potentieel te bereiken in het leven, zowel op school als thuis. Een etiket geven stelt leerkrachten en ouders in staat de kinderen met bijkomende noden te erkennen en te voorzien van wat ze nodig hebben.
Dankzij het etiket geven, zoals vermeld hierboven, kunnen leerkrachten en ouders individuele plannen opstellen om deze jongeren te helpen met hun opleiding. Eén van de belangrijkste positieve gevolgen van een etiket geven is het voorzien van extra ondersteuning waar nodig.
Met een etiket of medische diagnose kan er vaak steun vanuit de overheid komen om te verkrijgen wat nodig is om deze kinderen te helpen.
Te weten komen welke oorzaak een bepaald gedrag of karaktertrek heeft is een positieve uitkomst van een etiket geven, en het promoot meer begrip en tolerantie van anderen.
Een diagnose of etiket stelt mensen in staat om anderen te ontmoeten die zich in dezelfde situatie bevinden. Steungroepen helpen niet alleen het individu in kwestie, maar ook hun familie.
Een etiket geven kan ook negatieve effecten hebben:
Een etiket geven, geeft jongeren soms het gevoel dat ze dom zijn en nooit zullen slagen. Daaruit resulteert dan dat ze een “aangeleerde hulpeloosheid” creëren met een laag zelfvertrouwen.
Een etiket geven kan ervoor zorgen dat kinderen anders behandeld worden, en kan zelfs ertoe leiden dat ze gepest worden omdat ze anders zijn. Uitgesloten worden door klasgenoten door een etiket is volkomen onaanvaardbaar, maar helaas gebeurt het wel.
Voortdurend geconfronteerd worden met het etiket dat ze hebben gekregen, beïnvloedt het zelfbeeld van een kind, of dat etiket nu accuraat is of niet. Een kind kan moeite hebben om de echte wereld aan te gaan als hij of zij of hun familie voortdurend met dat etiket in hun gedachten zit.
Jongeren een etiket geven kan leiden tot verlaagde verwachtingen van ouders en leerkrachten. En als deze mensen lage verwachtingen hebben, zal het kind ook verwachten te falen.
Net als pesten, kan het kind ondervinden dat klasgenoten lachen met het leerprobleem. Dus het kind kan daardoor moeilijker vrienden maken of niet naar school willen.
Terwijl kinderen opgroeien en blijven veranderen, is het moeilijk om zich te ontdoen van etiketten. Negatieve reputaties blijven in ieders achterhoofd hangen, en dit hindert de emotionele en mentale ontwikkeling van een kind.
Positieve etiketten kunnen ook een probleem bieden voor kinderen, omdat het hen druk kan geven om voortdurend goed te presteren. Bijvoorbeeld, als een kind het etiket krijgt een gave te hebben en getalenteerd is in een bepaald vak op school, dan kan de druk op hen vergrootten naar de toekomst toe. De druk kan uiteindelijk niet meer uit te houden zijn, waardoor ze later in het leven een breekpunt bereiken.
Wat volgt uit het bovenstaande, is dat kinderen misschien nog niet beseffen dat een etiket niet voor altijd is. Als ze voortdurend hetzelfde etiket krijgen, dan zullen ze het beginnen geloven. Bijvoorbeeld, een jongere die al redelijk vroeg gezegd wordt muzikaal te zijn, zal zich misschien schuldig of nerveus voelen als die plots interesse in muziek begint te verliezen. Dan krijgt die jongere het gevoel zijn of haar doel in het leven te verliezen.
Een etiket geven kan nuttig zijn als een werktuig, en kan nodig zijn als een individu speciale begeleiding nodig heeft. Houd daarbij in het achterhoofd dat sommige mensen dit kunnen gebruiken als wapen. Soms is het beter om het zo normaal mogelijk te houden, in plaats van te focussen op een medische diagnose.
Voor zowel kinderen als volwassenen is het belangrijk te onthouden dat niemand enkel maar het etiket of de diagnose is, en geen enkel etiket de persoon is. De diagnose is slechts een aspect van het individu. Er zijn vele andere kwaliteiten en karakteristieken in de persoonlijkheid. Ouders en leerkrachten moeten altijd eerst het kind in acht nemen voordat ze het etiket proberen te geven.
Bronnen:
https://www.nursingtimes.net/roles/mental-health-nurses/mental-health-diagnosis-looking-at-a-grey-area-through-a-critical-lens-20-09-2021/
https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/apr/24/mental-health-labels-diagnosis-study-psychiatrists
We kennen het allemaal, de hele dag door krijgen we tientallen prikkels op het zelfde moment. Onze computer staat open en we kijken nog vlug eens Facebook, tegelijk checken we onze mails, we krijgen en sturen een sms’je...
Het is normaal dat je je leven vergelijkt met dat van anderen – de goede en slechte dingen bekijken in situaties helpt ons betere beslissingen te maken.
Maar er is ook een groot nadeel als je jezelf constant vergelijkt met anderen, als je ze benijdt omdat ze een schijnbaar perfect leven hebben en je je afvraagt waarom ze meer geluk hebben, welvarender zijn en er beter uitzien dan jou.
Wat veroorzaakt depressies? Ontdek hier 7 verrassende redenen waarom je depressief bent!
Lees het volledig artikelHoewel er al veel gezegd en geschreven werd over de menopauze, zijn er heel veel cruciale vragen nog onbeantwoord. Volgens een recent onderzoek hebben vrouwen in de menopauze gemiddeld 7 jaar last van opvliegers.
De knallen van het vuurwerk zijn verstomd, de flessen champagne worden naar de glascontainer gebracht en het merendeel van de nieuwjaarsbrieven is voorgelezen. Kortom, het gewone leven komt weer op gang.
Maar hoe zit het met al die goede voornemens die men bij zichzelf oplegt bij de jaarwisseling?
Om succes te behalen is het belangrijk dat je accepteert dat falen erbij hoort. Je hoeft er niet bang voor te zijn, veel mensen – ook beroemde mensen – hebben tegenslag gekend. Alleen dat hield ze niet tegen om hun doelen te bereiken, zoals deze vijf mensen.
Over burn-out wordt altijd wel ergens gesproken, maar de laatste tijd komt dit weer meer in de spotlights te staan.
Als het blaadje van 15 augustus van de kalender is gehaald, dan begint het in heel wat gezinnen te kriebelen. Het einde van de vakantie kondigt zich stilletjes aan en de stress voor het nieuwe schooljaar kan aan zijn intrede beginnen.
Lees het volledig artikelDe zomervakantie is voorbij, maar de kinderen hebben langer dan dat thuisgezeten. Terug naar school gaan tijdens deze pandemie is een heel nieuwe ervaring voor iedereen. Het is begrijpelijk dat kinderen zich daar een beetje zorgen over maken, want hoe moet het nu verder?
Stress overheerst soms in onze samenleving. Om te voorkomen dat de stress je helemaal opvreet, is het heel verstandig om de tekenen ervan te herkennen, voordat je in een burn-out of een bore-out terecht komt.
Bachbloesems zijn geen geneesmiddelen maar onschadelijke plantaardige extracten die gebruikt worden ter ondersteuning van de gezondheid.
© 2024 Mariepure - Webdesign Publi4u
Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.