Omgaan met de zomertijd

Omgaan met de zomertijd
omgaan met de zomertijd

Het probleem met de zomertijd is dat, terwijl onze hersenen begrijpen dat de klok verandert, de interne klok in ons lichaam niet meewil. Sommige mensen reageren heel gevoelig op de tijdverandering en het kan enkele dagen duren, of zelfs weken, tot je je zich weer de oude voelt. Anderen merken er dan weer nauwelijks iets van.

In de herfst, wanneer de klok een uur teruggedraaid wordt, dan geniet je misschien van een uurtje extra slaap. Wanneer de klok in de lente de omgekeerde richting maakt, verlies je een uur slaap, en dan wordt je slaappatroon verstoord wat een effect kan hebben op je slaapkwaliteit voor enkele dagen. ‘Vroeger’ gaan slapen kan je moeilijkheden geven om in slaap te vallen en verhoogt de waakzaamheid gedurende het vroege deel van de nacht.

Dus hoe ga je nu om met de zomertijd?

1. Bereid je goed voor

In de periode voor dat het uur verzet wordt, ga je elke dag 10 minuutjes vroeger slapen dan normaal en sta je ook 10 minuutjes vroeger op. Dit doe je gedurende 6 dagen. ’s Zondags als het uur aangepast wordt, zal het heel eenvoudig zijn! Je kan de tijdstippen waarop je eet ook op deze manier aanpassen.

2. Verhoog de hoeveelheid sport die je doet

Sport laat serotonine vrij – een chemisch element in je lichaam die je goed laat voelen en onze lichamen helpt aanpassen aan de tijd. Iets meer doen zal je echt helpen. Beter nog, Als je buiten kan sporten, begin dan vroeger op de dag. Je zal de voordelen merken.

3. Dutjes

Als je het echt nodig hebt, kan je een dutje helpen, maar let op. Dutten kan de kwaliteit van je slaap ’s nachts affecteren, en een lang dutje zal je net slechter laten voelen. Het is wellicht gewoon beter om een wandeling te gaan maken.

4. Vermijd stimuli

Vermijd zaken die je over het algemeen stimuleren zoals alcohol, cafeïne en nicotine. Voor je gaat slapen, probeer eens een kruidenthee, of meditatie, of een warm bad om je te helpen ontspannen. Zorg ervoor dat je je avondmaal vroeg genoeg eet zodat je de tijd hebt om het te verteren.

5. Moeite om wakker te worden?

Doe meteen de gordijnen open als je alarm afgaat zodat je lichaam reageert op het licht. Onderzoek heeft aangetoond hoe belangrijk licht en duister is in relatie met onze circadiaanse ritmes. Spendeer buiten wat tijd gedurende de dag indien mogelijk, of dim de lichten ’s avonds. Op deze manier weet je lichaam wanneer het tijd is om op te staan en wanneer het tijd is om te gaan slapen.

6. Creëer een slaapvriendelijke omgeving

Je slaapkamer is de meest belangrijke kamer in je huis en moet slaapvriendelijk zijn. Je wil makkelijk in slaap kunnen vallen, blijven slapen en goed slapen. Om goed te kunnen slapen moet je: opletten wat je eet en drinkt (hierboven aangegeven), sporten, en kalmerende rituelen onderhouden voor je gaat slapen – zoals lezen of luisteren naar rustige muziek. Je kan oordoppen of oogmaskers gebruiken indien nodig.

7. Vermijd schermen

Blijf weg van de tv, computerschermen of smartphones in het uur voor je gaat slapen. Dat licht zal je kalmeringsproces verstoren.

Er zijn ook goede dingen

De zomertijd heeft veel voordelen. Het geeft ons een extra uur licht ’s avonds waardoor we na het werk nog even buiten kunnen zitten. Het staat ons toe wat van het zonlicht te kunnen genieten (voor het te warm wordt) wat je vitamine D gehalte zal stimuleren. We sparen energie uit thuis, en we voelen ons over het algemeen energieker, door naar buiten te willen gaan. Maak er het beste van! De winter komt snel genoeg terug… 


Marie Pure

Andere artikelen


goede voornemens

De goede voornemens

De knallen van het vuurwerk zijn verstomd, de flessen champagne worden naar de glascontainer gebracht en het merendeel van de nieuwjaarsbrieven is voorgelezen. Kortom, het gewone leven komt weer op gang.
Maar hoe zit het met al die goede voornemens die men bij zichzelf oplegt bij de jaarwisseling? 

Lees het volledig artikel

Eenvoudige tips om niet bang te zijn voor de toekomst

Eenvoudige tips om niet bang te zijn voor de toekomst

De toekomst. Het is een abstract concept. Want niemand weet wat de toekomst gaat brengen en voor je in petto heeft. Het is daarom zonde van je tijd om te piekeren en je zorgen te maken over wat er in de toekomst allemaal zou kunnen gebeuren. 

Lees het volledig artikel

Signalen dat je kind ongelukkig is

Signalen dat je kind ongelukkig is

Volgens cijfers van de WHO lijden meer dan 260 miljoen mensen wereldwijd aan depressie. En niet alleen volwassenen krijgen die diagnose. Kinderen vanaf drie à vier jaar kunnen depressie ervaren.

Lees het volledig artikel

12 eenvoudige manieren om mensen je aardig te laten vinden

12 eenvoudige manieren om mensen je aardig te laten vinden

Het is je vast wel eens opgevallen dat sommige mensen meteen aardig gevonden worden. Je hebt het vast wel eens bij een ander ervaren. Na het voorstellen dacht je meteen: ‘die is aardig’. Maar waarom? Veel mensen denken dat mensen je alleen aardig vinden vanwege natuurlijke eigenschappen waarmee je geboren bent: knap, talent en gezelligheid. Maar dit is een misvatting. Mensen je aardig laten vinden heb je zelf in de hand, en dat heeft alles te maken met zelfvertrouwen, jezelf kennen en emotioneel intelligent zijn. Hier is wat je moet doen om sympathieker te worden.

Lees het volledig artikel

Thuis met een depressie

Thuis met een depressie

Wie het slachtoffer wordt van een depressie wordt doorgaans thuis gezet. Zeker wanneer de oorzaak van de depressie op de werkvloer moet gezocht worden...

Lees het volledig artikel

Zit jij in een sleur

Zit jij in een sleur?

Soms is het moeilijk te merken als je vastraakt in bekende routines. Doe de test en kom te weten of je in een sleur zit en wat je er aan kan doen.

Lees het volledig artikel

5 tekenen van narcistische perversie

5 tekenen van narcistische perversie

Narcisme is een term die we tegenwoordig steeds vaker tegenkomen. Maar wat betekent het eigenlijk? Narcisme wordt gebruikt om een persoon te beschrijven die heel erg vol van zichzelf is of te ijdel. Echter gaat narcisme lang niet over eigenliefde.

Lees het volledig artikel

Hoe doorbreek je je slechte gewoontes

Hoe doorbreek je je slechte gewoontes

Slechte gewoontes verspillen je energie en tijd. Ze verstoren je leven, brengen je gezondheid in gevaar en weerhouden je ervan je doelen te bereiken. Dus waarom hebben we ze? En wat kunnen we doen om onze slechte gewoontes te doorbreken?

Lees het volledig artikel

Denk jij te veel na Of te weinig

Denk jij te veel na? Of te weinig?

Blijf je soms piekeren? Kan je moeilijk beslissingen nemen? Of ga je niet genoeg over je verschillende opties? Lees dit artikel en vind de balans die je nodig hebt.

Lees het volledig artikel

Ik wil niet!

Ik wil niet!

Sommige dagen zit je vol goede moed en ga je al vroeg aan de slag met alles wat je gepland had. Andere dagen had je goede plannen, maar is de motivatie ver te zoeken om ook maar iets te doen. Motivatie kan nogal ongrijpbaar zijn, vooral als je het even niet hebt.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....