Hoe je jong kan blijven

Hoe je jong kan blijven
Hoe je jong kan blijven

Tijdens het jaar 2016 zond de BBC een programma uit over hoe je jong kon blijven. De proef werd op de som genomen door te zien hoe snel je kon rechtstaan vanuit een zittende positie op de grond. Diegene die het snelst konden rechtstaan zonder zijn handen te gebruiken zou het langst leven. Diegene onder ons die nog altijd niet van de grond zijn geraakt, moeten dringend aan de slag!

Met dat in gedachten, hebben we enkele tips samengesteld om je te helpen jong te blijven. Welke van deze zullen jou helpen?

1. Ontspan

Hopelijk zal je een lang en gelukkig pensioen hebben, na jaren alles te hebben gegeven. Dan is de tijd gekomen om te ontspannen. Je zal eindelijk tijd genoeg hebben om de boeken te lezen uit je ‘te-lezen’-stapel. Je kan ook eindelijk zwemmen, yoga- en Pilateslessen volgen, of misschien zelfs Tai chi en meditatie of mindfulness proberen. Haal je schildersezel uit en begin te schilderen, of investeer in een jacuzzi. Neem korte pauzes of lange vakanties.  Geef jezelf toestemming om even wat tijd te nemen om van het leven te genieten. Je hebt het verdiend.

2. Bekijk je dieet

Je hele leven lang word je verteld dat een goed dieet van vitaal belang is, maar hoe ouder we worden, hoe belangrijker het wordt. Overgewicht hebben, is slecht – je weet dat, maar wat met het onzichtbare vet in je lichaam? Hoe ouder we worden, hoe meer vet opgeslagen wordt rond onze organen, meer nog bij vrouwen dan bij mannen. Heb je een dieet waarin veel vet en suiker opgenomen is, dan loop je risico op leverziektes, of opgeslagen vet rond het hart of de nieren. Dat is niet ideaal. Probeer voedsel met zetmeel dat hoge resistentie bevat, zoals linzen en kikkererwten, en kijk eens of dat helpt. Een veganistisch dieet is het gezondst gezien het risico op kanker, beroertes en hartaanvallen erdoor verminderd wordt. Te veel dierlijke proteïnes versnellen het ouder worden.

3. Kijk uit met je huid

Kunstmatige cosmetica kunnen een ware ravage aanrichten op de huid. Let goed op de ingrediënten in de cosmetica die je gebruikt in alles van zeep en shampoo tot mascara en gezichtscrème. Vele merken (zelfs de grote namen die we vertrouwen) bevatten toxines en je lichaam moet hard werken om die uit je systeem te verwijderen – makkelijker om te doen als we nog jong zijn. Nu is het moment om natuurlijke cosmetica te gebruiken. Een simpele opzoeking via google zal al helpen om meer te leren over natuurlijke remedies die je kan maken in je eigen keuken, die amper iets kosten, en je zal onder de indruk zijn van de resultaten.

4. Vergeet de noten niet

Noten kunnen ons beschermen voor het risico op een hartaanval. Onderzoek toont aan dat mensen die vijfmaal een handje vol noten per week eten, het risico op een hartaanval met de helft reduceren ten opzichte van mensen die dat niet doen. Walnoten zijn het best, dus speel ze maar binnen!

5. Beweeg wat meer!

Nogmaals, je hebt dit al vaak gehoord, maar het wordt belangrijker met tijd. Willen we vermijden dat de spieren krimpen en onze botten verzwakken, dan is sport het antwoord. Dansen is de beste optie omdat het de balans, flexibiliteit, uithoudingsvermogen en spiersterkte verbetert. Sport geeft een boost aan serotonine (het happyhormoon) wat betekent dat je je beter zal voelen, hoe meer je het doet. Het helpt je de strijd aangaan met woede en depressie, en geeft je een fitnessboost, wat betekent dat je meer energie zal hebben om te doen wat je graag doet ’s avonds, en je zal beter slapen!

6. Houd een huisdier

Dieren kunnen stress bij hun baasjes sterk reduceren. Het geeft een echte boost om iemand te hebben die van je houdt, dus is er geen betere compagnon dan een hond of een kat. Honden zijn vooral nuttig als we ouder worden, omdat ze moeten bewegen en dat geeft ons een reden om naar buiten gaan, en fit en actief blijven.

7. Positieve attitude

Nu meer dan ooit, is een positieve attitude de sleutel tot jong blijven. Optimisme voegt jaren toe aan je leven. Als je gelukkig bent, en je weet dat, kan je zeven jaar langer leven dan een pessimist. Als je je oude dagen in dankbaarheid leeft, loop je volgens sommige onderzoeken minder risico op een hartaanval (er van uitgaand dat je minder gestresseerd bent en dat je bloeddruk stabiel blijft!).

Daarbij kan je een verschil maken in je leven door positieve affirmatie te gebruiken. Je moet je eigen beste vriend zijn en zorgen dat je je goed voelt in je vel. Gebruik positieve zelfspraak om je humeur te boosten. Vertel jezelf dat je er goed uitziet, en dat je kan doen wat je wil. Je kan je zelfvertrouwen boosten en je ervan verzekeren dat je overblijvende jaren vol vreugdevolle activiteiten en ervaringen zitten. Je hebt nog altijd potentieel en je verdient gelukkig te zijn.

8. Houd je brein actief

Door je brein actief te houden verzeker je dat je concentratie en je geheugen in topvorm blijven. Het is nooit makkelijker geweest dit te doen. Je hebt een oneindige toegang tot kruiswoordpuzzels, Sudoku’s, andere puzzels, woordzoekers enzoverder. Maar in dit computertijdperk, kan je ook genieten van een computerspelletje – en daar is niets mis mee. Als je sociaal wil zijn kan je uitgaan en meedoen aan een georganiseerde quiz op café of van een andere organisatie. En onthoud dat je nooit te oud bent om een nieuwe vaardigheid, vak of taal aan te leren. Ga na of je nergens in de buurt cursussen kan volgen.

9. Let op voor sociale isolatie

Bij het ouder worden, verliezen we mensen die we kennen en graag zien. Dus kan het verleidelijk zijn om je terug te trekken van de wereld. Terwijl het perfect oké is om wat er wat tijd tussenuit te nemen, moet je waakzaam blijven dat je niet eenzaam wordt. Eenzaamheid is het gevoel alleen te zijn en daar verdrietig om te zijn. Een nieuwe hobby opnemen of een nieuwe cursus volgen, of aan sociale activiteiten deelnemen, kan nieuwe mensen in je leven brengen met dezelfde interesses als die van jou dus het is een goed excuus voor een kopje koffie en een babbel.

10. Slaapzacht!

Niets maakt ons ouder dan slecht slapen. Probeer telkens op hetzelfde moment te gaan slapen. Hier zal je lichaam op reageren. Je zal beter slapen, en terwijl je dat doet, zal je lichaam alle oude cellen vervangen door nieuwe. Het is oké om een kort dutje te doen tijdens de dag. Als je slecht slaapt, kijk dan eens naar je slaapkamer en kijk of je het wat kan opfrissen door zaken te verwijderen die voorkomen dat je goed slaapt.

Een goede nachtrust zal je helpen vermoeidheid te bevechten en zal je voorbereiden op een actieve en gezonde dag. Gebruik deze energie samen met onze andere tips, en je zal topfit blijven tot in je hele oude dagen!


Marie Pure

Andere artikelen


Hoe help ik mijn kind zijn dromen te verwezenlijken

Hoe help ik mijn kind zijn dromen te verwezenlijken

De verbeelding van kinderen kent geen limiet en hun dromen zijn een mix van hoop en fantasie, de werkelijkheid en magische wereld, het onmogelijke en haalbare.

Lees het volledig artikel

slaappillen

Oogjes dicht en snaveltjes toe

Steeds meer Vlamingen gaan slaappillen gaan gebruiken. Maar ook steeds op een jongere leeftijd. Welke gevaren hangen hier aan vast?

Lees het volledig artikel

gezonde voeding

5 weetjes over gezond eten

Het is genoegzaam bekend dat gezond eten heel belangrijk is voor ons lichaam. Er gaat geen dag voorbij of we worden om de oren geslagen met tips over wat wel en wat niet gezond is.

Lees het volledig artikel

Wie zijn de (verrassend) gelukkigste mensen ter wereld

Wie zijn de (verrassend) gelukkigste mensen ter wereld?

Voor het derde jaar op rij staat Finland bovenaan in het World Happiness Report als het gelukkigste land ter wereld. Het resultaat zou iedereen kunnen verbazen die gelooft dat zonneschijn een essentieel ingrediënt is voor geluk: het land ziet slechts 8 uur daglicht tijdens het diepst van de winter. Zelfs sommige Finnen vinden dat ze de overwinning niet verdienen. Hoe nauwkeurig is het World Happiness Report en wat is het geheim van Finlands succes?

Lees het volledig artikel

Leer wanneer je ‘nee’ moet zeggen

Leer wanneer je ‘nee’ moet zeggen

Nee. Het is een krachtig woord, waarvan we soms denken dat we het niet mogen zeggen. Het is moeilijk, ‘nee’ zeggen tegen vrienden, familie of collega’s. Sommige mensen zeggen het nooit en gaan onder hoge werkdruk ten onder. ‘Nee’ zeggen kun je leren. Maar wanneer zeg je het? En wanneer zeg je juist ‘ja’?

Lees het volledig artikel

rilatine

Riltaline tijdens de examenperiode?

De examenperiode staat weer voor de deur. Voor ouders met studerende jongeren steevast een periode van gigantisch veel stress. Voor de jongere zelf een periode waarin heel wat gevraagd wordt...

Lees het volledig artikel

De financiële gevolgen van een burn-out

De financiële gevolgen van een burn-out

Over burn-out wordt altijd wel ergens gesproken, maar de laatste tijd komt dit weer meer in de spotlights te staan.

Lees het volledig artikel

is het fout ongelukkig te zijn

Is het fout ongelukkig te zijn?

Is ongelukkig zijn een zwaar probleem? Om licht te hebben, heb je duister nodig. Lees dit artikel om meer te weten over ongelukkig zijn!

Lees het volledig artikel

6 manieren om wat zon in je leven te brengen

6 manieren om wat zon in je leven te brengen

Laat je gemoed niet afhangen van het weer en creëer wat zon in je leven met de volgende tips.

Lees het volledig artikel

bore-out

Loop jij een risico op een bore-out?

Heb jij last van een bore-out? Wanneer komt het voor en wat zijn de gevolgen? Klik hier om verder te lezen en meer te weten te komen over een bore-out.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....