Deze site maakt gebruik van cookies. Ok

Hoe je jong kan blijven

Hoe je jong kan blijven

Tijdens het jaar 2016 zond de BBC een programma uit over hoe je jong kon blijven. De proef werd op de som genomen door te zien hoe snel je kon rechtstaan vanuit een zittende positie op de grond. Diegene die het snelst konden rechtstaan zonder zijn handen te gebruiken zou het langst leven. Diegene onder ons die nog altijd niet van de grond zijn geraakt, moeten dringend aan de slag!

Met dat in gedachten, hebben we enkele tips samengesteld om je te helpen jong te blijven. Welke van deze zullen jou helpen?

1. Ontspan

Hopelijk zal je een lang en gelukkig pensioen hebben, na jaren alles te hebben gegeven. Dan is de tijd gekomen om te ontspannen. Je zal eindelijk tijd genoeg hebben om de boeken te lezen uit je ‘te-lezen’-stapel. Je kan ook eindelijk zwemmen, yoga- en Pilateslessen volgen, of misschien zelfs Tai chi en meditatie of mindfulness proberen. Haal je schildersezel uit en begin te schilderen, of investeer in een jacuzzi. Neem korte pauzes of lange vakanties.  Geef jezelf toestemming om even wat tijd te nemen om van het leven te genieten. Je hebt het verdiend.

2. Bekijk je dieet

Je hele leven lang word je verteld dat een goed dieet van vitaal belang is, maar hoe ouder we worden, hoe belangrijker het wordt. Overgewicht hebben, is slecht – je weet dat, maar wat met het onzichtbare vet in je lichaam? Hoe ouder we worden, hoe meer vet opgeslagen wordt rond onze organen, meer nog bij vrouwen dan bij mannen. Heb je een dieet waarin veel vet en suiker opgenomen is, dan loop je risico op leverziektes, of opgeslagen vet rond het hart of de nieren. Dat is niet ideaal. Probeer voedsel met zetmeel dat hoge resistentie bevat, zoals linzen en kikkererwten, en kijk eens of dat helpt. Een veganistisch dieet is het gezondst gezien het risico op kanker, beroertes en hartaanvallen erdoor verminderd wordt. Te veel dierlijke proteïnes versnellen het ouder worden.

3. Kijk uit met je huid

Kunstmatige cosmetica kunnen een ware ravage aanrichten op de huid. Let goed op de ingrediënten in de cosmetica die je gebruikt in alles van zeep en shampoo tot mascara en gezichtscrème. Vele merken (zelfs de grote namen die we vertrouwen) bevatten toxines en je lichaam moet hard werken om die uit je systeem te verwijderen – makkelijker om te doen als we nog jong zijn. Nu is het moment om natuurlijke cosmetica te gebruiken. Een simpele opzoeking via google zal al helpen om meer te leren over natuurlijke remedies die je kan maken in je eigen keuken, die amper iets kosten, en je zal onder de indruk zijn van de resultaten.

4. Vergeet de noten niet

Noten kunnen ons beschermen voor het risico op een hartaanval. Onderzoek toont aan dat mensen die vijfmaal een handje vol noten per week eten, het risico op een hartaanval met de helft reduceren ten opzichte van mensen die dat niet doen. Walnoten zijn het best, dus speel ze maar binnen!

5. Beweeg wat meer!

Nogmaals, je hebt dit al vaak gehoord, maar het wordt belangrijker met tijd. Willen we vermijden dat de spieren krimpen en onze botten verzwakken, dan is sport het antwoord. Dansen is de beste optie omdat het de balans, flexibiliteit, uithoudingsvermogen en spiersterkte verbetert. Sport geeft een boost aan serotonine (het happyhormoon) wat betekent dat je je beter zal voelen, hoe meer je het doet. Het helpt je de strijd aangaan met woede en depressie, en geeft je een fitnessboost, wat betekent dat je meer energie zal hebben om te doen wat je graag doet ’s avonds, en je zal beter slapen!

6. Houd een huisdier

Dieren kunnen stress bij hun baasjes sterk reduceren. Het geeft een echte boost om iemand te hebben die van je houdt, dus is er geen betere compagnon dan een hond of een kat. Honden zijn vooral nuttig als we ouder worden, omdat ze moeten bewegen en dat geeft ons een reden om naar buiten gaan, en fit en actief blijven.

7. Positieve attitude

Nu meer dan ooit, is een positieve attitude de sleutel tot jong blijven. Optimisme voegt jaren toe aan je leven. Als je gelukkig bent, en je weet dat, kan je zeven jaar langer leven dan een pessimist. Als je je oude dagen in dankbaarheid leeft, loop je volgens sommige onderzoeken minder risico op een hartaanval (er van uitgaand dat je minder gestresseerd bent en dat je bloeddruk stabiel blijft!).

Daarbij kan je een verschil maken in je leven door positieve affirmatie te gebruiken. Je moet je eigen beste vriend zijn en zorgen dat je je goed voelt in je vel. Gebruik positieve zelfspraak om je humeur te boosten. Vertel jezelf dat je er goed uitziet, en dat je kan doen wat je wil. Je kan je zelfvertrouwen boosten en je ervan verzekeren dat je overblijvende jaren vol vreugdevolle activiteiten en ervaringen zitten. Je hebt nog altijd potentieel en je verdient gelukkig te zijn.

8. Houd je brein actief

Door je brein actief te houden verzeker je dat je concentratie en je geheugen in topvorm blijven. Het is nooit makkelijker geweest dit te doen. Je hebt een oneindige toegang tot kruiswoordpuzzels, Sudoku’s, andere puzzels, woordzoekers enzoverder. Maar in dit computertijdperk, kan je ook genieten van een computerspelletje – en daar is niets mis mee. Als je sociaal wil zijn kan je uitgaan en meedoen aan een georganiseerde quiz op café of van een andere organisatie. En onthoud dat je nooit te oud bent om een nieuwe vaardigheid, vak of taal aan te leren. Ga na of je nergens in de buurt cursussen kan volgen.

9. Let op voor sociale isolatie

Bij het ouder worden, verliezen we mensen die we kennen en graag zien. Dus kan het verleidelijk zijn om je terug te trekken van de wereld. Terwijl het perfect oké is om wat er wat tijd tussenuit te nemen, moet je waakzaam blijven dat je niet eenzaam wordt. Eenzaamheid is het gevoel alleen te zijn en daar verdrietig om te zijn. Een nieuwe hobby opnemen of een nieuwe cursus volgen, of aan sociale activiteiten deelnemen, kan nieuwe mensen in je leven brengen met dezelfde interesses als die van jou dus het is een goed excuus voor een kopje koffie en een babbel.

10. Slaapzacht!

Niets maakt ons ouder dan slecht slapen. Probeer telkens op hetzelfde moment te gaan slapen. Hier zal je lichaam op reageren. Je zal beter slapen, en terwijl je dat doet, zal je lichaam alle oude cellen vervangen door nieuwe. Het is oké om een kort dutje te doen tijdens de dag. Als je slecht slaapt, kijk dan eens naar je slaapkamer en kijk of je het wat kan opfrissen door zaken te verwijderen die voorkomen dat je goed slaapt.

Een goede nachtrust zal je helpen vermoeidheid te bevechten en zal je voorbereiden op een actieve en gezonde dag. Gebruik deze energie samen met onze andere tips, en je zal topfit blijven tot in je hele oude dagen!

Delen
Tom VermeerschGecreëerd door Tom Vermeersch Tom Vermeersch is een gecertificeerde psycholoog en Bachbloesemexpert met meer dan 30 jaar ervaring.

Andere artikelen


Het mooie studentenleven

Het mooie studentenleven

Heel wat jongeren dromen van het mooie studentenleven. Voor heel wat studenten is die mooie droom toch niet echt wat ze er van verwacht hadden.

Lees het volledig artikel

energiedrankjes - bron: viralmundo.nl

Energiedrankjes: niet de gezondste oplossing

De populariteit van energiedrankjes stijgt met de dag. Vooral in tijden van examens merkt men dat de verkoop van deze drankjes sterk in de lift zit. Jongeren drinken deze om een aankomend dipje tegen te gaan.

Lees het volledig artikel

gewichtstoename

Gewichtstoename zonder reden? 6 mogelijke oorzaken!

Niets vermoedend ga je op een ochtend op de weegschaal staan. En dan kom je tot de onthutsende vaststelling dat er heel wat kilootjes bijgekomen zijn. Je bent er nochtans van overtuigd dat je niet meer eet dan vroeger. Waar komen die monsterlijke kilo’s dan eigenlijk wel vandaan? 

Lees het volledig artikel

mers virus © reuters

Het MERS virus: reden tot paniek?

Het aantal mensen dat tot voor kort ooit over het MERS-virus had gehoord, kan je vast en zeker op één hand tellen. Momenteel duiken er echter steeds meer en meer artikels op in de pers over dit virus. Wat is er aan de hand? Is dit een nieuw soort virus? Is er sprake van een bedreiging? Of zijn er bepaalde gebieden die we beter vermijden?

Lees het volledig artikel

Tips om het sporten vol te houden

6 tips om het sporten vol te houden

Er zijn wel tientallen redenen denkbaar om te stoppen met sporten. Ofwel zit het weer een poosje niet mee, ofwel heb je teveel werk ofwel ben je met teveel andere hobby’s bezig. Hier zijn enkele tips die het gemakkelijker maken om het sporten vol te houden.

Lees het volledig artikel

bore-out

Loop jij een risico op een bore-out?

Heb jij last van een bore-out? Wanneer komt het voor en wat zijn de gevolgen? Klik hier om verder te lezen en meer te weten te komen over een bore-out.

Lees het volledig artikel

Ramadan

Vasten of Ramadan: is dat wel gezond?

 Is meedoen aan de Ramadan of vasten eigenlijk wel gezond? Ontdek het in dit artikel!

Lees het volledig artikel

drinkgewoontes

Hoe weet je of je een drankprobleem hebt?

Het is typerend dat mensen in de donkere dagen vaker naar een glaasje alcohol grijpen dan tijdens de zomermaanden. Dit fenomeen zorgt er bijvoorbeeld voor dat problemen met alcohol in de Noordse landen veel groter zijn dan in Zuiderse landen. Maar hoe ver mag je gaan met een glaasje? Hierover bestaan sterk uiteenlopende verhalen.

Lees het volledig artikel

rilatine

Riltaline tijdens de examenperiode?

De examenperiode staat weer voor de deur. Voor ouders met studerende jongeren steevast een periode van gigantisch veel stress. Voor de jongere zelf een periode waarin heel wat gevraagd wordt...

Lees het volledig artikel

Een nieuw jaar, een nieuwe ik

Een nieuw jaar, een nieuwe ik

Waarom zou je jezelf niet aan een verandering toewijden dit jaar? Hier zijn onze tips om je goede voornemens vol te houden.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....