Je malende gedachten temmen

Je malende gedachten temmen
Je malende gedachten temmen

Ben jij één van die mensen die steeds malende gedachten heeft en altijd aan het denken is? Dan weet je vast dat innerlijke rust vinden extreem moeilijk is. Mocht er iemand een toverstok bezitten om de constante stroom van gedachten die door je hoofd raast, stop te zetten, en zo voorkomt dat je je zorgen maakt over alles en iedereen, dan neem je die gegarandeerd af. Een druk hoofd kan je emotioneel uitputten en vermoeiend zijn. Dit artikel richt zich erop je enkele tips te geven om je gedachten iets te vertragen.

Misschien denk je dat je constant zorgen maken iets is dat de meesten onder ons doen. Het is misschien normaal voor jou dat je innerlijke stem constant luidop dingen van je eist. Dit is niet noodzakelijk zo voor iedereen.

Malende gedachten hebben is niet per se normaal

Je malende gedachten kunnen makkelijk je leven overnemen en een schadelijk effect hebben.. Geef je jezelf geen tijd om even rustig te worden, met een beetje afstand de zaken te bekijken, dan zorg  je ervoor dat het moeilijk wordt om te genieten van het leven. Met andere woorden, telkens als je begint te denken, analyseer je de ervaringen, en ook de leuke momenten, wat betekent dat je niet leeft in het hier en nu. Dit kan je nooit echt geluk brengen.

Waar denk je eigenlijk aan? Als je in gedachten bezig bent met veroordelen, wikken en wegen, afmeten, bekritiseren enzomeer, dan word je daar niet bepaald gelukkig van. Je zou in de plaats daarvan kunnen genieten van simpele uitzichten, geluiden, pleziertjes, geuren en smaken.

Het domino-effect van malende gedachten is vaak een druk leven. Je kan namelijk niet stil zitten of ontspannen. Je hebt misschien ook moeite om te slapen. Angst, depressie, stress of paniekaanvallen zijn je niet vreemd. Je bent soms te opgewonden, snel boos of voelt je gefrustreerd. Misschien heb je ook last van dwangmatige handelingen, of heb je regelmatig huilbuien.

Wat is het antwoord dan? Hoe kan je dat drukke hoofd tot rust brengen? Je kan dit doen door rustmomenten te vinden, te mediteren, of er eens tussenuit te gaan. Vijf minuten per dag is een begin – en daarop kan je bouwen. Probeer het positieve te vinden in alles wat je ziet, voel en ervaart. Leer te vergeven en dankbaar te zijn. Druk je liefde uit voor dingen en mensen. Wees open, genereus en vrijgevochten.

Een aantal ideeën om je te helpen je gedachten tot rust te brengen

Andy Puddicombe, een boeddhistische monnik en mindfulness expert, raadt aan om tien minuten per dag te nemen om je gedachten te kalmeren. Hij vertelt ons dat mindfulness uitoefenen je kan helpen om de focus en klaarheid in je leven terug te krijgen, dus zoek een plaats om te ontspannen en laat je gedachten en emoties komen en gaan. Hij zegt dat we een stap weg van onszelf moeten nemen, en een klein beetje objectiviteit te hebben. Een andere manier om dit te doen is om in te beelden dat jij de blauwe lucht bent en dat gedachten de wolken zijn die voorbij drijven. Sommige zijn zwart en dreigend terwijl andere wit en bijna onbestaande zijn. Laat ze allemaal langs zweven en dan verdwijnen.

Een andere interessante techniek is jezelf zeggen om op ‘pauze’ te drukken. Focus op iets in je buurt. Dat kan de lucht, bloemen, een boom, een pot potloden, een appel, een kind of een hond zijn. Waardeer wat je ziet. Neem een moment om de schoonheid te appreciëren, neem een diepe ademhaling en voel een nieuwe energie stromen. Wanneer je terug je gedachten op de wereld loslaat, zal je kalmer en meer waarderend zijn.

Wat je ook kan proberen, is een manier zoeken om je gedachten uit te drukken en te observeren. Je kan dit doen door kunst – misschien tekenen, schetsen of schilderen – of door woorden neer te schrijven in je dagboek. Laat je gedachten los op welke manier dan ook uitvoerbaar voor je is. Je kan dit ook doen door middel van yoga of tuinieren. Het is iets dat je het beste regelmatig doet, elke dag, liefst op hetzelfde moment. Als je er geen vast tijdstip voor vrijmaakt, zal je gedachtestroom het opnieuw overnemen.

En dat is eigenlijk sleutel. Je malende gedachten zullen niet stilvallen tenzij je het zelf in handen neemt. Beloven dat je tijd vrij neemt voor jezelf, in stilte en zelfbeschouwing, weg van elektronica, gadgets en andere mensen, is de beste manier om vooruit te gaan.

Delen
Marie Pure

Andere artikelen


gewichtstoename

Gewichtstoename zonder reden? 6 mogelijke oorzaken!

Niets vermoedend ga je op een ochtend op de weegschaal staan. En dan kom je tot de onthutsende vaststelling dat er heel wat kilootjes bijgekomen zijn. Je bent er nochtans van overtuigd dat je niet meer eet dan vroeger. Waar komen die monsterlijke kilo’s dan eigenlijk wel vandaan? 

Lees het volledig artikel

overgewicht

Behoort overgewicht tot het verleden?

Overgewicht is zowat één van de grootste problemen van de Westerse samenleving. Maar, er zou een inspuiting op komst zijn die er voor kan zorgen dat de zin in eten kan verminderd worden.

Lees het volledig artikel

Ben jij gezond? Doe-het-zelf-test

Ben jij gezond? Doe-het-zelf-test

Gezond blijven terwijl we ouder worden is van vitaal belang. Ben jij gezond? Doe onze doe-het-zelf-test en kijk naar de aandachtspunten. Het is nu tijd voor actie.

Lees het volledig artikel

Minder kritisch zijn over andere (en jezelf)

Minder kritisch zijn over andere (en jezelf)

Het is heel makkelijk om altijd iedereen, ook jezelf, te bekritiseren en beoordelen. Alleen achteraf voel je je er vaak slecht over en schuldig.

Lees het volledig artikel

beyonce sterrendieet

Het dieet van de sterren: een sterrendieet?

Is het komkommertijd in het wereldje van de televisiesterren of doen zij het gewoon om in de kijker te staan? Steeds meer en meer laten sterren hun gezicht linken aan bepaalde vormen van dieet. De bedoeling hiervan is natuurlijk zoveel mogelijk mensen overtuigen om ook dit dieet te gaan volgen. Maar enig wantrouwen is hier wel op zijn plaats.

Lees het volledig artikel

herfst

5 tips om gezond de herfst te doorspartelen

 Hij heeft een hele poos op zich laten wachten, maar de laatste dagen kunnen we er niet meer onderuit: de herfst is in het land. De herfst wordt ook wel een overgangsseizoen genoemd.

Lees het volledig artikel

12 signalen dat je niet meer gelukkig bent

12 signalen dat je niet meer gelukkig bent

Voel je je verloren of down? Lees hier 12 signalen dat je niet meer gelukkig bent, en dat je je leven moet veranderen.

Lees het volledig artikel

Zelfs de knapste koppen ervaren tegenslagen

Zelfs de knapste koppen ervaren tegenslagen!

Om succes te behalen is het belangrijk dat je accepteert dat falen erbij hoort. Je hoeft er niet bang voor te zijn, veel mensen – ook beroemde mensen – hebben tegenslag gekend. Alleen dat hield ze niet tegen om hun doelen te bereiken, zoals deze vijf mensen.

Lees het volledig artikel

Moet jij je zorgen maken? 4 vragen

Moet jij je zorgen maken? 4 vragen

Vermoei jij jezelf met zorgen en heb je moeite om rust in je hoofd te brengen? Wat kan je er aan doen? Voor een snelle oplossing, kan je jezelf deze 4 vragen stellen.

Lees het volledig artikel

gameverslaving

Gameverslaving: hoe pak je het aan?

Zet tien ouders van tieners bij elkaar, en je hoort vast en zeker tien maal dezelfde klachten: altijd maar die games. En je kan het hen niet kwalijk nemen, want het gamegedrag van jongeren wordt jaar na jaar erger. 

Lees het volledig artikel