Je malende gedachten temmen

Je malende gedachten temmen
Je malende gedachten temmen

Ben jij één van die mensen die steeds malende gedachten heeft en altijd aan het denken is? Dan weet je vast dat innerlijke rust vinden extreem moeilijk is. Mocht er iemand een toverstok bezitten om de constante stroom van gedachten die door je hoofd raast, stop te zetten, en zo voorkomt dat je je zorgen maakt over alles en iedereen, dan neem je die gegarandeerd af. Een druk hoofd kan je emotioneel uitputten en vermoeiend zijn. Dit artikel richt zich erop je enkele tips te geven om je gedachten iets te vertragen.

Misschien denk je dat je constant zorgen maken iets is dat de meesten onder ons doen. Het is misschien normaal voor jou dat je innerlijke stem constant luidop dingen van je eist. Dit is niet noodzakelijk zo voor iedereen.

Malende gedachten hebben is niet per se normaal

Je malende gedachten kunnen makkelijk je leven overnemen en een schadelijk effect hebben.. Geef je jezelf geen tijd om even rustig te worden, met een beetje afstand de zaken te bekijken, dan zorg  je ervoor dat het moeilijk wordt om te genieten van het leven. Met andere woorden, telkens als je begint te denken, analyseer je de ervaringen, en ook de leuke momenten, wat betekent dat je niet leeft in het hier en nu. Dit kan je nooit echt geluk brengen.

Waar denk je eigenlijk aan? Als je in gedachten bezig bent met veroordelen, wikken en wegen, afmeten, bekritiseren enzomeer, dan word je daar niet bepaald gelukkig van. Je zou in de plaats daarvan kunnen genieten van simpele uitzichten, geluiden, pleziertjes, geuren en smaken.

Het domino-effect van malende gedachten is vaak een druk leven. Je kan namelijk niet stil zitten of ontspannen. Je hebt misschien ook moeite om te slapen. Angst, depressie, stress of paniekaanvallen zijn je niet vreemd. Je bent soms te opgewonden, snel boos of voelt je gefrustreerd. Misschien heb je ook last van dwangmatige handelingen, of heb je regelmatig huilbuien.

Wat is het antwoord dan? Hoe kan je dat drukke hoofd tot rust brengen? Je kan dit doen door rustmomenten te vinden, te mediteren, of er eens tussenuit te gaan. Vijf minuten per dag is een begin – en daarop kan je bouwen. Probeer het positieve te vinden in alles wat je ziet, voel en ervaart. Leer te vergeven en dankbaar te zijn. Druk je liefde uit voor dingen en mensen. Wees open, genereus en vrijgevochten.

Een aantal ideeën om je te helpen je gedachten tot rust te brengen

Andy Puddicombe, een boeddhistische monnik en mindfulness expert, raadt aan om tien minuten per dag te nemen om je gedachten te kalmeren. Hij vertelt ons dat mindfulness uitoefenen je kan helpen om de focus en klaarheid in je leven terug te krijgen, dus zoek een plaats om te ontspannen en laat je gedachten en emoties komen en gaan. Hij zegt dat we een stap weg van onszelf moeten nemen, en een klein beetje objectiviteit te hebben. Een andere manier om dit te doen is om in te beelden dat jij de blauwe lucht bent en dat gedachten de wolken zijn die voorbij drijven. Sommige zijn zwart en dreigend terwijl andere wit en bijna onbestaande zijn. Laat ze allemaal langs zweven en dan verdwijnen.

Een andere interessante techniek is jezelf zeggen om op ‘pauze’ te drukken. Focus op iets in je buurt. Dat kan de lucht, bloemen, een boom, een pot potloden, een appel, een kind of een hond zijn. Waardeer wat je ziet. Neem een moment om de schoonheid te appreciëren, neem een diepe ademhaling en voel een nieuwe energie stromen. Wanneer je terug je gedachten op de wereld loslaat, zal je kalmer en meer waarderend zijn.

Wat je ook kan proberen, is een manier zoeken om je gedachten uit te drukken en te observeren. Je kan dit doen door kunst – misschien tekenen, schetsen of schilderen – of door woorden neer te schrijven in je dagboek. Laat je gedachten los op welke manier dan ook uitvoerbaar voor je is. Je kan dit ook doen door middel van yoga of tuinieren. Het is iets dat je het beste regelmatig doet, elke dag, liefst op hetzelfde moment. Als je er geen vast tijdstip voor vrijmaakt, zal je gedachtestroom het opnieuw overnemen.

En dat is eigenlijk sleutel. Je malende gedachten zullen niet stilvallen tenzij je het zelf in handen neemt. Beloven dat je tijd vrij neemt voor jezelf, in stilte en zelfbeschouwing, weg van elektronica, gadgets en andere mensen, is de beste manier om vooruit te gaan.


Marie Pure

Andere artikelen


5 tekenen van narcistische perversie

5 tekenen van narcistische perversie

Narcisme is een term die we tegenwoordig steeds vaker tegenkomen. Maar wat betekent het eigenlijk? Narcisme wordt gebruikt om een persoon te beschrijven die heel erg vol van zichzelf is of te ijdel. Echter gaat narcisme lang niet over eigenliefde.

Lees het volledig artikel

crashdieet

Crashdieet: garantie op crashen

Er is de laatste tijd nogal wat te doen rond de zogenaamde crashdiëten. Het is consumentenvereniging Testaankoop die de stok in het hoenderhok gooide. Zij haalden aan dat het maken van publiciteit voor deze crashdiëten ethisch onverantwoord is.

Lees het volledig artikel

is het fout ongelukkig te zijn

Is het fout ongelukkig te zijn?

Is ongelukkig zijn een zwaar probleem? Om licht te hebben, heb je duister nodig. Lees dit artikel om meer te weten over ongelukkig zijn!

Lees het volledig artikel

Jouw fouten als ouder

Jouw fouten als ouder

Kunnen we leren uit onze fouten en een sterkere, emotioneel gezondere band creëren met onze kinderen? Om je zwakke plekken te helpen identificeren, zijn hier enkele vaak voorkomende problemen die ouders maken.

Lees het volledig artikel

Tips om je negatieve aspecten in balans te brengen

Tips om je negatieve aspecten in balans te brengen

Iedereen is uniek, zelfs in hun eigen slechte gewoontes of negatieve karaktereigenschappen. Hier zijn tips om je negatieve aspecten in balans te brengen!

Lees het volledig artikel

Waarom is het zo moeilijk om weer aan het werk te gaan

Waarom is het zo moeilijk om weer aan het werk te gaan?

Miljoenen mensen die maandenlang thuis hebben gezeten, worden nu teruggeroepen naar het werk. Anderen, die gedurende de lockdown vanuit huis hebben gewerkt, keren ook weer terug naar kantoor. Sommige banen zijn gewoonweg verdwenen: veel mensen worden geconfronteerd met ontslag en zullen te maken krijgen met het zoeken naar werk. Het is een hele uitdaging om na een ongekende tijd thuis weer aan het werk te gaan.

Lees het volledig artikel

zomerprikjes

De laatste zomerprikjes

Of we het nu graag hebben of niet, de zomer loopt op z'n eind. Met heimwee blikken we terug op een tijd van lekkere hapjes en drankjes, terrasjes doen met vrienden, lekker lang in de zon liggen,… Wat ons te wachten staat, is koude en nattigheid en binnen gaan zitten. Dat heel wat mensen zich bij deze gedachte niet lekker voelen, is niet abnormaal.

Lees het volledig artikel

nieuwe schooljaar

Schooljaar in zicht!

Als het blaadje van 15 augustus van de kalender is gehaald, dan begint het in heel wat gezinnen te kriebelen. Het einde van de vakantie kondigt zich stilletjes aan en de stress voor het nieuwe schooljaar kan aan zijn intrede beginnen.

Lees het volledig artikel

Detox

Detox je leven deze herfst: Hoe?

Zit je in een sleur? Ben je overdonderd door het leven en word je het beu? Heb je een detox van je leven nodig? Lees onze tips voor een detox voor je leven deze herfst.

Lees het volledig artikel

Stilstaan terwijl iedereen vooruit gaat

Stilstaan terwijl iedereen vooruit gaat

Waarom heb je soms het gevoel dat je stilstaat, terwijl alle anderen vooruitgaan? Natuurlijk sta je niet echt stil (want het leven gaat altijd vooruit), maar waarom voelen we ons zo en wat kunnen we eraan doen? Hier zijn een paar gedachten die je zullen helpen om vooruit te komen en het beste leven te leiden dat je kunt.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....