Zeven tips voor het vinden van rust in een chaotische wereld

Zeven tips voor het vinden van rust in een chaotische wereld
Zeven tips voor het vinden van rust in een chaotische wereld

De wereld is de afgelopen decennia onherkenbaar veranderd. In 1980 waren er slechts drie tv-zenders om uit te kiezen, en niet iedereen had een vaste telefoonlijn; mensen schreven vaak brieven om met elkaar in contact te blijven! Computerspelletjes stonden nog in de kinderschoenen en videorecorders waren nog een noviteit. Als je iets wilde, ging je winkelen. Of misschien bestelde je het per post en wachtte je een week of twee op de levering.

Als we dan vooruit spoelen naar 2020 dan is alles dankzij je internetverbinding slechts 1 klik van je verwijderd. Je hebt een wereld van informatie en entertainment binnen handbereik en je kunt bijna alles kopen zonder dat je het huis hoeft te verlaten. Hoewel dit een positieve ontwikkeling is, is er een keerzijde: het internet houdt nooit op. Je bent nooit echt alleen. Bovendien kan het moeilijk zijn om je ervoor af te sluiten; of het nu van het werk is of de meedogenloze 24-uurs nieuwscyclus.

Bach bloesem mix op maat

Bach bloesem op maat :

  • samenstelling voor jou persoonlijk
  • op basis van je klachten en karakter
  • Bach bloesem wordt door Tom uitgekozen
  • geeft snel en goed resultaat
Klik hier en ontdek Bach bloesem op maat - Wizard

De donkere kant van de vooruitgang in de technologie kan een aanzienlijke invloed hebben op de gezondheid en het welzijn, waaronder:

- Slechte kwaliteit van de slaap

Overmatige blootstelling aan het blauwe licht dat door beeldschermen wordt uitgestraald, verstoort volgens onderzoekers het slaappatroon. Een slechte kwaliteit van slaap, maakt je meer gestrest en ongerust.

- Balans tussen werk en privéleven

Omdat we altijd aan staan en bereikbaar zijn, is het maar al te gemakkelijk voor het werk om in je vrije tijd binnen te dringen.

- Sociale vergelijking

Social media berichten geven meestal een rooskleurig beeld van de plaatser. Deze berichten kunnen ervoor zorgen dat je twijfelt aan jezelf, omdat je voortdurend vergelijkt en jaloers bent op andere mensen, die een betere tijd lijken te hebben dan jij.

Hoe kun je rust vinden in een chaotische wereld?

Als de tijden stressvol zijn, kunnen Bachbloesems je helpen om je evenwicht te herstellen. Probeer Bachbloesem mix 71 ter ondersteuning bij algemene stress. Of kies Bachbloesem Supermix 5 die speciaal is samengesteld om ondersteuning te bieden in stressvolle tijden.

Hier zijn nog een paar tips voor het vinden van rust en kalmte:

1. Zoek een hobby waar je van houdt

Een hobby die je leuk vindt, zal je vermaken en je bezighouden met je geest. Wanneer je lekker bezig bent, drijven de zorgen weg en voel je je rustig en ontspannen. De hobby zelf doet er niet toe. Knutselen, breien, naaien, schilderen, houtbewerken, bakken en decoupeerzagen, leg puzzels maken, lezen, muziek maken; het zijn allemaal populaire manieren om te ontspannen. Hobby's die je overal kunt doen, zoals lezen, zijn een uitstekende keuze om jezelf te verliezen in een andere wereld. Buitenactiviteiten zoals hardlopen, fietsen of roeien zullen het stressniveau verminderen en helpen om je rustiger te voelen.

2. Rondhangen met je vrienden

Als je je angstig en gestrest voelt, zijn je vrienden er om te helpen, maar eerst moet je ze de hand reiken en eerlijk zijn over hoe je je voelt. Je zult waarschijnlijk merken dat je niet de enige bent die zich zo voelt. Als je je vrienden een tijdje niet hebt gezien, organiseer dan een ontmoeting, zoals een wandeling in het park of een avondje uit. Als de anderhalf metersamenleving dit onmogelijk maakt, begin dan met het plannen van dingen die je moet doen als de beperkingen eindigen – maak bijvoorbeeld plannen voor een reis in het voorjaar!

3. Meditatie

Wanneer de stress van het moderne leven zijn tol eist, helpt meditatie om je rustig en ontspannen te voelen. Zoek een plek waar je alleen bent met je gedachten. Dit kan in een tuin of park zijn, maar ook in huis, zolang je er maar ongestoord kan vertoeven. Er is een breed scala aan meditatie-apps beschikbaar om je te begeleiden. Het beoefenen van yoga is een andere goede manier om stress te laten verdwijnen. Je kunt de poses uitvoeren in je woonkamer of slaapkamer, en er zijn tal van gratis yogalessen online om je op weg te helpen.

4. Kom in beweging

Bewegen is een uitstekende manier om stress en angst te verminderen. Het lijkt misschien geen rustige activiteit terwijl je het doet, maar een gymnastieksessie, hardlopen of een fietstocht maakt endorfine vrij en laat je gelukkig en ontspannen achter. Beweeg buiten bij daglicht wanneer dat mogelijk is, want buiten zijn in de natuur is kalmerend en verbetert je humeur.

5. Neem een digitale pauze

Zet je mobiele telefoon eens op stil en verstop je tablet. Doe dit eens voor een week, een dag of zelfs maar een uur. Zet op zijn minst meldingen uit of schakel je smartphone in de vliegtuigmodus. Onderzoekers ontdekten dat mensen genieten van een betere kwaliteit slaap en zich gelukkiger voelen als ze de smartphone helemaal uit hun slaapkamer verbannen.

Je volgende uitdaging kan zijn om te stoppen met het gebruik van sociale media. Een onderzoek van de British Psychology Society toonde aan dat het nemen van een pauze van Facebook voor slechts vijf dagen helpt om het cortisolgehalte in het bloed te verminderen (cortisol is een stresshormoon, hoe meer hiervan, hoe nerveuzer je bent).

Stel jezelf duidelijke grenzen voor het gebruik van je telefoon en hou je daar aan. Wat dacht je van: geen telefoons tijdens maaltijden, zet de telefoon in vliegtuigmodus als je bij vrienden en familie bent en beperk het berichtenverkeer tussen bepaalde tijden (zoals geen mobiel tussen 22.00 uur ’s avonds en 7.00 uur ’s morgens). Grondregels als deze helpen je om in het moment te leven.

6. Reset de balans tussen werk en privéleven

Wanneer je een computer in je zak hebt, is het essentieel om duidelijke regels te stellen over wanneer je werkdag begint en eindigt. Bepaal eerst het tijdstip waarop je je e-mails controleert en schakel daarna de meldingen uit. Als je je zorgen maakt over wat je werkgever zal denken, stel dan een auto-reply in om mensen te laten weten dat je buiten dienst bent en wanneer je op hun bericht zult reageren. Deze tactiek is een steeds populairdere manier om je eigen gemoedsrust te beheren.

7. Beheer je social media feed

Kijk eens naar de verschillende berichten op je social media feed en vraag je af wat ze met je doen. Maken ze je verdrietig of angstig? Verberg deze berichten dan. Stop met het volgen van vervelende accounts en ga op zoek naar accounts waar je wel blij ven wordt. Of dit nu grappige kattenvideo’s zijn, favoriete komieken, inspirerende mensen of educatieve berichten. Recent onderzoek heeft aangetoond dat negatieve social media-ervaringen gerelateerd zijn aan hogere niveaus van angst en een laag humeur. Ter vergelijking: meer positieve ervaringen werden consequent gekoppeld aan lagere niveaus van zorg en depressie.


Bronnen:

https://www.helpguide.org/articles/mental-health/social-media-and-mental-health.htm#:~:text=Echter%2C%20multiple%20studies%20hebben%20gevonden,ongeveer%20uw%20leven%20of%20verschijning.

https://www.health.harvard.edu/newsletter_article/sleep-and-mental-health#:~:text=Longitudinale%20studies%20suggest%20dat%20insomnia,Anxiety%20disorders.

Delen
Marie Pure

Andere artikelen


mers virus © reuters

Het MERS virus: reden tot paniek?

Het aantal mensen dat tot voor kort ooit over het MERS-virus had gehoord, kan je vast en zeker op één hand tellen. Momenteel duiken er echter steeds meer en meer artikels op in de pers over dit virus. Wat is er aan de hand? Is dit een nieuw soort virus? Is er sprake van een bedreiging? Of zijn er bepaalde gebieden die we beter vermijden?

Lees het volledig artikel

lente-energie

Lente brengt ons energie!

Hoera! De lente staat voor de deur! De zon schijnt en geeft de eerste zalige warmte. De natuur ontwaakt eindelijk uit haar winterslaap. 

Lees het volledig artikel

Waarom is het moeilijk om terug naar school te gaan

Waarom is het moeilijk om terug naar school te gaan?

De zomervakantie is voorbij, maar de kinderen hebben langer dan dat thuisgezeten. Terug naar school gaan tijdens deze pandemie is een heel nieuwe ervaring voor iedereen. Het is begrijpelijk dat kinderen zich daar een beetje zorgen over maken, want hoe moet het nu verder?

Lees het volledig artikel

gezonde voeding

5 weetjes over gezond eten

Het is genoegzaam bekend dat gezond eten heel belangrijk is voor ons lichaam. Er gaat geen dag voorbij of we worden om de oren geslagen met tips over wat wel en wat niet gezond is.

Lees het volledig artikel

Daarom is routine goed voor je

Daarom is routine goed voor je

Een dagelijkse routine hebben kan stress en angsten beperken – maar zijn ze altijd goed voor jou? Hangt af van je karakter!

Lees het volledig artikel

Wat houdt je tegen

Wat houdt je tegen?

De pandemie heeft helaas velen van ons gedwongen om bepaalde dromen in de wacht te zetten. We hebben moeten accepteren dat we sommige dromen en doelen op de lange baan moeten schuiven. Dat is logisch, maar je weet dat we ze wel weer zullen gaan oppakken in de nabije toekomst.

Lees het volledig artikel

Tips om het sporten vol te houden

6 tips om het sporten vol te houden

Er zijn wel tientallen redenen denkbaar om te stoppen met sporten. Ofwel zit het weer een poosje niet mee, ofwel heb je teveel werk ofwel ben je met teveel andere hobby’s bezig. Hier zijn enkele tips die het gemakkelijker maken om het sporten vol te houden.

Lees het volledig artikel

snotterseizoen

Start van het snotterseizoen

De herfst is nog maar amper begonnen, of het aantal mensen dat problemen heeft met hoesten en snotteren is al niet te tellen. Viroloog Marc Van Ranst bevestigt inderdaad dat we momenteel reeds bezig zijn aan een eerste golf van luchtweginfecties.

Lees het volledig artikel

kopzorgen

3 Grote gezondheidszorgen bij Belgen

Dat de gemiddelde Belg bezig is met de gezondheid, is een feit. Maar waar liggen wij eigenlijk het meest wakker van? Wat baart ons het meeste zorgen en waar zijn we weinig of niet mee bezig?

Lees het volledig artikel

omgaan met negatieve mensen

Hoe omgaan met negatieve mensen

Is er iemand die je naar beneden haalt met zijn/haar negativiteit? Lees onze tips om te leren omgaan met negatieve mensen en zelf een positief persoon te zijn.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....