Leren vergeven: Hoe?

Leren vergeven: Hoe?
Leren vergeven: hoe

Wanneer je diep gekwetst werd, kan het moeilijk zijn om te vergeven. Je hebt misschien een verlies geleden, een relatie die afgebroken wordt, en je voelt je verbitterd en boos.

Toch is het zo dat écht vergeven je kan helpen om te genezen van verdriet en depressie wanneer slechte dingen met jou – of iemand die je kent - zijn gebeurd. Misschien wil je wel leren vergeven, maar heb je daar moeite mee. Onze tips kunnen je helpen, of ten minste op het juiste pad zetten.

Wat is vergiffenis?

Vergiffenis is de actie waarbij je wrok of veroordeling die je houdt tegenover een andere persoon laat gaan. Vergiffenis laat je gevoelens van bitterheid, wrok en wraakzucht achter je liggen. Dit is volledig in je eigen voordeel.

Wat vergiffenis niet is

Wanneer je iemand vergeeft, dan betekent dat niet dat je iemand gratie schenkt voor zijn/haar gedrag dat misschien illegaal, crimineel of immoreel geweest is. Vergiffenis betekent niet dat jij excuses maakt voor die andere persoon. Je moet die persoon ook niet per se vertellen dat je hem/haar vergeeft – vergiffenis is iets privé. Vergiffenis betekent niet dat je nooit meer zal denken over wat er is gebeurd, het zal altijd iets zijn dat belangrijk voor je is – iets dat er toe deed. Je vergeeft nooit voor het belang van iemand anders. Vergiffenis is iets dat jij doet voor jezelf omdat je jezelf liefhebt, respecteert en eert.

Wat gebeurt er als je niet vergeeft?

Als je niet vergeeft, dan ervaar je een brede waaier aan emoties die je remmen. Je voelt je onderdrukt of depressief. Bij je emoties horen woede, verbittering en haat. Soms kunnen deze emoties triggers zijn voor fysieke symptomen zoals maagpijn, stress, depressie of bijvoorbeeld hoge bloeddruk.

Tips om je te helpen vergeven

  • Herken je woede. Woede kan je vervullen met adrenaline, en adrenaline is verslavend. De kans bestaat dat je daarom blijft vasthouden aan je boosheid.
  • Eens je je woede herkent, kan je eraan werken. Druk ze uit en laat ze vrij. Alleen als de woede weg is, kan je echt vergeven.
  • Neem de tijd om na te denken over de situatie je zoveel pijn heeft veroorzaakt.
  • Aanvaard dat het is gebeurd.
  • Erken hoe je je voelt of voelde. Geef gewicht aan je gevoelens.
  • Denk na over hoe je hebt gereageerd.
  • Denk nu over de manieren waarop je veranderd en gegroeid bent als persoon sinds die tijd. Wat heb je geleerd? Was het nuttig? Erken dat je een overlever bent. Heb je de grenzen in je leven teruggetrokken? Kan dat ooit nog eens met je gebeuren?
  • Wat met de andere persoon? Is die perfect? Wat was zijn/haar nood toen die persoon je kwetste? Waarom, denk je, is het gebeurd?
  • Overweeg of je de persoon wil vertellen dat je hem/haar vergeeft of niet. Als je dat wenst te doen, vertel het dan. Als dat niet zo is, kies er dan voor hoe je je vergiffenis erkent. Je kan het luidop zeggen als je dat wenst, of je kan een brief schrijven. Niemand hoeft die brief te lezen. Je kan de brief verbergen of zelfs vernietigen.

Dit is natuurlijk simplistisch. Het kan een tijdje duren om over wat je heeft gekwetst te geraken. Elke van deze stappen kan weken of zelfs maanden duren. Het is een individuele reis waar je doorheen moet werken in je eigen tijd. Je zal altijd onthouden wat er is gebeurd, maar hopelijk zal je in staat zijn om verder te gaan op een positieve manier.

Doe het voor jezelf

Men zegt dat de beste wraak een goed leven leiden is. Jij kan kiezen hoe je reageert op iets of iemand die je ernstig gekwetst heeft, door je alleen te focussen op het goede.
Vind liefde, schoonheid en goedheid rondom jou. Handel niet uit woede. Verander niet in een persoon die je niet bent.

Soms wordt vergeven makkelijker naargelang de tijd verstrijkt. Je kan nu misschien nog niet klaar zijn om te vergeven, maar binnen tien dagen, tien maanden of tien jaar kan dat wel zo zijn.


Marie Pure

Andere artikelen


wat te doen als je kind niet terug naar school wil

Wat te doen als je kind niet terug naar school wil?

Wat kan je doen als je kind niet terug naar school wil? Hier zijn onze tips en hulp indien je kind weigert terug naar school te gaan.

Lees het volledig artikel

zomerprikjes

De laatste zomerprikjes

Of we het nu graag hebben of niet, de zomer loopt op z'n eind. Met heimwee blikken we terug op een tijd van lekkere hapjes en drankjes, terrasjes doen met vrienden, lekker lang in de zon liggen,… Wat ons te wachten staat, is koude en nattigheid en binnen gaan zitten. Dat heel wat mensen zich bij deze gedachte niet lekker voelen, is niet abnormaal.

Lees het volledig artikel

Leer wanneer je ‘nee’ moet zeggen

Leer wanneer je ‘nee’ moet zeggen

Nee. Het is een krachtig woord, waarvan we soms denken dat we het niet mogen zeggen. Het is moeilijk, ‘nee’ zeggen tegen vrienden, familie of collega’s. Sommige mensen zeggen het nooit en gaan onder hoge werkdruk ten onder. ‘Nee’ zeggen kun je leren. Maar wanneer zeg je het? En wanneer zeg je juist ‘ja’?

Lees het volledig artikel

Hoe toxisch gedrag spotten

Hoe toxisch gedrag spotten

Je ziet vaak beschuldigingen van “toxisch” gedrag in deze tijden, maar wat betekent het eigenlijk? Je bent sowieso al eens iemand tegengekomen die aan de beschrijving voldoet.

Lees het volledig artikel

12 signalen dat je niet meer gelukkig bent

12 signalen dat je niet meer gelukkig bent

Voel je je verloren of down? Lees hier 12 signalen dat je niet meer gelukkig bent, en dat je je leven moet veranderen.

Lees het volledig artikel

7 tips om eenzaamheid om te buigen naar een gelukkig gevoel

7 tips om eenzaamheid om te buigen naar een gelukkig gevoel

Iedereen voelt zich soms eenzaam, maar met de pandemie en de lockdowns is het makkelijk om sociaal contact te verliezen. Wat kun je doen om eenzaamheid te verslaan?

Lees het volledig artikel

omgaan met de zomertijd

Omgaan met de zomertijd

Sommige mensen reageren heel gevoelig op de tijdverandering en het kan enkele dagen duren, of zelfs weken, tot je je zich weer de oude voelt. Anderen merken er dan weer nauwelijks iets van.

Lees het volledig artikel

Gelukkig zijn op jezelf

Gelukkig zijn op jezelf

Voel jij je ooit eenzaam? Denk je dat het mogelijk is om gelukkig te zijn op jezelf? Gelukkig zijn op jezelf is perfect haalbaar. Hier vind je een lijstje terug met nuttige tips die ‘alleen zijn’ omdraaien tot een positieve zaak. Lees ons advies hier.

Lees het volledig artikel

Stilstaan terwijl iedereen vooruit gaat

Stilstaan terwijl iedereen vooruit gaat

Waarom heb je soms het gevoel dat je stilstaat, terwijl alle anderen vooruitgaan? Natuurlijk sta je niet echt stil (want het leven gaat altijd vooruit), maar waarom voelen we ons zo en wat kunnen we eraan doen? Hier zijn een paar gedachten die je zullen helpen om vooruit te komen en het beste leven te leiden dat je kunt.

Lees het volledig artikel

Op zoek naar geluk Hou daar gewoon mee op!

Op zoek naar geluk? Hou daar gewoon mee op!

Veel mensen richten zich in het leven op het vinden van geluk. Maar als je alleen maar streeft naar het moment waarop je gelukkig zal zijn, dan word je het nooit. Waarom eigenlijk niet? De reden is simpel: je probeert het gewoon te hard.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....