Deze site maakt gebruik van cookies.Meer weten

Hoogsensitiviteit: Hype of ziekte?

Hoogsensitiviteit: Hype of ziekte?

Wat is hoogsensitiviteit?

Een hoogsensitief persoon (HSP) is hypergevoelig aan externe stimulansen (dit betekent dat ze veel gevoeliger zijn voor alles wat hun zintuigen stimuleert) en daarbij ervaren ze een hoge emotionele reactiviteit door deze stimuli. Dit kan ertoe leiden dat de hoogsensitieve persoon zich vermoeid en gestresseerd voelt, met als consequentie dat de persoon meer dan anderen risico loopt op mentale gezondheidsproblemen zoals angst en depressie.

Hoogsensitiviteit: Hype of ziekte?

Soms stelt men de vraag of hoogsensitiviteit wel een ziekte is of niet. Wat onderzoekers ontdekten is dat hoogsensitiviteit een normale karaktertrek is waar 10 tot 20% van de bevolking mee geboren wordt. HSP-ers kunnen moeite hebben om te functioneren in een maatschappij waar zintuigelijke overstimulatie en een snelle levensstijl centraal staan. Ze kunnen daarom slecht reageren op stimulansen waar anderen totaal geen last van hebben. Een voorbeeld hiervan is een open kantoor, met al het lawaai, het licht en het gebrek aan privacy dat het met zich meebrengt. HSP-ers hebben een “scherpere” perceptie van de wereld en dat creëert moeilijkheden. Hoogsensitief zijn is op zich geen probleem, maar het veroorzaakt uitdagingen waarin je soms wat psychologische bijstand zou kunnen gebruiken.

Hoe weet je of je een HSP bent?

Antwoord ja of nee op de volgende vragen, of doe de test op deze pagina.

  • Word jij snel overdonderd door felle lichten, sterke geuren, ruwe stoffen of luid lawaai?
  • Word jij makkelijk gestresseerd als je te veel te doen hebt in een te korte tijd?
  • Vermijd jij gewelddadige of luide films of tv-series die te snel gaan?
  • Trek jij je graag terug uit gezelschap om even in stilte zitten?
  • Vermijd jij alles wat je zou kunnen verontrusten?
  • Houd jij van het subtiele en rustgevende?
  • Was jij gevoelig of verlegen als kind?
  • Schrik jij makkelijk?
  • Enerveer je je als ze te veel tegelijk aan je vragen?

Heb je ‘ja’ geantwoord op één van deze vragen dan bestaat de kans dat je hoogsensitief bent. Misschien ben jij één van de gelukkigen die wel goed kunnen omgaan met de uitdagingen die het hoogsensitief zijn met zich meebrengt. Anderzijds kan je misschien toch wel wat hulp gebruiken.

Je bent niet alleen

In het verleden kregen HSP-ers de stempel dat ze verlegen waren, maar eigenlijk zijn 30% van de HSP-ers extrovert. Andere stempels die HSP-ers dragen zijn introvert, teruggetrokken, angstig of neurotisch. Waar HSP-ers niet begrepen worden, worden ze vaak ook niet gewaardeerd, misschien wel vaak als abnormaal beschouwt of gemarginaliseerd omdat ze een ziekte hypen die niet bestaat. Veel HSP-ers hebben als resultaat daarvan een laag zelfbeeld.

Wat kan er gedaan worden om hoogsensitieve personen te assisteren?

C.G. Jung, psychiater en psychotherapeut erkende dat sommige mensen gevoeliger geboren worden dan anderen. Hij ondervond dat, wanneer zo’n mensen dezelfde hoeveelheid stress ervaarden in hun kindertijd als niet-gevoelige individuen, ze een grotere kans hadden op het ontwikkelen van depressies en angsten later in het leven. Bij lagere stressniveaus hebben HSP-ers niet meer moeilijkheden dan niet-sensitieve individuen. Wat dus belangrijk is voor hoogsensitieve personen is zo veel mogelijk alles te vermijden dat kan leiden tot overstimulatie van de zintuigen.

Het positieve aan hoogsensitief zijn

Hoewel 70% van de HSP-ers introvert zijn, zijn 30% extrovert en 100% van de HSP-ers worden beschreven als mensen die een rijk innerlijk leven hebben. Dit betekent dat ze de neiging hebben artistiek en creatief te zijn en heel diep om de wereld en al hun naasten te geven. Daarom kan hoogsensitiviteit gezien worden als een welgekomen gift – zonder het bestaan van HSP-ers hadden we geen zo’n enorme hoeveelheid literatuur, muziek, kunst, theaterstukken en films. Dus hoogsensitieve mensen zouden moeten gevierd worden.

Praktische oplossingen voor hoogsensitieve mensen

Als jij jezelf een hoogsensitief persoon beschouwt, dan zijn er een hoop dingen die je kan doen om je leven makkelijker te maken. Bouw wat coping mechanismes in die je zullen helpen om een kalm en rustig leven te behouden. Dat kunnen de volgende zijn:

  • Kunst gebruiken om zin te geven aan wat er zich in je gedachten afspeelt
  • Lange wandelingen of fietstochten doen
  • Zoveel mogelijk tijd in de natuur doorbrengen
  • Mediteren
  • Een dagboek schrijven
  • Je eigen rustplekken creëren

Wat je ook zou moeten doen, is je eigen natuurlijke gevoeligheid aanvaarden, en lief te zijn voor jezelf. Wees wie je bent en ban alle schuldgevoelens die je zou hebben door anderen hun percepties en waardeoordelen.

Delen

Andere artikelen


De financiële gevolgen van een burn-out

De financiële gevolgen van een burn-out

Over burn-out wordt altijd wel ergens gesproken, maar de laatste tijd komt dit weer meer in de spotlights te staan.

Lees het volledig artikel

rilatine

Gebruik medicijnen bij ADHD neemt toe

Het gebruik van medicijnen die het bestanddeel methylfenidaat bevatten, blijft angstwekkend stijgen. Methylfenidaat wordt voorgeschreven als er de stoornis ADHD bij kinderen wordt vastgesteld.

Lees het volledig artikel

gelukkig zijn

Kies voor je geluk!

Gelukkig zijn is iets waar iedereen naar streeft, maar helaas zijn er veel mensen die ongelukkig door het leven gaan.  Veel mensen nemen vrede met hoe het leven is, men ziet het leven als een gebeurtenis waar men doorheen moet.

Lees het volledig artikel

tips

Tien tips om je te helpen omgaan met hoog sensitiviteit

Ben jij een hoog sensitief persoon (HSP)? Dan weet je vast dat je dagdagelijkse leven heel uitdagend kan zijn. 15-20% van de bevolking is een HSP, en toch wordt er weinig gedaan om hen te helpen.

Lees het volledig artikel

crashdieet

Crashdieet: garantie op crashen

Er is de laatste tijd nogal wat te doen rond de zogenaamde crashdiëten. Het is consumentenvereniging Testaankoop die de stok in het hoenderhok gooide. Zij haalden aan dat het maken van publiciteit voor deze crashdiëten ethisch onverantwoord is.

Lees het volledig artikel

tips-bij-einde-van-de-winter

5 tips om het einde van de winter dragelijk te maken!

De winter loopt op zijn einde en we snakken allemaal naar die langverwachte zonnestralen. Waar blijven die heerlijke lentedagen, de verlengde weekends en de lange zomeravonden toch! De vermoeidheid slaat bij ons allemaal toe en we kunnen niet wachten tot de winter over is.

Lees het volledig artikel

test

Ben jij hoog sensitief? Doe de test!

Hoe kan je weten of je een HSP bent? Beantwoord deze vragen eerlijk. Lees dan verder en ontdek wat de resultaten over jou zeggen.

Lees het volledig artikel

autisme

De oorzaak van autisme ontdekt

Groot wetenschappelijk nieuws van uit Columbia. Aan de universiteit aldaar zouden wetenschappers ontdekt hebben waarom sommige mensen wel en andere mensen niet aan autisme lijden.

Lees het volledig artikel

Het mooie studentenleven

Het mooie studentenleven

Heel wat jongeren dromen van het mooie studentenleven. Voor heel wat studenten is die mooie droom toch niet echt wat ze er van verwacht hadden.

Lees het volledig artikel

drinkgewoontes

Hoe weet je of je een drankprobleem hebt?

Het is typerend dat mensen in de donkere dagen vaker naar een glaasje alcohol grijpen dan tijdens de zomermaanden. Dit fenomeen zorgt er bijvoorbeeld voor dat problemen met alcohol in de Noordse landen veel groter zijn dan in Zuiderse landen. Maar hoe ver mag je gaan met een glaasje? Hierover bestaan sterk uiteenlopende verhalen.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....