Wat je kan eten als energiebooster

Wat je kan eten als energiebooster
wat je ken eten als energiebooster

Als jij iemand bent die het moeilijk vindt om op gang te komen in de ochtend, of een dipje heeft in de namiddag, dan ben je wellicht gediend met informatie over voedsel dat je energie een boost geeft.

Hoe verleidelijk het ook is om naar een suikerrijke energiedrink te grijpen, je weet wellicht al dat deze niet zo goed voor je zijn. Suikerrijke dranken bevatten ofwel chemicaliën ofwel te veel suiker, en soms beide. De energie die je eruit haalt zal niet zo lang blijven duren. Er zijn gezondere bronnen van energie die veel beter voor je zijn.

Dit is onze lijst van goed voedsel dat je energie een boost zal geven

Yoghurt. Yoghurt is een fantastische bron van proteïnen van een hoge kwaliteit en zal je van energie voorzien voor je hersenen. Voeg het bij ander eten in deze lijst voor een super energiebooster. Yoghurt is veelzijdig, je kan het eten als ontbijt, snack of dessert.

Fruit. Het is geen verrassing dat fruit op deze lijst verschijnt, toch? Neem nu bijvoorbeeld appels, die bevatten veel vitamines en mineralen, en laten snel energie vrijkomen. Sinaasappels bevatten heel veel vitamine C. Bij opname van vitamine C ben je tot twee uur daarna minder moe.
Eén van de goedkoopste dingen die je kan eten voor een opkikker is een banaan. Bananen bevatten glucose wat je van een goede energieboost voorziet. Voor een dipje na de lunch, kan je wat knabbelen op bosbessen. Ze zijn arm in suiker, maar hoog in vezels, een krachtige combinatie om je lichaam te doen ronken van energie.

Noten en zaden.  De meeste noten, onder andere amandelen, hazelnoten en cashewnoten, zitten boordevol voedingsstoffen, vezels en gezonde vetten, en ze zijn een uitstekende bron van proteïnes, die je helpen op energie te blijven. Ze zijn ook makkelijk mee te nemen waar je ook gaat. Pompoenzaden zijn een goede bron van proteïnes, gezonde vetten en vezels en zullen je een langer voldaan en energiek gevoel geven. Ze bevatten mangaan, magnesium, fosfor en zink, wat allemaal bijdraagt tot bijkomende ondersteuning. Voeg ze toe aan salades of eet ze gewoon zuiver en ze zullen je in geen tijd opmonteren.

Studentenhaver. Studentenhaver is een combinatie van noten, zaden en gedroogd voedsel dat perfect voor je is wanneer de vermoeidheid toeslaat. Het vet in de noten is een goede bron voor langdurige energie, terwijl de hoge vezelwaarden erin het vrijlaten van glucose vertraagt. Je hebt slechts één of twee handjes vol per dag nodig, gezien studentenhaver ook veel calorieën bevat.

Peul. Quinoa zit boordevol proteïnes en is rijk aan aminozuur, foliumzuur, magnesium, fosfor en mangaan. Het is de perfecte bron voor koolhydraten voor langdurige energieniveaus. Voeg het toe bij kruiden, met kip en tomaten en het is heerlijk als lunch of diner. Een andere peulvrucht zijn linzen. Linzen bevatten veel vezels en helpen om je bloedsuiker te stabiliseren, wat je gedurende de hele dag energiek laat voelen.

Vis. Tonijn bevat proteïnes, en vitamine B is een goede bron van energie. Wilde zalm is een goede spierversterker en een rijke bron van omega-3 vetzuren en proteïnes, om je te helpen veel energie te blijven behouden.

Mager rundsvlees. Rundsvlees is rijk aan proteïnes en aminozuur en helpt je energieniveau te behouden en je langer vol te laten voelen. Serveer het met groenten en je hebt een mooi gebalanceerd diner.

Water. Gedehydrateerd zijn is een vaak voorkomende oorzaak van een gebrek aan energie of hongergevoelens. De volgende keer dat je je wat loom voelt, drink dan eens een glas water en ga eens na of het je een snelle energieboost geeft. Je kan ook citroen toevoegen aan je water. Citroen maakt van je water een natuurlijke energiedrank, volgepakt met elektrolyten die cruciaal zijn voor cellen die energie produceren.

Bonen. Bonen laten je voldaan en tevreden voelen, en voorkomen dat je je tegen de middag lethargisch voelt. De proteïnes in bonen reguleren het bloedsuiker, wat ze op een goed niveau houdt. Bonen zijn complexe koolhydraten en voorzien daarom je brein en lichaam van energie.

Eieren. Perfect voor bij het ontbijt. Ze bevatten proteïnes van een hoge kwaliteit en enkelvoudige onverzadigde en meervoudige onverzadigde vetzuren die gezond zijn voor het hart en je helpen om je energiek te doen voelen.

Volkoren ontbijtgranen. Nog een klassieker bij het ontbijt, volkoren ontbijtgranen zijn rijk aan vezels, en laten traag glucose vrij in je bloed, wat betekent dat je langer energie hebt.

Zwarte chocolade. Het is officieel. Onderzoek in de Verenigde Staten heeft aangetoond dat chocolade met minstens 60 procent cacao de alertheid en aandacht versterkt. Zwarte chocolade bevat de natuurlijke stimulans theobromine, gelijkaardig aan cafeïne, wat je energie en je humeur boost. Aan een klein stukje heb je genoeg om te blijven gaan. Maar onthoud, altijd met mate.

Reguleer je energie

Naast een gezond en gebalanceerd dieet dat voedsel uit alle voedselgroepen bevat (fruit en groentes, koolhydraten en zetmeel, zuivel en bonen en peulvruchten etc.) is het belangrijk om op regelmatige intervallen te eten. Eet drie of vier kleine maaltijden per dag en beperk snacks tussen maaltijden.

Delen


Bach bloesem Mix 47: Vermoeidheid

Bach bloesem mix 47 helpt om:

  • meer energie te hebben
  • je draagkracht te verhogen
  • stressbestendiger te zijn
  • minder te piekeren
  • beter te slapen
Klik hier en ontdek Bach bloesem mix 47
Marie Pure

Andere artikelen


beyonce sterrendieet

Het dieet van de sterren: een sterrendieet?

Is het komkommertijd in het wereldje van de televisiesterren of doen zij het gewoon om in de kijker te staan? Steeds meer en meer laten sterren hun gezicht linken aan bepaalde vormen van dieet. De bedoeling hiervan is natuurlijk zoveel mogelijk mensen overtuigen om ook dit dieet te gaan volgen. Maar enig wantrouwen is hier wel op zijn plaats.

Lees het volledig artikel

Al eens aan yoga gedacht? De voordelen van yoga

Al eens aan yoga gedacht? De voordelen van yoga

Al eens aan yoga gedacht? Het uitoefenen van yoga biedt veel voordelen. Het is een holistische praktijk die voordelig is op fysiek, emotioneel en mentaal vlak.

Lees het volledig artikel

lente-energie

Lente brengt ons energie!

Hoera! De lente staat voor de deur! De zon schijnt en geeft de eerste zalige warmte. De natuur ontwaakt eindelijk uit haar winterslaap. 

Lees het volledig artikel

Waarom een leven zonder obstakels de moeite niet waard is

Waarom een leven zonder obstakels de moeite niet waard is

Stress kan zowel goed als slecht zijn; het is hoe jij het bekijkt. Maar te veel stress kan gevaarlijk zijn. Lees meer over stress in dit artikel!

Lees het volledig artikel

Hoe voorkom ik dat alles fout gaat

Hoe voorkom ik dat alles fout gaat?

Soms kun je het gevoel hebben dat echt alles fout gaat. Het leven kan inderdaad wel eens tegen zitten. Het is dan belangrijk om te voorkomen dat je in een negatieve spiraal van slechte gedachten komt vast te zitten.

Lees het volledig artikel

generatiey-2

Is kiezen verliezen?

Canvas (Belgische tv-zender) toont straks het nieuwe programma ‘Twintigers’. Twintigers vertelt het verhaal van 9 Belgische jongeren die op een belangrijk kantelpunt in hun leven staan.

Lees het volledig artikel

Wazig zien door vermoeidheid

Wazig zien door vermoeidheid

Door vermoeidheid kan het gebeuren dat je wazig begint te zien. Dit is een heel vervelend verschijnsel van vermoeidheid dat meestal niet alleen voorkomt.  

Lees het volledig artikel

De invloed van antibiotica op vermoeidheid

De invloed van antibiotica op vermoeidheid

Er is momenteel een echte discussie in de wetenschappelijke wereld of antibiotica een effect heeft op vermoeidheid. Vele wetenschappers geloven dat de vermoeidheid een resultaat is van de aandoening waarvoor het antibioticum wordt ingenomen, en dus niet van de antibiotica zelf.  

Lees het volledig artikel

Invloed van antidepressiva op vermoeidheid

Invloed van antidepressiva op vermoeidheid

Vele patiënten die gebruik maken van antidepressiva, klagen vaak over vermoeidheid. Echt vreemd is dit niet want antidepressiva maken gebruik van diverse stoffen die vermoeidheid kunnen veroorzaken.  

Lees het volledig artikel

autisme

De oorzaak van autisme ontdekt

Groot wetenschappelijk nieuws van uit Columbia. Aan de universiteit aldaar zouden wetenschappers ontdekt hebben waarom sommige mensen wel en andere mensen niet aan autisme lijden.

Lees het volledig artikel