Deze site maakt gebruik van cookies.Meer weten

Wat je kan eten als energiebooster

wat je ken eten als energiebooster

Als jij iemand bent die het moeilijk vindt om op gang te komen in de ochtend, of een dipje heeft in de namiddag, dan ben je wellicht gediend met informatie over voedsel dat je energie een boost geeft.

Hoe verleidelijk het ook is om naar een suikerrijke energiedrink te grijpen, je weet wellicht al dat deze niet zo goed voor je zijn. Suikerrijke dranken bevatten ofwel chemicaliën ofwel te veel suiker, en soms beide. De energie die je eruit haalt zal niet zo lang blijven duren. Er zijn gezondere bronnen van energie die veel beter voor je zijn.

Dit is onze lijst van goed voedsel dat je energie een boost zal geven

Yoghurt. Yoghurt is een fantastische bron van proteïnen van een hoge kwaliteit en zal je van energie voorzien voor je hersenen. Voeg het bij ander eten in deze lijst voor een super energiebooster. Yoghurt is veelzijdig, je kan het eten als ontbijt, snack of dessert.

Fruit. Het is geen verrassing dat fruit op deze lijst verschijnt, toch? Neem nu bijvoorbeeld appels, die bevatten veel vitamines en mineralen, en laten snel energie vrijkomen. Sinaasappels bevatten heel veel vitamine C. Bij opname van vitamine C ben je tot twee uur daarna minder moe.
Eén van de goedkoopste dingen die je kan eten voor een opkikker is een banaan. Bananen bevatten glucose wat je van een goede energieboost voorziet. Voor een dipje na de lunch, kan je wat knabbelen op bosbessen. Ze zijn arm in suiker, maar hoog in vezels, een krachtige combinatie om je lichaam te doen ronken van energie.

Noten en zaden.  De meeste noten, onder andere amandelen, hazelnoten en cashewnoten, zitten boordevol voedingsstoffen, vezels en gezonde vetten, en ze zijn een uitstekende bron van proteïnes, die je helpen op energie te blijven. Ze zijn ook makkelijk mee te nemen waar je ook gaat. Pompoenzaden zijn een goede bron van proteïnes, gezonde vetten en vezels en zullen je een langer voldaan en energiek gevoel geven. Ze bevatten mangaan, magnesium, fosfor en zink, wat allemaal bijdraagt tot bijkomende ondersteuning. Voeg ze toe aan salades of eet ze gewoon zuiver en ze zullen je in geen tijd opmonteren.

Studentenhaver. Studentenhaver is een combinatie van noten, zaden en gedroogd voedsel dat perfect voor je is wanneer de vermoeidheid toeslaat. Het vet in de noten is een goede bron voor langdurige energie, terwijl de hoge vezelwaarden erin het vrijlaten van glucose vertraagt. Je hebt slechts één of twee handjes vol per dag nodig, gezien studentenhaver ook veel calorieën bevat.

Peul. Quinoa zit boordevol proteïnes en is rijk aan aminozuur, foliumzuur, magnesium, fosfor en mangaan. Het is de perfecte bron voor koolhydraten voor langdurige energieniveaus. Voeg het toe bij kruiden, met kip en tomaten en het is heerlijk als lunch of diner. Een andere peulvrucht zijn linzen. Linzen bevatten veel vezels en helpen om je bloedsuiker te stabiliseren, wat je gedurende de hele dag energiek laat voelen.

Vis. Tonijn bevat proteïnes, en vitamine B is een goede bron van energie. Wilde zalm is een goede spierversterker en een rijke bron van omega-3 vetzuren en proteïnes, om je te helpen veel energie te blijven behouden.

Mager rundsvlees. Rundsvlees is rijk aan proteïnes en aminozuur en helpt je energieniveau te behouden en je langer vol te laten voelen. Serveer het met groenten en je hebt een mooi gebalanceerd diner.

Water. Gedehydrateerd zijn is een vaak voorkomende oorzaak van een gebrek aan energie of hongergevoelens. De volgende keer dat je je wat loom voelt, drink dan eens een glas water en ga eens na of het je een snelle energieboost geeft. Je kan ook citroen toevoegen aan je water. Citroen maakt van je water een natuurlijke energiedrank, volgepakt met elektrolyten die cruciaal zijn voor cellen die energie produceren.

Bonen. Bonen laten je voldaan en tevreden voelen, en voorkomen dat je je tegen de middag lethargisch voelt. De proteïnes in bonen reguleren het bloedsuiker, wat ze op een goed niveau houdt. Bonen zijn complexe koolhydraten en voorzien daarom je brein en lichaam van energie.

Eieren. Perfect voor bij het ontbijt. Ze bevatten proteïnes van een hoge kwaliteit en enkelvoudige onverzadigde en meervoudige onverzadigde vetzuren die gezond zijn voor het hart en je helpen om je energiek te doen voelen.

Volkoren ontbijtgranen. Nog een klassieker bij het ontbijt, volkoren ontbijtgranen zijn rijk aan vezels, en laten traag glucose vrij in je bloed, wat betekent dat je langer energie hebt.

Zwarte chocolade. Het is officieel. Onderzoek in de Verenigde Staten heeft aangetoond dat chocolade met minstens 60 procent cacao de alertheid en aandacht versterkt. Zwarte chocolade bevat de natuurlijke stimulans theobromine, gelijkaardig aan cafeïne, wat je energie en je humeur boost. Aan een klein stukje heb je genoeg om te blijven gaan. Maar onthoud, altijd met mate.

Reguleer je energie

Naast een gezond en gebalanceerd dieet dat voedsel uit alle voedselgroepen bevat (fruit en groentes, koolhydraten en zetmeel, zuivel en bonen en peulvruchten etc.) is het belangrijk om op regelmatige intervallen te eten. Eet drie of vier kleine maaltijden per dag en beperk snacks tussen maaltijden.

Delen

Andere artikelen


gewichtstoename

Gewichtstoename zonder reden? 6 mogelijke oorzaken!

Niets vermoedend ga je op een ochtend op de weegschaal staan. En dan kom je tot de onthutsende vaststelling dat er heel wat kilootjes bijgekomen zijn. Je bent er nochtans van overtuigd dat je niet meer eet dan vroeger. Waar komen die monsterlijke kilo’s dan eigenlijk wel vandaan? 

Lees het volledig artikel

lenteschoonmaak

5 tips bij de lenteschoonmaak!

De lente is in het land en dat brengt ons energie! Sommige van ons keken er al weken naar uit, maar nu is het eindelijk zover. De langverwachte lente is in het land. Weg met de winter! 

Lees het volledig artikel

op reis

Ik ga op reis en ik neem mee…

Wie kent het spelletje niet? Ik ga op reis en ik neem mee. Echter, deze tijd van het jaar is het pure realiteit om te overwegen wat je wel of niet meeneemt op reis.

Lees het volledig artikel

Lusteloosheid

Lusteloosheid

Lusteloosheid kan heel zwaar wegen en zorgt er voor dat we niet normaal kunnen functioneren. Lees hoe je iets tegen lusteloosheid kan doen.

Lees het volledig artikel

perfectionisme

Perfectionisme aanpakken? 6 Tips tegen perfectionisme!

Perfectionisme: het wordt meer en meer van mensen gevraagd terwijl men meer en meer inziet dat perfectionisme niet haalbaar is. Toch geraken heel wat mensen de pedalen kwijt omdat zij proberen de perfectie na te streven. 

Lees het volledig artikel

slaappillen

Oogjes dicht en snaveltjes toe

Steeds meer Vlamingen gaan slaappillen gaan gebruiken. Maar ook steeds op een jongere leeftijd. Welke gevaren hangen hier aan vast?

Lees het volledig artikel

roken-nieuws

Roken kost je bijna 3000 dagen van je leven

Dat roken niet goed is voor de gezondheid, is zeker geen nieuws meer. De kans op allerlei ziektes neemt gigantisch toe door te roken. Jaarlijks sterven er ongeveer 15000 Belgen als gevolg van het roken.

Lees het volledig artikel

vakantie-anders-bekeken

Vakantie anders bekeken

De zaligste tijd van het jaar… vakantie. Of, dat zou toch moeten. Helaas loopt het niet altijd als verwacht. Wat kan er fout lopen? En wat doe je eraan?

Lees het volledig artikel

Voedingstips om minder moe te zijn

Voedingstips om minder moe te zijn

Als je lijdt aan grote vermoeidheid of veel energiedipjes hebt, neem een kijkje naar onze voedseltips en misschien vind je er wel een paar die ook voor jou van toepassing zijn!

Lees het volledig artikel

Futloos

Futloos

Futloos zijn overkomt iedereen wel eens. Lees wat de oorzaken van futloosheid kunnen zijn en ontdek wat je er tegen kan ondernemen.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....