Deze site maakt gebruik van cookies. Ok

Wat je kan eten als energiebooster

Wat je kan eten als energiebooster
wat je ken eten als energiebooster

Als jij iemand bent die het moeilijk vindt om op gang te komen in de ochtend, of een dipje heeft in de namiddag, dan ben je wellicht gediend met informatie over voedsel dat je energie een boost geeft.

Hoe verleidelijk het ook is om naar een suikerrijke energiedrink te grijpen, je weet wellicht al dat deze niet zo goed voor je zijn. Suikerrijke dranken bevatten ofwel chemicaliën ofwel te veel suiker, en soms beide. De energie die je eruit haalt zal niet zo lang blijven duren. Er zijn gezondere bronnen van energie die veel beter voor je zijn.

Dit is onze lijst van goed voedsel dat je energie een boost zal geven

Yoghurt. Yoghurt is een fantastische bron van proteïnen van een hoge kwaliteit en zal je van energie voorzien voor je hersenen. Voeg het bij ander eten in deze lijst voor een super energiebooster. Yoghurt is veelzijdig, je kan het eten als ontbijt, snack of dessert.

Fruit. Het is geen verrassing dat fruit op deze lijst verschijnt, toch? Neem nu bijvoorbeeld appels, die bevatten veel vitamines en mineralen, en laten snel energie vrijkomen. Sinaasappels bevatten heel veel vitamine C. Bij opname van vitamine C ben je tot twee uur daarna minder moe.
Eén van de goedkoopste dingen die je kan eten voor een opkikker is een banaan. Bananen bevatten glucose wat je van een goede energieboost voorziet. Voor een dipje na de lunch, kan je wat knabbelen op bosbessen. Ze zijn arm in suiker, maar hoog in vezels, een krachtige combinatie om je lichaam te doen ronken van energie.

Noten en zaden.  De meeste noten, onder andere amandelen, hazelnoten en cashewnoten, zitten boordevol voedingsstoffen, vezels en gezonde vetten, en ze zijn een uitstekende bron van proteïnes, die je helpen op energie te blijven. Ze zijn ook makkelijk mee te nemen waar je ook gaat. Pompoenzaden zijn een goede bron van proteïnes, gezonde vetten en vezels en zullen je een langer voldaan en energiek gevoel geven. Ze bevatten mangaan, magnesium, fosfor en zink, wat allemaal bijdraagt tot bijkomende ondersteuning. Voeg ze toe aan salades of eet ze gewoon zuiver en ze zullen je in geen tijd opmonteren.

Studentenhaver. Studentenhaver is een combinatie van noten, zaden en gedroogd voedsel dat perfect voor je is wanneer de vermoeidheid toeslaat. Het vet in de noten is een goede bron voor langdurige energie, terwijl de hoge vezelwaarden erin het vrijlaten van glucose vertraagt. Je hebt slechts één of twee handjes vol per dag nodig, gezien studentenhaver ook veel calorieën bevat.

Peul. Quinoa zit boordevol proteïnes en is rijk aan aminozuur, foliumzuur, magnesium, fosfor en mangaan. Het is de perfecte bron voor koolhydraten voor langdurige energieniveaus. Voeg het toe bij kruiden, met kip en tomaten en het is heerlijk als lunch of diner. Een andere peulvrucht zijn linzen. Linzen bevatten veel vezels en helpen om je bloedsuiker te stabiliseren, wat je gedurende de hele dag energiek laat voelen.

Vis. Tonijn bevat proteïnes, en vitamine B is een goede bron van energie. Wilde zalm is een goede spierversterker en een rijke bron van omega-3 vetzuren en proteïnes, om je te helpen veel energie te blijven behouden.

Mager rundsvlees. Rundsvlees is rijk aan proteïnes en aminozuur en helpt je energieniveau te behouden en je langer vol te laten voelen. Serveer het met groenten en je hebt een mooi gebalanceerd diner.

Water. Gedehydrateerd zijn is een vaak voorkomende oorzaak van een gebrek aan energie of hongergevoelens. De volgende keer dat je je wat loom voelt, drink dan eens een glas water en ga eens na of het je een snelle energieboost geeft. Je kan ook citroen toevoegen aan je water. Citroen maakt van je water een natuurlijke energiedrank, volgepakt met elektrolyten die cruciaal zijn voor cellen die energie produceren.

Bonen. Bonen laten je voldaan en tevreden voelen, en voorkomen dat je je tegen de middag lethargisch voelt. De proteïnes in bonen reguleren het bloedsuiker, wat ze op een goed niveau houdt. Bonen zijn complexe koolhydraten en voorzien daarom je brein en lichaam van energie.

Eieren. Perfect voor bij het ontbijt. Ze bevatten proteïnes van een hoge kwaliteit en enkelvoudige onverzadigde en meervoudige onverzadigde vetzuren die gezond zijn voor het hart en je helpen om je energiek te doen voelen.

Volkoren ontbijtgranen. Nog een klassieker bij het ontbijt, volkoren ontbijtgranen zijn rijk aan vezels, en laten traag glucose vrij in je bloed, wat betekent dat je langer energie hebt.

Zwarte chocolade. Het is officieel. Onderzoek in de Verenigde Staten heeft aangetoond dat chocolade met minstens 60 procent cacao de alertheid en aandacht versterkt. Zwarte chocolade bevat de natuurlijke stimulans theobromine, gelijkaardig aan cafeïne, wat je energie en je humeur boost. Aan een klein stukje heb je genoeg om te blijven gaan. Maar onthoud, altijd met mate.

Reguleer je energie

Naast een gezond en gebalanceerd dieet dat voedsel uit alle voedselgroepen bevat (fruit en groentes, koolhydraten en zetmeel, zuivel en bonen en peulvruchten etc.) is het belangrijk om op regelmatige intervallen te eten. Eet drie of vier kleine maaltijden per dag en beperk snacks tussen maaltijden.

Delen
Marie Pure

Andere artikelen


crisis

Crisis: niet alleen op economisch vlak

Uit een enquête van het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid blijkt dat we niet alleen in een economische crisis zitten, maar ook in een crisis op het vlak van onze gezondheid. 

Lees het volledig artikel

digibesitas

Het tijdperk van digibesitas

Digibesitas is een nieuwe term die de wereld is ingestuurd door de Gentse professor De Marez na onderzoek over het gebruik van digitale media

Lees het volledig artikel

Vermoeidheid in de 21ste eeuw

Waarom de 21ste eeuw zo vermoeiend is

Voel jij je vermoeid? Gestresseerd? Kan je niet meer omgaan met de druk? De kans bestaat dat je lijdt aan de tijden waarin we leven. Onze moderne levensstijlen zijn ontzettend vermoeiend.

Lees het volledig artikel

"Bachbloesem Advies" wordt "Mariepure"

"Bach Bloesem Advies" wordt "Mariepure"

Na 25 jaar in de Bachbloesemwereld stelden we ons de vraag of het niet tijd werd voor een eigen naam. Niet alleen wij zijn gegroeid, ook jullie en het vertrouwen dat jullie in ons hebben is gegroeid. Daarom willen we ons graag verbinden met een naam. Die naam is Mariepure.

Lees het volledig artikel

10 manieren om je energie te boosten

10 manieren om je energie te boosten!

Voel je je moe, gestresseerd? Lijd je aan vermoeidheid? Zoek je naar energieboosters, dan kan je hier onze tips vinden: 10 manieren om je energie te boosten.

Lees het volledig artikel

overgewicht

Behoort overgewicht tot het verleden?

Overgewicht is zowat één van de grootste problemen van de Westerse samenleving. Maar, er zou een inspuiting op komst zijn die er voor kan zorgen dat de zin in eten kan verminderd worden.

Lees het volledig artikel

Vermoeidheid door allergie

Vermoeidheid door allergie

Een allergie kan dus vermoeidheid veroorzaken. Maar hoe komt dit nu precies? Wel, wanneer je last hebt van een allergie, treden allerlei symptomen op die je doen denken aan een verkoudheid, astma aanval of griep.  

Lees het volledig artikel

rilatine

Riltaline tijdens de examenperiode?

De examenperiode staat weer voor de deur. Voor ouders met studerende jongeren steevast een periode van gigantisch veel stress. Voor de jongere zelf een periode waarin heel wat gevraagd wordt...

Lees het volledig artikel

Het mooie studentenleven

Het mooie studentenleven

Heel wat jongeren dromen van het mooie studentenleven. Voor heel wat studenten is die mooie droom toch niet echt wat ze er van verwacht hadden.

Lees het volledig artikel

Tips om het sporten vol te houden

6 tips om het sporten vol te houden

Er zijn wel tientallen redenen denkbaar om te stoppen met sporten. Ofwel zit het weer een poosje niet mee, ofwel heb je teveel werk ofwel ben je met teveel andere hobby’s bezig. Hier zijn enkele tips die het gemakkelijker maken om het sporten vol te houden.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....