Tips bij het omgaan met de menopauze

Tips bij het omgaan met de menopauze
Tips bij het omgaan met de menopauze

Op een gegeven moment, tussen de leeftijd van 45 en 55 jaar, zullen de meeste vrouwen de menopauze ingaan. De menopauze is een overgangsritueel voor vrouwen wat begint als de eierstokken stoppen met de twee belangrijkste hormonen te produceren: oestrogeen en progesteron. Die hielden je menstruele cyclus onder controle. Dit proces duurt een paar jaar, en vrouwen zullen over het algemeen beginnen met problemen te ervaren bij hun regels: ze zullen ofwel zwaarder, frequenter of minder voorkomen. Of ze zullen gewoon helemaal onvoorspelbaar worden

Bijkomend aan het eind van de menstruatie, ervaren vrouwen een hele waaier aan andere emotionele en fysieke symptomen zoals opvliegers (of vapeurs zoals we in Vlaanderen eens durven zeggen), nachtelijk zweten, een slecht humeur en prikkelbaarheid. Natuurlijk is iedere vrouw anders, dus is ieders ervaring met de menopauze anders, en sommige vrouwen zullen voor een grotere uitdaging staan dan anderen.

Symptomen van de menopauze

  • Opvliegers
  • Nachtelijk zweten
  • Stemmingswisselingen
  • Verlies van libido
  • Een droge vagina (wat soms kan leiden tot ontsteking, seks oncomfortabel maakt of problemen met de urinewegen kan veroorzaken)
  • Toename in gewicht
  • Weinig energie of vermoeidheid
  • Vergeetachtigheid

Omdat de menopauze vaak voorkomt op hetzelfde moment als andere overgangsperiodes in het leven (zoals een kind die het nest verlaat, het einde van een lange relatie, de verminderende gezondheid van de ouders, iemand verliezen etc.), kan het soms moeilijk zijn om te onderscheiden of bepaalde symptomen afkomstig zijn van de menopauze of van andere emotionele onrust. In elk geval stuurt deze periode het leven van een vrouw in de war.

Fysieke veranderingen na de menopauze

Tot de effecten op de lange termijn horen: een verhoogd risico op osteoporose en hart- en vaatziekten. Osteoporose komt door de verlaagde hoeveelheid aan mineralen in het bot en de vertraagde productie of vervanging van botcellen, en dit verzwakt allemaal na de menopauze. Dit gebeurt slechts bij één op drie vrouwen, en één op twaalf mannen.

Borstveranderingen komen ook voor na de menopauze. Ze verliezen hun stevigheid, veranderen van vorm, krimpen, worden minder dik en worden ook vatbaarder voor bepaalde abnormale knobbeltjes. Het is belangrijk om je borsten te controleren op veranderingen, en te spreken met je dokter als je je zorgen maakt.

Behandelingen bij de menopauze

De meest voorkomende behandeling voor de menopauze is HRT of hormon ereplacement therapy. Dit helpt vrouwen te beschermen tegen osteoporose en houdt de menopauzale symptomen onder controle. Toch verhoogt HRT lichtjes het risico op bepaalde zaken als beroertes, hartziektes, borstkanker, en diep-veneuze trombose. Je moet hier dus goed over nadenken en met je dokter spreken.

Daarnaast heb je ook alternatieve behandelingen zoals Bachbloesems. Voor meer info kan je op deze pagina terecht.

Tips voor het omgaan met menopauzale symptomen

De strijd aangaan met opvliegers

Het meest voorkomende symptoom van de menopauze is de opvlieger – wat gekarakteriseerd wordt door het gevoel van enorme hitte die door je lichaam slaat, blozen, hartkloppingen, en/of zweten. Ze variëren in hevigheid afhankelijk van de persoon. Er zijn verschillende manieren om dit te bestrijden.

Vermijd gekende triggers voor opvliegers

  • Wollen truien
  • Kledij tot hoog in de nek
  • Stress
  • Alcohol
  • Koffie
  • Pikant eten
  • Roken

Medische behandelingen voor opvliegers, naast HRT, zijn onder andere vitamine E supplementen en sommige antidepressiva.

Complementaire therapieën voor opvliegers zijn acupunctuur, zuivel vervanger door soja, zwarte zilverkaars, rode klaver, pijnboomsupplement, foliumzuur en teunisbloemolie.

Onderneem stappen om jezelf koel te houden, vooral ’s nachts. Gebruik een ventilator waar nodig. Gebruik een waterverstuiver om jezelf te besproeien met koel water, of gebruik een gel pack.

Kleed je in lagen. Kies natuurlijke materialen die ademen, en draag vele lagen zodat je er enkele uit kan trekken als je begint te verhitten. Gebruik ook in de slaapkamer, op het bed, lagen zodat je ze kan wegdoen als dat moet. Houd je raam open en houd lakens bij de hand indien nodig.

Zorg voor een voorraad gekoelde dranken om van te drinken.

Vermijd een heet bad en kies in plaats daarvan voor lauw water.

Probeer je stress te beperken.

Ontspan. Er wordt gedacht dat vele psychologische symptomen die geassocieerd worden met hormonale veranderingen waardoor je je down, angstig, geïrriteerd of moe voelt. Yoga en Tai Chi worden aangeraden om je te helpen ontspannen.

Verlies gewicht. Overwicht hebben kan een factor zijn bij de slechtste gevallen van opvliegers.

Voor vaginale droogheid, kan je vaginaal glijmiddel kopen zoals K-Y gel of Astroglide, of een vaginale moisturizer zoals Replens.

Sport veel gezien het helpt om goed te slapen. Vermijd grote maaltijden voor bedtijd en koffie en cafeïne na de middag. Vermijd slapen overdag.

Als laatste, zorg voor een goede slaaphygiëne. Genoeg slaap hebben en fysiek actief blijven zal helpen om de symptomen van geheugenverlies of vergeetachtigheid te verbeteren. Net als die van geïrriteerdheid.




Bach bloesem Mix 40: Menopauze

Bach bloesem mix 40 helpt om:

  • Beter te slapen en minder vermoeid te zijn
  • Emotioneel stabieler te zijn
  • Minder snel geïrriteerd te zijn
  • Je libido te stimuleren
  • Je gewicht onder controle te houden
Klik hier en ontdek Bach bloesem mix 40
Marie Pure

Andere artikelen


Waarom het nooit te laat is te veranderen

Waarom het nooit te laat is te veranderen

Mensen denken altijd: zo ben ik gewoon. Ik ben niet goed in ‘X’, dat is gewoon hoe ik ben. Enkele redenen waarom het nooit te laat is te veranderen. 

Lees het volledig artikel

Top 5 onzinnige redenen om aan jezelf te twijfelen

Top 5 onzinnige redenen om aan jezelf te twijfelen

Het overkomt iedereen wel eens: twijfelen aan jezelf. Je maakt je zorgen over beslissingen en of je toekomstige uitdagingen die het leven in petto heeft, aan kan. En soms heb je het gevoel dat je gewoon niet goed genoeg bent.

Lees het volledig artikel

Een nieuw jaar, een nieuwe ik

Een nieuw jaar, een nieuwe ik

Waarom zou je jezelf niet aan een verandering toewijden dit jaar? Hier zijn onze tips om je goede voornemens vol te houden.

Lees het volledig artikel

lente-energie

Lente brengt ons energie!

Hoera! De lente staat voor de deur! De zon schijnt en geeft de eerste zalige warmte. De natuur ontwaakt eindelijk uit haar winterslaap. 

Lees het volledig artikel

Leer wanneer je ‘nee’ moet zeggen

Leer wanneer je ‘nee’ moet zeggen

Nee. Het is een krachtig woord, waarvan we soms denken dat we het niet mogen zeggen. Het is moeilijk, ‘nee’ zeggen tegen vrienden, familie of collega’s. Sommige mensen zeggen het nooit en gaan onder hoge werkdruk ten onder. ‘Nee’ zeggen kun je leren. Maar wanneer zeg je het? En wanneer zeg je juist ‘ja’?

Lees het volledig artikel

ouderdomsdiabetes-voorkomen

Doe jij genoeg om ouderdomsdiabetes te voorkomen?

Het is alarmerend nieuws, steeds meer twintigers en dertigers krijgen te maken met diabetes type 2. De stijging gaat hand in hand met een obesitasepidemie.

Lees het volledig artikel

Zoek uit of je lijdt aan het bedriegerssyndroom

Zoek uit of je lijdt aan het bedriegerssyndroom

Heb je soms het gevoel dat je prestaties niet het resultaat zijn van je harde werk en vaardigheid, maar dat je geluk hebt gehad? En ben je bang dat iemand je op een dag zal onthullen als een bedrieger of fraudeur? Dan zou je last kunnen hebben van het bedriegerssyndroom.

Lees het volledig artikel

Wat doe je als de passie in je relatie is verdwenen

Wat doe je als de passie in je relatie is verdwenen?

Waarom voel je vlinders aan het begin van een nieuwe romance, en hoe kun je de vlam in een langdurige relatie brandend houden als de eerste vonk begint te vervagen? Aan het begin van een nieuwe relatie ben je echt helemaal in de wolken met dat ‘first-date’ vlindergevoel in je buik. 

Lees het volledig artikel

Stop onmiddellijk met uitstellen en doe iets

Stop onmiddellijk met uitstellen en doe het!

Lees tips om de uitdaging waar je nu aan denkt meteen aan te gaan. Nu is het moment om iets te doen, je kan meten beginnen. Lees verder om meer te weten!

Lees het volledig artikel

Gaat alles te snel voor jou

Gaat alles te snel voor jou

Ben je bezorgd dat de wereld te snel verandert? Dan ben je niet alleen: de technologie ontwikkelt zich voortdurend, en het is een uitdaging om met alles mee te zijn. Veel mensen – niet alleen de oudere generatie – zijn daarom angstig dat ze achterop zullen geraken.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....