Hoe kan ik mij volledig ontspannen?

Hoe kan ik mij volledig ontspannen?
Hoe kan ik mij volledig ontspannen

Herken je dit: je bent op vakantie of een dagje uit en je zou je ontspannen moeten voelen, maar je hoofd is nog steeds bezig met werk en of je alles goed hebt achtergelaten en wat er bij terugkomst nog allemaal moet gebeuren. Dat is verspilde tijd van je vakantie of het dagje voor jezelf. Echter komt het wel heel vaak voor. Helemaal nu we 24/7 ‘aan’ staan en bereikbaar zijn. Zelfs op je vrije dag of op een tropisch strand. Hierdoor is het lastiger om je levensstijl uit te schakelen en je volledig te ontspannen.

Tijd vrijmaken voor ontspanning is overigens essentieel om je geest en lichaam gezond te houden. We hebben allemaal tijd voor onszelf nodig om de uitdagingen van het leven aan te kunnen. Lukt het niet om je hoofd te ontspannen door stress of angst? Gebruik dan eens Bach bloesem mix 71. Dit ondersteunt je hierin, zodat je van je vrije tijd kunt genieten.

Bach bloesem mix op maat

Bach bloesem op maat :

  • samenstelling voor jou persoonlijk
  • op basis van je klachten en karakter
  • Bach bloesem wordt door Tom uitgekozen
  • geeft snel en goed resultaat
Klik hier en ontdek Bach bloesem op maat - Wizard

Snelle en eenvoudige ontspanningstechnieken

We hebben een paar tips voor je op een rijtje gezet om je te helpen volledig te ontspannen en het meeste uit je vrije tijd te halen. Maak daarbij vijf minuten per dag vrij om een eenvoudige ontspanningstechniek in te passen. Je zal merken dat het helpt om rustiger en evenwichtiger door het leven te gaan.

1. Ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefeningen zijn een effectieve manier om je te kalmeren en ontspannen. Dat doe je het beste op deze manier:

  • zoek een rustige plek om te zitten of te liggen, wat voor jou het prettigst is;
  • adem in, terwijl je langzaam tot drie telt;
  • adem uit, terwijl je langzaam tot drie telt;
  • leg een hand op je buik en voel hoe die bij elke ademhaling op en neer gaat;
  • herhaal dit minstens vijf keer, of ga langer door tot je je rustig voelt.

Tip: probeer zo laag mogelijk in je buik adem te halen. Bij een borstademhaling ben je namelijk heel gespannen, bij een ademhaling onderin de buik word je het snelst rustig. Leg je hand steeds een stukje lager en probeer die met je ademhaling weg te duwen.

2. Inspannen en loslaten

Mentale stress leidt vaak tot lichamelijk ongemak – spanning kan zich ophopen in schouders, onderrug of kaak en je kan er hoofdpijn van krijgen. Het helpt dan om je fysieke stress (dus waar je je geestelijke stress opslaat) los te laten. Als je lichaam zich kan ontspannen, kan je hoofd het namelijk ook. Probeer dat loslaten van fysieke stress met deze methode:

  • ga zo plat mogelijk op een bed, yogamat of kleed liggen;
  • span de spieren in elk deel van je lichaam tegelijk aan en laat ze dan langzaam los;
  • begin met je tenen en voeten, en werk dan geleidelijk naar de andere delen van je lichaam toe tot je je helemaal ontspannen voelt.

3. Schrijf je zorgen op

Weet je dat je stress en zorgen van je af kan schrijven? Door datgene waar je je zorgen over maakt op te schrijven, maak je het tastbaar en overzichtelijk. Schrijf als je je gestrest voelt je gedachten op in een special notitieboekje, dagboekje of op je telefoon. Je hoeft je gedachten niet eens te bewaren. Het uiten van je gedachten zal wat stress losmaken en je helpen om je rustiger te voelen.

4. Voel je dankbaar

Stress zorgt er vaak voor dat je alle positiviteit uit het oog verliest. Hierdoor voel je je negatief en vergeet je alles waar je dankbaar voor bent. Denk daarom elke dag aan drie positieve dingen die je zijn overkomen. Het kunnen kleine dingen zijn, zoals koffie in de tuin, een praatje met een buurvrouw of een wandeling tijdens de lunch. Schrijf deze drie dingen op. Door een lijst te maken van alle goede dingen in je leven merk je dat je negatieve gevoelens smelten als sneeuw in de zon. Je voelt je positiever en zal de stress beter kunnen relativeren.

5. Visualiseer een ontspannende plek

Ga rustig zitten op een plek waar je zeker niet gestoord wordt. Sluit je ogen en stel je een plek voor waar je je altijd het meest ontspannen en kalm hebt gevoeld. Dat kan op een strand zijn, in een bos of bij een gezellig haardvuur. Visualiseer nu de details die je je herinnert en gebruik daarbij al je zintuigen. Beeld je geluiden in, maar ook wat je ziet, ruikt, proeft en voelt is belangrijk. Denk je bijvoorbeeld aan een behaaglijke, met vuur verlichte kamer, dan hoor je het haardvuur knappen en kun je je voorstellen dat je een kop thee of glas wijn vasthebt. Hoe dieper en gedetailleerder de visualisatie is, hoe meer jij je kan ontspannen.

6. Maak contact met de natuur

Onderzoek toont aan dat tijd doorbrengen in de natuur een van de meest effectieve manieren is om te ontspannen. Het buiten zijn en je verbinden met de natuur maakt je rustig. Daarom gaan we zo graag uitwaaien aan het strand. Kijk naar bomen en bloemen, luister naar de vogels en voel het briesje op je gezicht. Maak daarom tijdens de lunchpauze een ommetje buiten kantoor, stap je balkon op of de tuin in of kijk naar een programma over de natuur op televisie. Het helpt allemaal om stress weg te nemen en je rustiger te voelen.

7. Kinderen moeten ook ontspannen!

Ontspanning is niet alleen voor volwassenen heel noodzakelijk; kinderen en tieners voelen zich ook wel eens gestrest. Als je denkt dat jouw kind gespannen is en hulp nodig heeft om te ontspannen, leer hem dan enkele van deze strategieën of oefen ze samen. Zo kun je samen tot rust komen en zal je merken dat iedereen het een stuk gemakkelijker heeft in huis.

Maak elke dag tijd om te ontspannen

Stress is onvermijdelijk in je leven, maar je hoeft je er niet door te laten overheersen. Neem het heft in eigen handen en zorg ervoor dat je iedere dag tijd vrij maakt om te ontspannen en je hoofd leeg te maken. Kijk eens naar het grotere plaatje van je leven en overweeg of er elementen zijn die je moet veranderen. Dat kan al heel ontspannend werken. Maak daarnaast tijd voor jezelf. Lees een boek, ga in bad, mediteer of doe gewoon even helemaal niets. Ontspanning moet namelijk een integraal onderdeel van je dagelijkse routine zijn in plaats van een uitdaging!


Bronnen

https://www.mind.org.uk/information-support/tips-for-everyday-living/relaxation/relaxation-tips/

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/dec/26/relax-life-changing-how-to-find-comfort-zone


Marie Pure

Andere artikelen


vakantie-anders-bekeken

Vakantie anders bekeken

De zaligste tijd van het jaar… vakantie. Of, dat zou toch moeten. Helaas loopt het niet altijd als verwacht. Wat kan er fout lopen? En wat doe je eraan?

Lees het volledig artikel

Jouw fouten als ouder

Jouw fouten als ouder

Kunnen we leren uit onze fouten en een sterkere, emotioneel gezondere band creëren met onze kinderen? Om je zwakke plekken te helpen identificeren, zijn hier enkele vaak voorkomende problemen die ouders maken.

Lees het volledig artikel

Hoe help ik mijn kind zijn dromen te verwezenlijken

Hoe help ik mijn kind zijn dromen te verwezenlijken

De verbeelding van kinderen kent geen limiet en hun dromen zijn een mix van hoop en fantasie, de werkelijkheid en magische wereld, het onmogelijke en haalbare.

Lees het volledig artikel

Ik wil niet!

Ik wil niet!

Sommige dagen zit je vol goede moed en ga je al vroeg aan de slag met alles wat je gepland had. Andere dagen had je goede plannen, maar is de motivatie ver te zoeken om ook maar iets te doen. Motivatie kan nogal ongrijpbaar zijn, vooral als je het even niet hebt.

Lees het volledig artikel

Verwacht jij te veel van anderen Doe de test!

Verwacht jij te veel van anderen? Doe de test!

Veel mensen zijn teleurgesteld wanneer anderen niet aan hun verwachtingen voldoen. Echter, als je altijd te veel van een ander verwacht, is dat niet gezond. Niet voor jezelf en niet voor de ander. Voel je jezelf vaak in de steek gelaten door je familie, vrienden, collega’s of zelfs vreemden, dan kan het zijn dat je onrealistische ideeën hebt over hoe mensen zich zouden moeten gedragen.

Lees het volledig artikel

Waarom is het moeilijk om terug naar school te gaan

Waarom is het moeilijk om terug naar school te gaan?

De zomervakantie is voorbij, maar de kinderen hebben langer dan dat thuisgezeten. Terug naar school gaan tijdens deze pandemie is een heel nieuwe ervaring voor iedereen. Het is begrijpelijk dat kinderen zich daar een beetje zorgen over maken, want hoe moet het nu verder?

Lees het volledig artikel

ouderdomsdiabetes-voorkomen

Doe jij genoeg om ouderdomsdiabetes te voorkomen?

Het is alarmerend nieuws, steeds meer twintigers en dertigers krijgen te maken met diabetes type 2. De stijging gaat hand in hand met een obesitasepidemie.

Lees het volledig artikel

tips-bij-einde-van-de-winter

5 tips om het einde van de winter dragelijk te maken!

De winter loopt op zijn einde en we snakken allemaal naar die langverwachte zonnestralen. Waar blijven die heerlijke lentedagen, de verlengde weekends en de lange zomeravonden toch! De vermoeidheid slaat bij ons allemaal toe en we kunnen niet wachten tot de winter over is.

Lees het volledig artikel

Typische problemen die mensen die regelmatig aan stress lijden zullen herkennen

Typische problemen die mensen die regelmatig aan stress lijden zullen herkennen

Als sommige scenario’s in dit artikel je bekend in de oren klinken, dan is het goed om steun te zoeken en een poging te doen om te gaan met de stress die je hebt.

Lees het volledig artikel

Al eens aan yoga gedacht? De voordelen van yoga

Al eens aan yoga gedacht? De voordelen van yoga

Al eens aan yoga gedacht? Het uitoefenen van yoga biedt veel voordelen. Het is een holistische praktijk die voordelig is op fysiek, emotioneel en mentaal vlak.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....