10 subtiele manieren om zelfverzekerder over te komen

10 subtiele manieren om zelfverzekerder over te komen
10 subtiele manieren om zelfverzekerder over te komen

Niemand voelt zich de hele tijd zelfverzekerd! Maar of het nu op het werk, als ouder of in je relatie is; zelfverzekerd overkomen is het geheim van succes. Volg onze tips en je komt zelfverzekerder over in elke situatie.

Iedereen heeft wel eens een slechte dag of onverwachte uitdagingen. Maar laat tegenslagen je zelfvertrouwen niet aantasten. Bach bloesem mix 44 helpt je meer zelfvertrouwen te hebben, bij het verminderen van angstgevoelens en ondersteunt bij het voorkomen van paniekaanvallen.

Het is een mythe dat je je zelfverzekerd moet voelen voordat je zelfverzekerd overkomt. Maar het tegendeel is vaak waar. Zelfvertrouwen is misschien niet iets waarmee je geboren wordt, maar het is wel iets dat je kunt ontwikkelen. Als je anderen de indruk geeft dat je zelfverzekerder bent dan je je voelt, zul je merken dat negatieve gedachten verdwijnen en je zelfvertrouwen groeit. Leer hoe je lichaamstaal in je voordeel kunt gebruiken, en je zult in staat zijn om je doelen te bereiken.

Bach bloesem mix op maat

Bach bloesem op maat :

  • samenstelling voor jou persoonlijk
  • op basis van je klachten en karakter
  • Bach bloesem wordt door Tom uitgekozen
  • geeft snel en goed resultaat
Klik hier en ontdek Bach bloesem op maat - Wizard

1. Maak oogcontact

Oogcontact maken is cruciaal voor effectieve communicatie. Als je van nature een verlegen persoon bent, kan het je ongemakkelijk maken om je hoofd omhoog te houden en mensen in de ogen te kijken. Je kunt je zorgen maken dat mensen denken dat je ze aanstaart. Maar oogcontact laat zien dat je zelfverzekerd en vriendelijk bent en dat je wilt meedoen. Mensen zullen merken dat je aandacht voor hen hebt en luistert naar wat ze te zeggen hebben.

2. Glimlach

Je hebt waarschijnlijk gemerkt dat zelfverzekerde mensen veel glimlachen. Een vriendelijke glimlach maakt je benaderbaar, vriendelijk en stelt iedereen op zijn gemak. Als je naar iemand lacht, zullen ze je gedrag waarschijnlijk spiegelen en teruglachen, waardoor ze je gastvrijer en ontvankelijker zullen ontvangen. De fysieke handeling van het glimlachen stimuleert het vrijkomen van dopamine en serotonine, de hormonen die ervoor zorgen dat we ons gelukkig en ontspannen voelen - en als je je op je gemak voelt en ontspannen bent, voel je je zelfverzekerder.

3. Denk positief

We hebben allemaal wel eens momenten dat we ons moe, gestrest en angstig voelen. Maar ook dat ons zelfvertrouwen wordt ondermijnd. Probeer dan het tij te keren door positief te denken in plaats van pessimistisch te zijn over uitdagingen. Word creatief en zoek naar manieren om ze op te lossen. Je positieve denkwijze zal overslaan op andere mensen en je zult ontdekken dat dingen die je vervelend of onoverkomelijk vond, veel makkelijker op te lossen zijn als je ze met een positieve instelling benadert. En dankzij je glas halfvol houding, zullen anderen je als zelfverzekerder zien.

4. Doe je onderzoek

Wanneer je voor een nieuwe situatie staat, of het nu een sollicitatiegesprek of een date is, is een beetje voorbereiding en onderzoek vooraf een uitstekende manier om zelfverzekerder over te komen. Voor een sollicitatiegesprek moet je zoveel mogelijk te weten komen over het bedrijf, de functie, en – indien mogelijk – de mensen met wie je het gesprek hebt. Als je een paar feiten bij de hand hebt, kom je scherp en goed voorbereid over. Zo lijk je dus zelfverzekerd tijdens het gesprek. Dezelfde regel geldt in beperktere mate bij afspraakjes: het is een goed idee om enkele onderwerpen voor te bereiden waarover je gemakkelijk kunt praten als het gesprek lijkt stil te vallen.

5. Let op je lichaamshouding

Je lichaamshouding geeft een teken van vertrouwen of gebrek daaraan. Als je je armen over elkaar slaat, kom je defensief over, terwijl een slungelige houding aangeeft dat je veel liever ergens anders zou zijn. Dit zijn allebei dingen die we vaak doen zonder het te beseffen, dus let op je lichaamshouding. Ga rechtop staan, houd je armen open, recht je schouders en maak geen slingerbewegingen!

6. Leg je telefoon weg

Een mobiele telefoon is een zeer nuttig hulpmiddel voor mensen met sociale angst. Of ze nu in de rij staan, een afspraakje hebben of op een feestje zijn, ze rommelen voortdurend met hun telefoon, doen alsof ze sms'en of een gesprek voeren om geen interactie met mensen te hoeven hebben. Als je zelfverzekerder wilt overkomen, bewaar je telefoon dan in je tas of zak. Als je je telefoon als barrière gebruikt, kom je ongeïnteresseerd en afstandelijk over.

7. Doe het langzamer

Als verlegen mensen praten, haasten ze zich vaak nerveus door hun gespreksstof heen, omdat ze niet graag in het middelpunt van de belangstelling staan. Oefen je in langzamer en duidelijker spreken en gooi je woorden niet door elkaar om sneller er vanaf te komen. Wees in een gesprek of vergadering niet bang om vragen te stellen of om toe te geven dat je iets niet weet. Een vraag stellen duidt juist op interesse.

8. Sta open voor leren en zelfverbetering

Kom zelfverzekerder over door zwakke punten te identificeren die je zou kunnen verbeteren. Zijn er slechte gewoonten die je zou willen opgeven? Onderwerpen waar je niet veel over weet? Een nieuwe vaardigheid of taal die je zou kunnen leren? Plan elke dag, of zelfs een paar keer per week, tijd in om je kennis te verbeteren. Leren zou een levenslang proces moeten zijn. Doe het dus gewoon. Bovendien is het verwerven van nieuwe vaardigheden goed voor je zelfvertrouwen en kom je weer zelfverzekerder over.

9. Sta achter je waarden

Neem even de tijd om na te denken over je waarden. Je weet wel; de dingen in je leven die het belangrijkst voor jou zijn. Leef je ernaar of doe je maar wat? Als je ze in gedachten houdt en ernaar streeft om jezelf aan hoge normen te houden, zullen anderen de indruk krijgen dat je zelfverzekerd bent.

10. Wees jezelf

Jij bent geweldig zoals je bent! Daar komt het eigenlijk op neer. Als je een rol speelt en iets probeert te zijn wat je niet bent, zul je anderen niet lang voor de gek houden. Laat anderen zien wie je bent. Praat over de dingen die je enthousiast maken; mensen zullen weten dat je lekker in je vel zit en je zult zelfvertrouwen uitstralen.


Bronnen:

https://www.tonyrobbins.com/building-confidence/how-to-appear-confident/

https://psychcentral.com/blog/7-ways-to-overcome-shyness-and-social-anxiety


Marie Pure

Andere artikelen


Omgaan met levensveranderingen

Omgaan met levensveranderingen

Moeite bij grote veranderingen in het leven? Lees dan ons artikel en ontdek de tekens van grote levensveranderingen en hoe je ermee om kan gaan.

Lees het volledig artikel

Ben jij gezond? Doe-het-zelf-test

Ben jij gezond? Doe-het-zelf-test

Gezond blijven terwijl we ouder worden is van vitaal belang. Ben jij gezond? Doe onze doe-het-zelf-test en kijk naar de aandachtspunten. Het is nu tijd voor actie.

Lees het volledig artikel

Top 5 onzinnige redenen om aan jezelf te twijfelen

Top 5 onzinnige redenen om aan jezelf te twijfelen

Het overkomt iedereen wel eens: twijfelen aan jezelf. Je maakt je zorgen over beslissingen en of je toekomstige uitdagingen die het leven in petto heeft, aan kan. En soms heb je het gevoel dat je gewoon niet goed genoeg bent.

Lees het volledig artikel

Is een depressie niet gewoon een mooi woord voor niet lekker in je vel zitten

Is een depressie niet gewoon een mooi woord voor niet lekker in je vel zitten?

Geestelijke gezondheidsproblemen, zoals depressie en angst, beïnvloeden ongeveer 1 op de 6 mensen op een bepaald moment in hun leven. Ondanks dat het zo’n veelvoorkomend probleem is, wachten veel patiënten maanden, of zelfs jaren, voordat ze hulp zoeken.

Lees het volledig artikel

lente-energie

Lente brengt ons energie!

Hoera! De lente staat voor de deur! De zon schijnt en geeft de eerste zalige warmte. De natuur ontwaakt eindelijk uit haar winterslaap. 

Lees het volledig artikel

Zoek uit of je (stiekem) een perfectionist bent

Zoek uit of je (stiekem) een perfectionist bent

Kan het stellen van hoge eisen aan jezelf ooit een probleem zijn? Voor de meeste mensen zou het streven naar perfectie als positief worden beschouwd. Muzikanten bereiken bijvoorbeeld pas na duizenden uren oefenen de concertnorm en sporters kunnen geen topprestaties leveren zonder lange trainingsuren. Maar… er is een verschil tussen hoge eisen aan je zelf stellen en streven naar perfectionisme.

Lees het volledig artikel

zomerprikjes

De laatste zomerprikjes

Of we het nu graag hebben of niet, de zomer loopt op z'n eind. Met heimwee blikken we terug op een tijd van lekkere hapjes en drankjes, terrasjes doen met vrienden, lekker lang in de zon liggen,… Wat ons te wachten staat, is koude en nattigheid en binnen gaan zitten. Dat heel wat mensen zich bij deze gedachte niet lekker voelen, is niet abnormaal.

Lees het volledig artikel

Ga ervoor! Hoe kan je ervoor zorgen dat je voornemens slagen

Ga ervoor! Hoe kan je ervoor zorgen dat je voornemens slagen?

Elk jaar start hetzelfde; we beginnen het jaar goed met goede voornemens. Maar voor het einde van januari hebben we ze weer verbroken. Wat doen we verkeerd? En hoe kies je voornemens waar je je wel aan kunt houden?

Lees het volledig artikel

nieuwe schooljaar

Schooljaar in zicht!

Als het blaadje van 15 augustus van de kalender is gehaald, dan begint het in heel wat gezinnen te kriebelen. Het einde van de vakantie kondigt zich stilletjes aan en de stress voor het nieuwe schooljaar kan aan zijn intrede beginnen.

Lees het volledig artikel

middeltjes-tegen-ziek-zijn

5 Middeltjes tegen ziek zijn

Deze tijd van het jaar is traditioneel de periode dat de wachtzalen van artsen bomvol zitten. Ook dit jaar is het omwille van de griepepidemie niet anders...

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....