7 tips om eenzaamheid om te buigen naar een gelukkig gevoel

7 tips om eenzaamheid om te buigen naar een gelukkig gevoel
7 tips om eenzaamheid om te buigen naar een gelukkig gevoel

Iedereen voelt zich weleens eenzaam, maar met de COVID-19 pandemie is het moeilijker dan gewoonlijk om onze gebruikelijke sociale contacten te onderhouden. Dit kan bijvoorbeeld komen door thuisquarantaine, een tijdelijk verlof van je werk, het vele thuiswerken en natuurlijk het missen van mensen om je heen, zoals je vrienden, collega’s en familie.

Veel mensen voelen zich op dit moment geïsoleerd en eenzaam, dat is helemaal niet erg en je hoeft daar niet over in te zitten. Onthoud dat dit niet voor eeuwig is en dat het leven weer beter zal worden. In de tussentijd kun je zelf aan de slag om je beter te voelen in deze tijd. Daarom hebben wij 7 tips die je helpen om te gaan met lockdowns, thuiswerken en het missen van vrienden en familie. Sommige tips zullen voor de een relevanter zijn dan voor de ander; iedereen is anders, dus zoek uit wat het beste voor jou werkt. Je zal je er een stuk gelukkiger door gaan voelen.

Bach bloesem mix op maat

Bach bloesem op maat :

  • samenstelling voor jou persoonlijk
  • op basis van je klachten en karakter
  • Bach bloesem wordt door Tom uitgekozen
  • geeft snel en goed resultaat
Klik hier en ontdek Bach bloesem op maat - Wizard

1. Probeer nieuwe manieren uit om samen tijd door te brengen

Een etentje bij vrienden of lekker op de koffie bij je grootouders; het zit er even niet in. Toch is het binnen de regels van de lockdown mogelijk om samen te komen. Het moet alleen een beetje anders. Probeer bijvoorbeeld om buitenshuis samen te komen. Een wandeling door de natuur helpt je om lekker bij te praten en is tevens goed voor je humeur. Tijd doorbrengen in de natuur brengt namelijk rust in je hoofd en je hebt er meteen lichaamsbeweging bij, waar je je beter van gaat voelen.

Kun je niet naar buiten? Dan zijn er nog andere mogelijkheden om toch een beetje samen te zijn. We leven in een tijdperk vol technologie. Als je online met een groep kan vergaderen, dan kun je via Teams, Zoom of Facebook messenger tevens samen dineren. Kook beide hetzelfde en geniet van elkaars gezelschap – al zit er dan een computerscherm tussen. Speel online Scrabble of een ander spel, nodig je familie uit voor een quizavond – leuk voor alle leeftijden – of sluit je aan bij een virtuele vereniging.

2. Houd contact

Maak vaker contact met anderen. Als jij je eenzaam voelt, zal iemand anders zich wellicht ook eenzaam voelen. We zitten immers allemaal in hetzelfde schuitje. Contact maken kan heel gemakkelijk via social media. Stuur een sms’je of een What’s App berichtje. Of stel een groepschat op via Facebook Messenger, What’s App of Zoom. Zo is er altijd wel iemand om even mee te kletsen.

3. Deel je gevoelens, maar vergelijk je niet met anderen

Als je contact houdt met elkaar via social media, is het gemakkelijker om open en eerlijk te zijn over je gevoelens. Dat geldt tevens voor je gevoelens van eenzaamheid. Door je emoties te delen, kun je er gemakkelijker mee omgaan. Maar onthoud wel dat veel mensen op social media alleen over de positieve aspecten van hun leven berichten. Ga jezelf dus niet vergelijken met anderen. Hierdoor voel je je uiteindelijk niet beter. Onthoud dat deze mensen alleen de buitenkant laten zien en je niet weet wat er achter dat perfecte plaatje schuil gaat. Vind je het moeilijk om de beelden te scheiden van je gevoelens, stop dan een tijdje met social media. Uiteraard blijf je wel contact houden via sms en What’s App berichtjes.

4. Doe meer van de dingen die je gelukkig maken

Het is wellicht lastig om tijdens een lockdown dingen te doen waar je gelukkig van wordt, omdat veel van deze zaken nu even niet kunnen. Toch zijn er nog genoeg alternatieven om toch je dagen te vullen met iets wat je leuk vindt.

Bewegen is een uitstekende manier om depressies en negatieve gevoelens op te heffen. Is de sportschool gesloten? Pak de fiets of je hardloopschoenen en ga lekker buiten een tocht maken. Sport je liever binnen? Zoek dan leuke online lessen op over fitness, aerobics, yoga of krachttraining en train in huis.

Hou je van kunst? Online hebben veel musea hun deuren geopend en kun je zo genieten van een wandeling door een museum. Of zoek leuke filmpjes op van de dierentuinen en pretparken. Zo ben je er toch een beetje uit.

Creatief bezig zijn helpt om een positiever gevoel te creëren. Als je helemaal opgaat in een activiteit, ervaar je een ‘flow’, een gemoedstoestand waarin de tijd zinloos wordt en zorgen en angsten wegdrijven.

Luister naar onderhoudende audioboeken of podcasts. Of kies voor meditatie.

Wie een beetje creatief denkt, vindt altijd een oplossing om iets leuks te doen.

5. Leer iets nieuws

Haal het beste uit je tijd thuis en leer iets nieuws. Veel mensen maken van de gelegenheid gebruik om een nieuwe taal te leren – er zijn veel gratis lessen online voor alle niveaus. En wat dacht je van lessen in koken, tuinieren, schilderen of kleden – de mogelijkheden zijn eindeloos. Of verbeter je doe-het-zelf vaardigheden en leer houtbewerken of auto-onderhoud. De mogelijkheden zijn eindeloos.

6. Help een ander

Vrijwilligerswerk om anderen te helpen is een uitstekende manier om eenzaamheid af te weren. Deel uitmaken van een groep gelijkgestemde mensen is een geweldige manier om nieuwe vrienden te maken en het gevoel van eigenwaarde te vergroten. Als sociale afstandelijkheid de groepsactiviteiten tijdelijk uitsluit, kun je je als vrijwilliger aanmelden om bevriend te raken en iemand te bellen die aan huis gebonden is voor een praatje.

7. Verminder je stressniveaus

Stress en angst kunnen het gevoel van eenzaamheid vergroten. In stressvolle tijden verlicht Bach bloesem Mix 5 stress en angst, verbetert het de slaap en helpt het je te focussen om de positieve dingen. Daarnaast is aangetoond dat de zorg voor een huisdier het stressniveau vermindert. Als je een hond hebt, heb je nog een extra bonus aan dagelijkse wandelingen en de mogelijkheid om met andere huisdierenbezitters te praten. Mediteren en ademhalingsoefeningen helpen tevens mee om je rustiger te voelen.

Voel je je somber, leeg en eenzaam? Wellicht zijn dit symptomen van een depressie. Kijk op 113.nl/depressie voor informatie en hulp bij depressie. 

Bronnen:

https://www.dpt.nhs.uk/i-need-help-with/i-feel-lonely-and-isolated

https://www.priorygroup.com/media-centre/staying-positive-and-motivated-when-you-have-been-furloughed-mental-health-advice-for-employees

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/07/190715114302.htm

Delen
Marie Pure

Andere artikelen


Op zoek naar geluk Hou daar gewoon mee op!

Op zoek naar geluk? Hou daar gewoon mee op!

Veel mensen richten zich in het leven op het vinden van geluk. Maar als je alleen maar streeft naar het moment waarop je gelukkig zal zijn, dan word je het nooit. Waarom eigenlijk niet? De reden is simpel: je probeert het gewoon te hard.

Lees het volledig artikel

Voel jij je neerslachtig

Voel jij je neerslachtig?

Voel jij je neerslachtig en een beetje verdrietig? Je bent zeker niet alleen! We voelen ons allemaal wel eens verdrietig. Het is een normale menselijke emotie. Soms is het duidelijk wat onze depressie heeft veroorzaakt. Veel voorkomende redenen om je verdrietig te voelen zijn onder andere het overlijden van een dierbare, het einde van een relatie, verliezen van je baan of geldproblemen. Maar het is niet altijd overduidelijk waarom je niet lekker in je vel zit.

Lees het volledig artikel

tips-bij-einde-van-de-winter

5 tips om het einde van de winter dragelijk te maken!

De winter loopt op zijn einde en we snakken allemaal naar die langverwachte zonnestralen. Waar blijven die heerlijke lentedagen, de verlengde weekends en de lange zomeravonden toch! De vermoeidheid slaat bij ons allemaal toe en we kunnen niet wachten tot de winter over is.

Lees het volledig artikel

overgewicht

Behoort overgewicht tot het verleden?

Overgewicht is zowat één van de grootste problemen van de Westerse samenleving. Maar, er zou een inspuiting op komst zijn die er voor kan zorgen dat de zin in eten kan verminderd worden.

Lees het volledig artikel

rilatine

Riltaline tijdens de examenperiode?

De examenperiode staat weer voor de deur. Voor ouders met studerende jongeren steevast een periode van gigantisch veel stress. Voor de jongere zelf een periode waarin heel wat gevraagd wordt...

Lees het volledig artikel

Kun jij dingen accepteren die je niet kunt veranderen Doe onze test!

Kun jij dingen accepteren die je niet kunt veranderen? Doe onze test!

Je relatie loopt stuk of je verliest je baan en je komt vast te zitten in een sleur van negatieve gedachten en lijden. Hoe goed ben jij in het loslaten van wrok en het accepteren dat sommige dingen buiten je macht liggen en gewoon zijn zoals ze zijn? Doe onze test en kom erachter!

Lees het volledig artikel

shutterstock_90897806

Scheiden doet lijden?

Wat doet een scheiding met kinderen en wat zijn de precieze gevolgen voor kinderen? Voor een kind verandert er na een scheiding plots veel. Wat zijn de gevolgen voor de kinderen van gescheiden ouders?

Lees het volledig artikel

mers virus © reuters

Het MERS virus: reden tot paniek?

Het aantal mensen dat tot voor kort ooit over het MERS-virus had gehoord, kan je vast en zeker op één hand tellen. Momenteel duiken er echter steeds meer en meer artikels op in de pers over dit virus. Wat is er aan de hand? Is dit een nieuw soort virus? Is er sprake van een bedreiging? Of zijn er bepaalde gebieden die we beter vermijden?

Lees het volledig artikel

Omgaan met levensveranderingen

Omgaan met levensveranderingen

Moeite bij grote veranderingen in het leven? Lees dan ons artikel en ontdek de tekens van grote levensveranderingen en hoe je ermee om kan gaan.

Lees het volledig artikel

Laat jij anderen je leven (te veel) beïnvloeden

Laat jij anderen je leven (te veel) beïnvloeden?

Laat anderen je leven niet te veel beïnvloeden! Kom nu te weten hoeveel je eigenlijk geeft om de meningen van anderen en hoe ze je leven beïnvloeden.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....