Daarom is routine goed voor je

Daarom is routine goed voor je
Daarom is routine goed voor je

Wij zijn gewoontedieren en in de meest recente jaren, was er een redelijke hoeveelheid aan psychologisch onderzoek over de belangrijke rol dat routine speelt in ons leven. We volgen allemaal routines op de één of andere manier en ze hebben verregaande effecten op ons mentaal en fysiek welzijn. Gewoontes zoals ’s morgens joggen of elke avond je tanden flossen zullen je fysieke gezondheid verbeteren, sowieso. Maar routine is ook goed voor je mentale gezondheid: Door je aan een bepaalde routine te houden, moeten we minder keuzes maken. Een natuurlijk ritme creëren voor je dag vermindert stress en angsten en maakt mentale ruimte vrij voor creativiteit en innovatie.

Toch is er niets inherent goed of slecht aan routines. Of ze nu een positief of negatief effect hebben, hangt af van je karakter en persoonlijkheid. Sommige mensen vinden dat te strikt een routine kan volgen kan leiden tot gemiste kansen. Denk je na over de invloed van je dagelijkse gewoontes, dan zijn hier de voor- en nadelen op een rijtje wat betreft routine.

Bach bloesem Mix 65: Depressie

Bach bloesem mix 65 helpt om:

  • De sombere wolken te doen wegtrekken
  • Weer zin te krijgen in het leven
  • Minder zorgen te maken en rustiger te worden
  • Je terug moed en energie te geven
  • Je gevoel van eigenwaarde te verhogen
Klik hier en ontdek Bach bloesem mix 65

De voordelen van routine

Omdat routine repetitief en voorspelbaar is, helpt het ons controle te hebben over onze dag, kalmeert het ons en reduceert het dus stress en angst.

• Begin je dag goed

Zet je alarm zodat je voldoende tijd hebt voor sport en/of ochtendtaken voor je naar het werk gaat. Spring niet van de ene taak op de ander maar maak een dagelijks schema en hou je eraan. Dit maakt mentale ruimte vrij zodat je minder tijd en energie verspilt.

• Maak betere beslissingen

Je houden aan een regelmatige, voorspelbare routine stelt je in staat om je mentale energie te sparen voor grote beslissingen. Plan je nu om te solliciteren voor een nieuwe job of te verhuizen, routines geven je hersenen ruimte die je nodig hebt om te focussen op beslissen wat goed voor je is.

• Geniet van betere nachtrust

Goede slaaphygiëne start met een goede routine bij het slapen gaan. Zet al je schermen af, ten minste een uur voor het slapen gaan en probeer stressvolle tv-series en programma’s te vermijden ’s avonds laat. Probeer enkele minuten de mediteren of iets lichts te lezen. Sommige mensen vinden dat een warm bad nemen voor het slapen gaan helpt om een goede nachtrust te hebben: door de lichaamstemperatuur te laten stijgen en daarna weer te laten zakken naar normaal, boots je de reactie van je lichaam na als je gaat slapen. Door op tijd te gaan slapen, ontwaak je vol energie, fris en klaar om de dag die voor je ligt tegemoet te gaan.

• Spendeer quality time met je geliefden

Met een hectisch schema, kan het moeilijk zijn voor gezinnen om samen tijd door te brengen. Creëer een routine waarin je elke avond samen dineert en opruimt. Het is een excellente manier om jou en je gezin family time te geven; ruimte om bij te praten en te vertellen over wat er gebeurd is vandaag.

• Creëer meer tijd om de dingen te doen die je leuk vindt

Eens je een regelmatige, voorspelbare planning hebt, zal je ontdekken meer tijd te hebben om dingen te doen die je leuk vindt. Of het nu tuinieren, lezen, een sportles of gewoon een avondwandeling met je partner, je favoriete activiteiten zullen ook onderdeel worden van je dagelijkse routines.

De nadelen van routine

Door regelmaat te hebben in je gewoontes kan je zoals eerder vermeld angsten beperken. Maar strikte routines volgen is niet voor iedereen even goed. Te strikt routines volgen kan soms leiden tot een daling van creativiteit en je kan ervan in een sleur geraken.

• Het leven is onvoorspelbaar

Wanneer je een bepaalde routine hebt, kunnen onverwachte zaken opduiken die je voorkomen van het te volgen. Dit kan leiden tot minder motivatie en productiviteit dan als je een flexibeler schema zou hebben.

• Gemiste kansen

Wanneer je een uitnodiging weigert voor iets dat je graag wil doen, gewoon omdat je je verplicht voelt om thuis te blijven en up to date te zijn met je favoriete tv-programma’s weet je dat je in een sleur zit. Te hard een routine volgen kan leiden tot gemiste kansen.

• Slechte gewoontes

Vele van onze gewoontes en routines zijn niet goed voor ons. Voor sommige mensen is het een rookpauze, voor anderen een stuk chocolade of een koekje bij de koffie in de namiddag. Of een biertje of wijntje na het werk. Misschien wel alle drie! Probeer je te minderen of te stoppen, dan is een oude gewoonte het moeilijkst. Het kan tot drie weken duren om een brein te ‘resetten’ zodat het een nieuwe routine accepteert, dus geef niet zo snel op!  Many of our habits and routines are not good for us. For some people, it’s a cigarette break, for others, chocolates or cake mid-afternoon, or a beer or glass of wine after work - or maybe all three! If you’re trying to cut back, breaking the old habit is the hardest part. It can take up to three weeks to rewire the brain to accept a new routine, so don't give up too quickly.

Creëer een nieuwe routine

De meesten onder ons ervaren voordelen bij routine in ons leven. Denk je dat meer routine wel goed zou zijn voor jou? Neem dan nu pen en papier en schrijf al je dagelijkse activiteiten in een week op, en bekijk eens wat je kan vemrinderen of zelfs eruit halen. Probeer dan een schema te maken die past bij je levensstijl en persoonlijkheid. Het is niet goed om jezelf het doel te stellen vroeg op te staan om te gaan lopen als je een nachtuil bent, want dit houd je niet vol.

Eens je een nieuwe routine hebt gecreëerd, wordt het een gewoonte in enkele weken. Werkt iets niet, wees niet bang om de nodige veranderingen in te voeren.


Marie Pure

Andere artikelen


omgaan met negatieve mensen

Hoe omgaan met negatieve mensen

Is er iemand die je naar beneden haalt met zijn/haar negativiteit? Lees onze tips om te leren omgaan met negatieve mensen en zelf een positief persoon te zijn.

Lees het volledig artikel

Belangrijk: niet geven om wat anderen denken

Belangrijk: niet geven om wat anderen denken

Geef jij te veel om wat anderen denken? Denken mensen echt zo vaak aan anderen? Waarom? Lees hier meer!

Lees het volledig artikel

Heb jij genoeg veerkracht Doe de test!

Heb jij genoeg veerkracht? Doe de test!

Heb jij genoeg veerkracht of weerbaarheid om de wereld aan te kunnen? Doe onze test, kom te weten hoe weerbaar je bent en hoe je je weerbaarheid of veerkracht kan verbeteren.

Lees het volledig artikel

Waarom je niet de beste bent

Waarom je niet de beste bent

Wat zijn jouw doelen in het leven? Plan je rijk te zijn, een topvoetballer, een goede ouder of de eerste minister te worden? Hoe je ook je leven plant, vroeg of laat zal je obstakels tegenkomen die je voorkomen je doelen te bereiken.

Lees het volledig artikel

Feit of fictie Is het echt gezond

Feit of fictie? Is het echt gezond?

Er zijn te veel tegenstrijdige berichten rond gezondheidsadvies. Het zorgt voor te veel verwarring. Het ene jaar is boter slecht voor je, en margarine beter. Het jaar erop is het omgekeerd. Het ene artikel spreekt over een te zware belasting van je gewrichten bij het joggen; het andere artikel zegt dat het goed voor je is omdat het je botten versterkt.

Lees het volledig artikel

Kun jij dingen accepteren die je niet kunt veranderen Doe onze test!

Kun jij dingen accepteren die je niet kunt veranderen? Doe onze test!

Je relatie loopt stuk of je verliest je baan en je komt vast te zitten in een sleur van negatieve gedachten en lijden. Hoe goed ben jij in het loslaten van wrok en het accepteren dat sommige dingen buiten je macht liggen en gewoon zijn zoals ze zijn? Doe onze test en kom erachter!

Lees het volledig artikel

snotterseizoen

Start van het snotterseizoen

De herfst is nog maar amper begonnen, of het aantal mensen dat problemen heeft met hoesten en snotteren is al niet te tellen. Viroloog Marc Van Ranst bevestigt inderdaad dat we momenteel reeds bezig zijn aan een eerste golf van luchtweginfecties.

Lees het volledig artikel

Leer wanneer je ‘nee’ moet zeggen

Leer wanneer je ‘nee’ moet zeggen

Nee. Het is een krachtig woord, waarvan we soms denken dat we het niet mogen zeggen. Het is moeilijk, ‘nee’ zeggen tegen vrienden, familie of collega’s. Sommige mensen zeggen het nooit en gaan onder hoge werkdruk ten onder. ‘Nee’ zeggen kun je leren. Maar wanneer zeg je het? En wanneer zeg je juist ‘ja’?

Lees het volledig artikel

7 tips om eenzaamheid om te buigen naar een gelukkig gevoel

7 tips om eenzaamheid om te buigen naar een gelukkig gevoel

Iedereen voelt zich soms eenzaam, maar met de pandemie en de lockdowns is het makkelijk om sociaal contact te verliezen. Wat kun je doen om eenzaamheid te verslaan?

Lees het volledig artikel

tips-bij-einde-van-de-winter

5 tips om het einde van de winter dragelijk te maken!

De winter loopt op zijn einde en we snakken allemaal naar die langverwachte zonnestralen. Waar blijven die heerlijke lentedagen, de verlengde weekends en de lange zomeravonden toch! De vermoeidheid slaat bij ons allemaal toe en we kunnen niet wachten tot de winter over is.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....