Daarom is routine goed voor je

Daarom is routine goed voor je
Daarom is routine goed voor je

Wij zijn gewoontedieren en in de meest recente jaren, was er een redelijke hoeveelheid aan psychologisch onderzoek over de belangrijke rol dat routine speelt in ons leven. We volgen allemaal routines op de één of andere manier en ze hebben verregaande effecten op ons mentaal en fysiek welzijn. Gewoontes zoals ’s morgens joggen of elke avond je tanden flossen zullen je fysieke gezondheid verbeteren, sowieso. Maar routine is ook goed voor je mentale gezondheid: Door je aan een bepaalde routine te houden, moeten we minder keuzes maken. Een natuurlijk ritme creëren voor je dag vermindert stress en angsten en maakt mentale ruimte vrij voor creativiteit en innovatie.

Toch is er niets inherent goed of slecht aan routines. Of ze nu een positief of negatief effect hebben, hangt af van je karakter en persoonlijkheid. Sommige mensen vinden dat te strikt een routine kan volgen kan leiden tot gemiste kansen. Denk je na over de invloed van je dagelijkse gewoontes, dan zijn hier de voor- en nadelen op een rijtje wat betreft routine.

Bach bloesem Mix 65: Depressie

Bach bloesem mix 65 helpt om:

  • De sombere wolken te doen wegtrekken
  • Weer zin te krijgen in het leven
  • Minder zorgen te maken en rustiger te worden
  • Je terug moed en energie te geven
  • Je gevoel van eigenwaarde te verhogen
Klik hier en ontdek Bach bloesem mix 65

De voordelen van routine

Omdat routine repetitief en voorspelbaar is, helpt het ons controle te hebben over onze dag, kalmeert het ons en reduceert het dus stress en angst.

• Begin je dag goed

Zet je alarm zodat je voldoende tijd hebt voor sport en/of ochtendtaken voor je naar het werk gaat. Spring niet van de ene taak op de ander maar maak een dagelijks schema en hou je eraan. Dit maakt mentale ruimte vrij zodat je minder tijd en energie verspilt.

• Maak betere beslissingen

Je houden aan een regelmatige, voorspelbare routine stelt je in staat om je mentale energie te sparen voor grote beslissingen. Plan je nu om te solliciteren voor een nieuwe job of te verhuizen, routines geven je hersenen ruimte die je nodig hebt om te focussen op beslissen wat goed voor je is.

• Geniet van betere nachtrust

Goede slaaphygiëne start met een goede routine bij het slapen gaan. Zet al je schermen af, ten minste een uur voor het slapen gaan en probeer stressvolle tv-series en programma’s te vermijden ’s avonds laat. Probeer enkele minuten de mediteren of iets lichts te lezen. Sommige mensen vinden dat een warm bad nemen voor het slapen gaan helpt om een goede nachtrust te hebben: door de lichaamstemperatuur te laten stijgen en daarna weer te laten zakken naar normaal, boots je de reactie van je lichaam na als je gaat slapen. Door op tijd te gaan slapen, ontwaak je vol energie, fris en klaar om de dag die voor je ligt tegemoet te gaan.

• Spendeer quality time met je geliefden

Met een hectisch schema, kan het moeilijk zijn voor gezinnen om samen tijd door te brengen. Creëer een routine waarin je elke avond samen dineert en opruimt. Het is een excellente manier om jou en je gezin family time te geven; ruimte om bij te praten en te vertellen over wat er gebeurd is vandaag.

• Creëer meer tijd om de dingen te doen die je leuk vindt

Eens je een regelmatige, voorspelbare planning hebt, zal je ontdekken meer tijd te hebben om dingen te doen die je leuk vindt. Of het nu tuinieren, lezen, een sportles of gewoon een avondwandeling met je partner, je favoriete activiteiten zullen ook onderdeel worden van je dagelijkse routines.

De nadelen van routine

Door regelmaat te hebben in je gewoontes kan je zoals eerder vermeld angsten beperken. Maar strikte routines volgen is niet voor iedereen even goed. Te strikt routines volgen kan soms leiden tot een daling van creativiteit en je kan ervan in een sleur geraken.

• Het leven is onvoorspelbaar

Wanneer je een bepaalde routine hebt, kunnen onverwachte zaken opduiken die je voorkomen van het te volgen. Dit kan leiden tot minder motivatie en productiviteit dan als je een flexibeler schema zou hebben.

• Gemiste kansen

Wanneer je een uitnodiging weigert voor iets dat je graag wil doen, gewoon omdat je je verplicht voelt om thuis te blijven en up to date te zijn met je favoriete tv-programma’s weet je dat je in een sleur zit. Te hard een routine volgen kan leiden tot gemiste kansen.

• Slechte gewoontes

Vele van onze gewoontes en routines zijn niet goed voor ons. Voor sommige mensen is het een rookpauze, voor anderen een stuk chocolade of een koekje bij de koffie in de namiddag. Of een biertje of wijntje na het werk. Misschien wel alle drie! Probeer je te minderen of te stoppen, dan is een oude gewoonte het moeilijkst. Het kan tot drie weken duren om een brein te ‘resetten’ zodat het een nieuwe routine accepteert, dus geef niet zo snel op!  Many of our habits and routines are not good for us. For some people, it’s a cigarette break, for others, chocolates or cake mid-afternoon, or a beer or glass of wine after work - or maybe all three! If you’re trying to cut back, breaking the old habit is the hardest part. It can take up to three weeks to rewire the brain to accept a new routine, so don't give up too quickly.

Creëer een nieuwe routine

De meesten onder ons ervaren voordelen bij routine in ons leven. Denk je dat meer routine wel goed zou zijn voor jou? Neem dan nu pen en papier en schrijf al je dagelijkse activiteiten in een week op, en bekijk eens wat je kan vemrinderen of zelfs eruit halen. Probeer dan een schema te maken die past bij je levensstijl en persoonlijkheid. Het is niet goed om jezelf het doel te stellen vroeg op te staan om te gaan lopen als je een nachtuil bent, want dit houd je niet vol.

Eens je een nieuwe routine hebt gecreëerd, wordt het een gewoonte in enkele weken. Werkt iets niet, wees niet bang om de nodige veranderingen in te voeren.


Marie Pure

Andere artikelen


10 tips om de dagelijkse sleur te doorbreken

10 tips om de dagelijkse sleur te doorbreken

Is je leven alledaags en een echte sleur geworden? Doorbreek je monotoon leven met deze 10 tips om de dagelijkse sleur te doorbreken en je leven meer mening te geven. 

Lees het volledig artikel

Stop onmiddellijk met uitstellen en doe iets

Stop onmiddellijk met uitstellen en doe het!

Lees tips om de uitdaging waar je nu aan denkt meteen aan te gaan. Nu is het moment om iets te doen, je kan meten beginnen. Lees verder om meer te weten!

Lees het volledig artikel

6 manieren om wat zon in je leven te brengen

6 manieren om wat zon in je leven te brengen

Laat je gemoed niet afhangen van het weer en creëer wat zon in je leven met de volgende tips.

Lees het volledig artikel

Zinloze medicijnen?

Zinloze geneesmiddelen?

Als je iets van geneesmiddelen mag verwachten, dan is het natuurlijk wel dat ze je beter maken. Los van het feit dat geneesmiddelen doorgaans bijwerkingen hebben, blijkt nu echter ook dat heel wat geneesmiddelen niet zou werken.

Lees het volledig artikel

Wie zijn de (verrassend) gelukkigste mensen ter wereld

Wie zijn de (verrassend) gelukkigste mensen ter wereld?

Voor het derde jaar op rij staat Finland bovenaan in het World Happiness Report als het gelukkigste land ter wereld. Het resultaat zou iedereen kunnen verbazen die gelooft dat zonneschijn een essentieel ingrediënt is voor geluk: het land ziet slechts 8 uur daglicht tijdens het diepst van de winter. Zelfs sommige Finnen vinden dat ze de overwinning niet verdienen. Hoe nauwkeurig is het World Happiness Report en wat is het geheim van Finlands succes?

Lees het volledig artikel

nieuwe schooljaar

Schooljaar in zicht!

Als het blaadje van 15 augustus van de kalender is gehaald, dan begint het in heel wat gezinnen te kriebelen. Het einde van de vakantie kondigt zich stilletjes aan en de stress voor het nieuwe schooljaar kan aan zijn intrede beginnen.

Lees het volledig artikel

beyonce sterrendieet

Het dieet van de sterren: een sterrendieet?

Is het komkommertijd in het wereldje van de televisiesterren of doen zij het gewoon om in de kijker te staan? Steeds meer en meer laten sterren hun gezicht linken aan bepaalde vormen van dieet. De bedoeling hiervan is natuurlijk zoveel mogelijk mensen overtuigen om ook dit dieet te gaan volgen. Maar enig wantrouwen is hier wel op zijn plaats.

Lees het volledig artikel

Tips om je negatieve aspecten in balans te brengen

Tips om je negatieve aspecten in balans te brengen

Iedereen is uniek, zelfs in hun eigen slechte gewoontes of negatieve karaktereigenschappen. Hier zijn tips om je negatieve aspecten in balans te brengen!

Lees het volledig artikel

Voel jij je neerslachtig

Voel jij je neerslachtig?

Voel jij je neerslachtig en een beetje verdrietig? Je bent zeker niet alleen! We voelen ons allemaal wel eens verdrietig. Het is een normale menselijke emotie. Soms is het duidelijk wat onze depressie heeft veroorzaakt. Veel voorkomende redenen om je verdrietig te voelen zijn onder andere het overlijden van een dierbare, het einde van een relatie, verliezen van je baan of geldproblemen. Maar het is niet altijd overduidelijk waarom je niet lekker in je vel zit.

Lees het volledig artikel

Gelukkig zijn op jezelf

Gelukkig zijn op jezelf

Voel jij je ooit eenzaam? Denk je dat het mogelijk is om gelukkig te zijn op jezelf? Gelukkig zijn op jezelf is perfect haalbaar. Hier vind je een lijstje terug met nuttige tips die ‘alleen zijn’ omdraaien tot een positieve zaak. Lees ons advies hier.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....