Bach bloesem advies

Omgaan met levensveranderingen

Omgaan met levensveranderingen

Gelijk wat we doen, we zullen allemaal grote veranderingen ondergaan in ons leven. Vele van deze levensveranderingen brengen vreugde, zoals huwelijken, nieuwe jobs, geboortes etc., maar er zijn evenveel moeilijke veranderingen in het leven, zoals echtscheiding, midlife crisis, pensioen, iemand verliezen, etc. Elke levensverandering – ook fysieke zoals puberteit, menopauze of een ziekte – zal betekenen dat jij je moet aanpassen om te veranderen, en dit kan stress veroorzaken. Ben jij iemand die het moeilijk heeft met te veel verandering? Dan zal dit artikel helpen.

Dit wijst erop dat je moeite hebt met veranderingen

  • Je voelt angst
  • In extreme gevallen word je depressief
  • Je voelt je moe, zelfs volledig uitgeput
  • Je hebt hoofdpijn
  • Je kan niet slapen
  • Je gebruikt kalmerende middelen, drinkt te veel alcohol en/of cafeïne, of rookt
  • Je probeert verandering tegen te gaan
  • Je hebt je gedrag aangepast en bent minder sociaal en ontvankelijk dan je vroeger was
  • Je voelt dat je geen controle meer hebt
  • Je voelt je overweldigd

Tips bij het omgaan met veranderingen in het leven

Onthoud dat een verandering voordelig kan zijn, vooral de veranderingen die een nieuwe start brengen. Zelfs positieve veranderingen kunnen stresserend zijn, dus herinner jezelf daaraan als je verhuist, een nieuwe job aanneemt, of een gezin start. Dit zijn allemaal dingen die je nieuwe mogelijkheden bieden om te groeien. Gelijk wat je doet, je zal nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen of nieuwe bronnen van kracht moeten vinden. Het kan misschien dat je je eigen bewustzijn van een situatie moet verbeteren – misschien heeft een familielid mentale gezondheidsproblemen, of heeft er iemand uit je dichte omgeving zich net ge-out als homoseksueel, bijvoorbeeld. Gebruik deze kans om je zelfontdekking en zelfbewustzijn te verbeteren.

Onderhoud je gezondheid. Verandering veroorzaakt stress dus het is belangrijk dat je je gezondheid goed onderhoudt. Eet goed, sport, probeer goed te slapen. Verzorg jezelf. Neem er wat tijd tussenuit en ontspan.

Doe je huiswerk. In sommige gevallen weet je dat er je een grote levensverandering te wachten staat. Misschien een kind die het nest verlaat, de menopauze, het overlijden van een ouder of een ander geliefde. In dat geval kan het helpen om te onderzoeken wat er kan helpen op voorhand. Natuurlijk gaat iedereen op een andere manier om met deze veranderingen, maar je voelt je misschien niet zo onvoorbereid en angstig als je weet wat te verwachten.

Nogmaals, indien je het op voorhand weet dat je doorheen een verandering moet, probeer dan andere veranderingen te beperken in je leven. Dit kan moeilijk te vermijden zijn gezien één levensverandering vaak overgaat in een andere – scheiden en verhuizen bijvoorbeeld, of verhuizen en een nieuwe job. Hoe dan ook, waar mogelijk, beperk je de hoeveelheid veranderingen die je in één keer moet doorstaan. Gun jezelf de tijd om je aan te passen aan één verandering voor je met een andere begint.

Wees niet bang om te spreken over je angsten. Erover praten met iemand anders kan helpen om je doorheen de stress te werken. Dit kan een familielid zijn, een collega of een professional.

Erken wanneer je professionele hulp nodig hebt. Als je het extreem moeilijk vindt om je aan te passen aan je levensverandering, en als je je stress niet meer onder controle kan houden – misschien ervaar je zelfs paniekaanvallen, of gedachten van zelfpijniging, vraag dan zeker om professionele hulp. Het is geen schande om dat te doen. Ook als je moeite hebt om je aan te passen, zoals bijvoorbeeld aan de fysieke symptomen van de menopauze of puberteit, of nadat je alleen overblijft nadat je afscheid hebt moeten nemen van iemand en je niet meer met je dagdagelijkse bezigheden om kan gaan, zal er iemand zijn om je te helpen.

Neem de controle met één ding tegelijk terug. Wanneer je je overweldigd voelt en het aanvoelt alsof je de controle verloren bent, dan kunnen kleine stappen echt helpen. Je zou een lijst kunnen maken van alles dat je moet doen, dat zal je helpen om meer controle te laten voelen. Of je zou een lijst kunnen maken van zaken waar je je zorgen over maakt. En pak dan één probleem aan. Gun jezelf het gevoel van succes. Je moet niet alles doen maar je kan werken doorheen veranderingen door ze één voor één aan te pakken, op een tempo die goed voor je aanvoelt.

Vraag jezelf ‘Wat is het ergste dat er kan gebeuren?’ Misschien is het ergste al gebeurd. Dan kan het er alleen maar op beteren. Voel je echt dat je angst je in z’n greep heeft, ga dan zitten, neem pen en papier en schrijf alle mogelijke uitkomsten neer voor een worst case scenario, en bedenk dan eens wat er in de realiteit kan. Het is heel onwaarschijnlijk dat het ooit zo slecht is als je je inbeeldt.

Neem de tijd om te rouwen. Je rouwt misschien door het overlijden van een dierbare, maar er zijn ook andere veranderingen in het leven die je kunnen choqueren of kunnen leiden tot een depressie – je job verliezen, een relatie met iemand verbreken, je thuisstad achter je laten etc. Dit kan resulteren in innerlijke onrust waardoor je je uit je comfortzone begeeft. Je moet de tijd nemen om het verdriet van je verlies te verwerken, en niet bang te zijn dat te doen. Het is een perfect natuurlijke en gezonde reactie op de situatie waarin je jezelf bevindt. Erken dit, geef jezelf de tijd, en ga dan positief verder.

Luister naar je innerlijke stem. Als je innerlijke stem kritisch en negatief is, verander dan wat die stem zegt. Ja, jij KAN dit doen. Ja, jij BENT mooi. Ja, jij ZAL sterk zijn. Je zal het redden, je zal slagen.

Vind aanvaarding. Veranderingen in het leven zijn buiten onze controle en we moeten er allemaal doorheen. Neem de tijd om te denken over andere mensen die je kent. Ze hebben allemaal levensveranderingen gehad en eruit gekomen. Jij kan dat ook.

Vier al het positieve. Als je probeert te focussen op de positieve uitkomsten van je levensveranderingen, kan dat echt helpen. Eerst zal je misschien moeite hebben om er te zien, maar er zullen er zijn als je goed kijkt. In een nieuwe school of een nieuwe job starten betekent ook dat je nieuwe mensen zal ontmoeten. Het zal je uitzicht op het leven levendiger maken en je kan jezelf openstellen voor nieuwe ervaringen. Onthoud, het vergt moed om om te gaan met je nieuwe situatie. Vier je kracht!

Wat je levensverandering ook is, wees geduldig met jezelf. Zo’n veranderingen zijn unieke momenten in je leven waarin het voor altijd verandert, en hoewel het niet comfortabel of leuk is, zal je nieuwe vaardigheden en attitudes ontwikkelen en zal je verder kunnen gaan. Als je dit met geduld, humor en positiviteit kan doen, zal het zo veel beter gaan.

Veel succes!

Gecreëerd door Tom Vermeersch ()

Tom Vermeersch

Tom Vermeersch is een gecertificeerde psycholoog en Bachbloesemexpert met meer dan 30 jaar ervaring.

Andere artikelen

Saboteer jij je eigen geluk?

We saboteren vaak ons eigen geluk en in dit artikel bekijken we eens hoe je dat precies doet.

De financiële gevolgen van een burn-out

Over burn-out wordt altijd wel ergens gesproken, maar de laatste tijd komt dit weer meer in de spotlights te staan.

5 Middeltjes tegen ziek zijn

Deze tijd van het jaar is traditioneel de periode dat de wachtzalen van artsen bomvol zitten. Ook dit jaar is het omwille van de griepepidemie niet anders...

Gebruik medicijnen bij ADHD neemt toe

Het gebruik van medicijnen die het bestanddeel methylfenidaat bevatten, blijft angstwekkend stijgen. Methylfenidaat wordt voorgeschreven als er de stoornis ADHD bij kinderen wordt vastgesteld.

20 natuurlijke manieren om hoofdpijn te voorkomen en te verlichten

Hoofdpijn kan heel storend zijn, vooral als je er regelmatig last van hebt. Gelukkig zijn er veel natuurlijke manieren om hoofdpijn te voorkomen en te verlichten, zonder medicatie te moeten nemen.

Feit of fictie? Is het echt gezond?

Er zijn te veel tegenstrijdige berichten rond gezondheidsadvies. Het zorgt voor te veel verwarring. Het ene jaar is boter slecht voor je, en margarine beter. Het jaar erop is het omgekeerd. Het ene artikel spreekt over een te zware belasting van je gewrichten bij het joggen; het andere artikel zegt dat het goed voor je is omdat het je botten versterkt.

Hoe toxisch gedrag spotten

Je ziet vaak beschuldigingen van “toxisch” gedrag in deze tijden, maar wat betekent het eigenlijk? Je bent sowieso al eens iemand tegengekomen die aan de beschrijving voldoet.

Bijna aan het eind van je Latijn? Deze tips slepen je er doorheen

Word je ’s morgens vermoeider wakker, dan toen je ging slapen? Heb je de hele nacht liggen woelen en malen? En dat terwijl de dag vol activiteiten nog voor je ligt. Het liefste zou je de hele dag in je bed willen blijven liggen… Klinkt dat bekend in je oren? Je bent niet de enige die hier mee te maken heeft.

Hij is in het land… de griep

Als er nu iets is wat we in deze periode van het jaar liefst niet verwelkomen, dan is het wel de griep. En nochtans komt deze elk jaar opnieuw langs. En het bezoek van de griep gaat meestal niet onopgemerkt voorbij. De griep eist elk jaar dodelijke slachtoffers. Wat kan je eraan doen?

Heb jij genoeg veerkracht? Doe de test!

Heb jij genoeg veerkracht of weerbaarheid om de wereld aan te kunnen? Doe onze test, kom te weten hoe weerbaar je bent en hoe je je weerbaarheid of veerkracht kan verbeteren.

Omgaan met levensveranderingen

Omgaan met levensveranderingen
Omgaan met levensveranderingen

Gelijk wat we doen, we zullen allemaal grote veranderingen ondergaan in ons leven. Vele van deze levensveranderingen brengen vreugde, zoals huwelijken, nieuwe jobs, geboortes etc., maar er zijn evenveel moeilijke veranderingen in het leven, zoals echtscheiding, midlife crisis, pensioen, iemand verliezen, etc. Elke levensverandering – ook fysieke zoals puberteit, menopauze of een ziekte – zal betekenen dat jij je moet aanpassen om te veranderen, en dit kan stress veroorzaken. Ben jij iemand die het moeilijk heeft met te veel verandering? Dan zal dit artikel helpen.

Dit wijst erop dat je moeite hebt met veranderingen

  • Je voelt angst
  • In extreme gevallen word je depressief
  • Je voelt je moe, zelfs volledig uitgeput
  • Je hebt hoofdpijn
  • Je kan niet slapen
  • Je gebruikt kalmerende middelen, drinkt te veel alcohol en/of cafeïne, of rookt
  • Je probeert verandering tegen te gaan
  • Je hebt je gedrag aangepast en bent minder sociaal en ontvankelijk dan je vroeger was
  • Je voelt dat je geen controle meer hebt
  • Je voelt je overweldigd

Tips bij het omgaan met veranderingen in het leven

Onthoud dat een verandering voordelig kan zijn, vooral de veranderingen die een nieuwe start brengen. Zelfs positieve veranderingen kunnen stresserend zijn, dus herinner jezelf daaraan als je verhuist, een nieuwe job aanneemt, of een gezin start. Dit zijn allemaal dingen die je nieuwe mogelijkheden bieden om te groeien. Gelijk wat je doet, je zal nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen of nieuwe bronnen van kracht moeten vinden. Het kan misschien dat je je eigen bewustzijn van een situatie moet verbeteren – misschien heeft een familielid mentale gezondheidsproblemen, of heeft er iemand uit je dichte omgeving zich net ge-out als homoseksueel, bijvoorbeeld. Gebruik deze kans om je zelfontdekking en zelfbewustzijn te verbeteren.

Onderhoud je gezondheid. Verandering veroorzaakt stress dus het is belangrijk dat je je gezondheid goed onderhoudt. Eet goed, sport, probeer goed te slapen. Verzorg jezelf. Neem er wat tijd tussenuit en ontspan.

Doe je huiswerk. In sommige gevallen weet je dat er je een grote levensverandering te wachten staat. Misschien een kind die het nest verlaat, de menopauze, het overlijden van een ouder of een ander geliefde. In dat geval kan het helpen om te onderzoeken wat er kan helpen op voorhand. Natuurlijk gaat iedereen op een andere manier om met deze veranderingen, maar je voelt je misschien niet zo onvoorbereid en angstig als je weet wat te verwachten.

Nogmaals, indien je het op voorhand weet dat je doorheen een verandering moet, probeer dan andere veranderingen te beperken in je leven. Dit kan moeilijk te vermijden zijn gezien één levensverandering vaak overgaat in een andere – scheiden en verhuizen bijvoorbeeld, of verhuizen en een nieuwe job. Hoe dan ook, waar mogelijk, beperk je de hoeveelheid veranderingen die je in één keer moet doorstaan. Gun jezelf de tijd om je aan te passen aan één verandering voor je met een andere begint.

Wees niet bang om te spreken over je angsten. Erover praten met iemand anders kan helpen om je doorheen de stress te werken. Dit kan een familielid zijn, een collega of een professional.

Erken wanneer je professionele hulp nodig hebt. Als je het extreem moeilijk vindt om je aan te passen aan je levensverandering, en als je je stress niet meer onder controle kan houden – misschien ervaar je zelfs paniekaanvallen, of gedachten van zelfpijniging, vraag dan zeker om professionele hulp. Het is geen schande om dat te doen. Ook als je moeite hebt om je aan te passen, zoals bijvoorbeeld aan de fysieke symptomen van de menopauze of puberteit, of nadat je alleen overblijft nadat je afscheid hebt moeten nemen van iemand en je niet meer met je dagdagelijkse bezigheden om kan gaan, zal er iemand zijn om je te helpen.

Neem de controle met één ding tegelijk terug. Wanneer je je overweldigd voelt en het aanvoelt alsof je de controle verloren bent, dan kunnen kleine stappen echt helpen. Je zou een lijst kunnen maken van alles dat je moet doen, dat zal je helpen om meer controle te laten voelen. Of je zou een lijst kunnen maken van zaken waar je je zorgen over maakt. En pak dan één probleem aan. Gun jezelf het gevoel van succes. Je moet niet alles doen maar je kan werken doorheen veranderingen door ze één voor één aan te pakken, op een tempo die goed voor je aanvoelt.

Vraag jezelf ‘Wat is het ergste dat er kan gebeuren?’ Misschien is het ergste al gebeurd. Dan kan het er alleen maar op beteren. Voel je echt dat je angst je in z’n greep heeft, ga dan zitten, neem pen en papier en schrijf alle mogelijke uitkomsten neer voor een worst case scenario, en bedenk dan eens wat er in de realiteit kan. Het is heel onwaarschijnlijk dat het ooit zo slecht is als je je inbeeldt.

Neem de tijd om te rouwen. Je rouwt misschien door het overlijden van een dierbare, maar er zijn ook andere veranderingen in het leven die je kunnen choqueren of kunnen leiden tot een depressie – je job verliezen, een relatie met iemand verbreken, je thuisstad achter je laten etc. Dit kan resulteren in innerlijke onrust waardoor je je uit je comfortzone begeeft. Je moet de tijd nemen om het verdriet van je verlies te verwerken, en niet bang te zijn dat te doen. Het is een perfect natuurlijke en gezonde reactie op de situatie waarin je jezelf bevindt. Erken dit, geef jezelf de tijd, en ga dan positief verder.

Luister naar je innerlijke stem. Als je innerlijke stem kritisch en negatief is, verander dan wat die stem zegt. Ja, jij KAN dit doen. Ja, jij BENT mooi. Ja, jij ZAL sterk zijn. Je zal het redden, je zal slagen.

Vind aanvaarding. Veranderingen in het leven zijn buiten onze controle en we moeten er allemaal doorheen. Neem de tijd om te denken over andere mensen die je kent. Ze hebben allemaal levensveranderingen gehad en eruit gekomen. Jij kan dat ook.

Vier al het positieve. Als je probeert te focussen op de positieve uitkomsten van je levensveranderingen, kan dat echt helpen. Eerst zal je misschien moeite hebben om er te zien, maar er zullen er zijn als je goed kijkt. In een nieuwe school of een nieuwe job starten betekent ook dat je nieuwe mensen zal ontmoeten. Het zal je uitzicht op het leven levendiger maken en je kan jezelf openstellen voor nieuwe ervaringen. Onthoud, het vergt moed om om te gaan met je nieuwe situatie. Vier je kracht!

Wat je levensverandering ook is, wees geduldig met jezelf. Zo’n veranderingen zijn unieke momenten in je leven waarin het voor altijd verandert, en hoewel het niet comfortabel of leuk is, zal je nieuwe vaardigheden en attitudes ontwikkelen en zal je verder kunnen gaan. Als je dit met geduld, humor en positiviteit kan doen, zal het zo veel beter gaan.

Veel succes!


Marie Pure

Andere artikelen


saboteer jij je eigen geluk

Saboteer jij je eigen geluk?

We saboteren vaak ons eigen geluk en in dit artikel bekijken we eens hoe je dat precies doet.

Lees het volledig artikel

De financiële gevolgen van een burn-out

De financiële gevolgen van een burn-out

Over burn-out wordt altijd wel ergens gesproken, maar de laatste tijd komt dit weer meer in de spotlights te staan.

Lees het volledig artikel

middeltjes-tegen-ziek-zijn

5 Middeltjes tegen ziek zijn

Deze tijd van het jaar is traditioneel de periode dat de wachtzalen van artsen bomvol zitten. Ook dit jaar is het omwille van de griepepidemie niet anders...

Lees het volledig artikel

rilatine

Gebruik medicijnen bij ADHD neemt toe

Het gebruik van medicijnen die het bestanddeel methylfenidaat bevatten, blijft angstwekkend stijgen. Methylfenidaat wordt voorgeschreven als er de stoornis ADHD bij kinderen wordt vastgesteld.

Lees het volledig artikel

20 natuurlijke manieren om hoofdpijn te voorkomen en te verlichten

20 natuurlijke manieren om hoofdpijn te voorkomen en te verlichten

Hoofdpijn kan heel storend zijn, vooral als je er regelmatig last van hebt. Gelukkig zijn er veel natuurlijke manieren om hoofdpijn te voorkomen en te verlichten, zonder medicatie te moeten nemen.

Lees het volledig artikel

Feit of fictie Is het echt gezond

Feit of fictie? Is het echt gezond?

Er zijn te veel tegenstrijdige berichten rond gezondheidsadvies. Het zorgt voor te veel verwarring. Het ene jaar is boter slecht voor je, en margarine beter. Het jaar erop is het omgekeerd. Het ene artikel spreekt over een te zware belasting van je gewrichten bij het joggen; het andere artikel zegt dat het goed voor je is omdat het je botten versterkt.

Lees het volledig artikel

Hoe toxisch gedrag spotten

Hoe toxisch gedrag spotten

Je ziet vaak beschuldigingen van “toxisch” gedrag in deze tijden, maar wat betekent het eigenlijk? Je bent sowieso al eens iemand tegengekomen die aan de beschrijving voldoet.

Lees het volledig artikel

Bijna aan het eind van je Latijn Deze tips slepen je er doorheen

Bijna aan het eind van je Latijn? Deze tips slepen je er doorheen

Word je ’s morgens vermoeider wakker, dan toen je ging slapen? Heb je de hele nacht liggen woelen en malen? En dat terwijl de dag vol activiteiten nog voor je ligt. Het liefste zou je de hele dag in je bed willen blijven liggen… Klinkt dat bekend in je oren? Je bent niet de enige die hier mee te maken heeft.

Lees het volledig artikel

griep

Hij is in het land… de griep

Als er nu iets is wat we in deze periode van het jaar liefst niet verwelkomen, dan is het wel de griep. En nochtans komt deze elk jaar opnieuw langs. En het bezoek van de griep gaat meestal niet onopgemerkt voorbij. De griep eist elk jaar dodelijke slachtoffers. Wat kan je eraan doen?

Lees het volledig artikel

Heb jij genoeg veerkracht Doe de test!

Heb jij genoeg veerkracht? Doe de test!

Heb jij genoeg veerkracht of weerbaarheid om de wereld aan te kunnen? Doe onze test, kom te weten hoe weerbaar je bent en hoe je je weerbaarheid of veerkracht kan verbeteren.

Lees het volledig artikel

Bachbloesems zijn geen geneesmiddelen maar onschadelijke plantaardige extracten die gebruikt worden ter ondersteuning van de gezondheid.

© 2024 Mariepure - Webdesign Publi4u

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....