10 gewoontes van energieke mensen

10 gewoontes van energieke mensen
10 gewoontes van energieke mensen

Het is niet moeilijk om de gewoontes van energieke mensen te ontwikkelen. Je hoeft geen nieuw persoon te worden of je budget te kraken. Het is echt heel eenvoudig: het gaat allemaal om positief denken, het hebben van een positievere houding ten opzichte van jezelf, je mogelijkheden en je leven. Hier zijn de top tien gewoontes die je je eigen moet maken om je energieniveau te verhogen.

1. Goede nachtrust

Een goede nachtrust is de basis om de dag vol energie door te komen. Het is geen geheim dat zeven tot acht uur slaap zowel onze mentale als fysieke gezondheid ten goede komt. De een is fris als een hoentje na zes uur slapen, de ander heeft negen uur nodig. Te lang slapen echter kan je de volgende dag ook slaperig maken. De exacte hoeveelheid slaap die we nodig hebben, varieert gedurende ons leven. Kinderen hebben 9 tot 11 uur per dag nodig, terwijl tieners tot 17 jaar ongeveer 9 tot 10 uur nodig hebben. Volwassenen tussen 18 en 64 jaar zouden ongeveer 7 tot 9 uur moeten slapen. Oudere mensen slapen vaak minder, maar kunnen gedurende de dag wel even bijkomen om het goed te maken. Niet alleen de duur is van belang, ook de slaapkwaliteit. Een goede naar bed gaan routine draagt daar zeker aan bij. Heb je last van slapeloosheid? Verbeter de kwaliteit van de slaap dan. Bach bloesemmix 87 kan daarbij helpen.

Bach bloesem mix op maat

Bach bloesem op maat :

  • samenstelling voor jou persoonlijk
  • op basis van je klachten en karakter
  • Bach bloesem wordt door Tom uitgekozen
  • geeft snel en goed resultaat
Klik hier en ontdek Bach bloesem op maat - Wizard
 

2. Eet gezond

Gezond eten is een snelle, eenvoudige manier om je energieniveau te verhogen. Kies een evenwichtig dieet dat alle belangrijke voedingsgroepen omvat. Kies volle granen, zoals bruine rijst en volkorenbrood, want deze helpen je bloedsuikerspiegel stabiel in balans te houden. Snelle, geraffineerde koolhydraten die voortkomen uit suikers geven je misschien snelle energie, maar dat is vaak weer snel opgebrand met een bloedsuikerspiegelcrash en vermoeidheid tot gevold. Kies liever voor magere eiwitten, veel fruit en groenten. Kies tussendoor voor noten en fruit of rauwkost.

3. Neem voldoende pauzes

Urenlang op één taak concentreren is erg vermoeiend en uitputtend. Het is beter om vaker kortere pauzes te nemen om zo je hoofd fris te houden. De pauzes kunnen zo kort zijn als vijf of tien minuten. Loop even weg van het bureau, haal koffie, maak een praatje, doe een spelletje, luister naar muziek, ga even naar buiten… de mogelijkheden zijn eindeloos, maar ze verfrissen jou en daardoor word je dag productiever.

4. Beweging geeft energie

Sporten, oefeningen doen en andere vormen van beweging geven energie. Door te bewegen maken de hersenen endorfine aan, een hormoon die je stemming verbetert en je nog meer energie geeft. Kies iets wat je leuk vindt, bijvoorbeeld een stukje wandelen, fietsen, hardlopen, zwemmen, naar de sportschool, een balletje slaan of trappen, knie heffen bij het koffiezet apparaat, dansen… Het maakt niet uit wat je doet, als je het maar doet.

5. Blijf bewegen

Veel mensen hebben een zittend beroep achter een balie of computerscherm. Dat blijven zitten is niet goed voor onze gezondheid en kost energie zonder dat het nieuwe energie oplevert. Blijf dus ook bewegen tijdens je werkdag. Sta ieder uur op en wandel een rondje over de afdeling, doe rek- en strekoefeningen en wissel zittend en staand werken af. Als je buiten een pauze kunt nemen, is dat nog beter. Slechts een paar minuten in het zonlicht en de frisse lucht geven een verkwikkend gevoel.

6. Blijf gehydrateerd

Drink je genoeg? Deskundigen adviseren zes tot acht glazen water per dag te drinken. Ook (kruiden)thee, vruchtensap, soep (maar niet te zout) en kruidendrankjes mag je hiertoe rekenen. Zet een vrolijke waterfles binnen handbereik en zorg ervoor dat je deze leegdrinkt. Als je zelfs licht uitgedroogd bent, kan je je vermoeid en lusteloos voelen. Bovendien zal je door meer te drinken, vaker naar het toilet moeten en dat is goed voor een beetje beweging.

7. Houd je alcoholgebruik in de gaten

Alcohol kan echt je energieniveaus door de war gooien. Uiteraard heeft alcohol een kalmerend effect, daarom nemen mensen vaak een slaapmutsje. Maar alcohol doet meer. Het heeft een licht uitdrogend effect, waardoor je dus minder gehydrateerd bent.  doen stijgen. Het heeft een kalmerend effect, dus je zou kunnen denken dat een slaapmutsje een goed idee is. Maar het verstoort ook je slaappatroon, zodat je niet genoeg krijgt van de diepe slaap die nodig is om je energieniveau te herstellen.

8. Overdrijf de cafeïne niet...

Cafeïne in koffie, thee en energie dranken staat bekend als een snelle manier om je energieniveau te verhogen en prestaties te verbeteren. Maar te veel cafeïne kan ertoe leiden dat het energieniveau daalt, zodra het stofje het lichaam verlaat. Er zijn ook mensen die moeilijker slapen, doordat ze cafeïne houdende dranken hebben genuttigd. Is dat bij jou het geval? Drink dan na 4 uur ‘s middags geen drankjes met cafeïne meer.

9. Doe alsof totdat je je echt energieker voelt

Dit klinkt wellicht een beetje gek: doe alsof. Echter, hoe vaker je herhaalt hoe moe je bent, des te vermoeider voel je je. Geef jezelf een positieve, dynamische boost en zegt dat je barst van de energie. Door energieker te handelen voel je je zelfverzekerder en krachtiger. Je zult productievere dingen doen. Je zult een gevoel van prestatie voelen, en dit zal je een echte golf van energie geven.

10. Vermijd negatieve gedachten

Een positieve kijk op het leven brengt aanzienlijke gezondheidsvoordelen met zich mee, zoals het verlagen van het risico op hartziekten, het verlagen van de bloeddruk en het stimuleren van de stemming. Terwijl je misschien als pessimist wordt geboren, is het mogelijk om te leren het glas als halfvol te zien in plaats van als halfleeg. Probeer vijf dingen op te sommen waar je elke dag dankbaar voor bent en vermijd het negatieve denken dat je energie kan aftappen.

Als je je uitgeput voelt en het moeilijk vindt om jezelf te motiveren om aan de slag te gaan, kan een kuurtje met Bach bloesemmix 47 je helpen om beter te slapen en je meer dynamiek te geven. Je wordt al snel een energieker persoon: neem gewoon wat nieuwe gewoontes aan die je in staat stellen om je meest fantastische, energieke leven te leiden.


Bronnen:

https://www.nhs.uk/live-well/sleep-and-tiredness/10-tips-to-beat-insomnia/

https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/how-eat-more-energy-0

Delen
Marie Pure

Andere artikelen


Hoe irrationele angsten verslaan

Hoe irrationele angsten verslaan

Irrationele angsten lijken soms overweldigend, en ze hebben impact op elk aspect uit je leven. Leer hoe je je angsten en zorgen kan verslaan en terug de controle kan overnemen.

Lees het volledig artikel

Waarom een leven zonder obstakels de moeite niet waard is

Waarom een leven zonder obstakels de moeite niet waard is

Stress kan zowel goed als slecht zijn; het is hoe jij het bekijkt. Maar te veel stress kan gevaarlijk zijn. Lees meer over stress in dit artikel!

Lees het volledig artikel

mers virus © reuters

Het MERS virus: reden tot paniek?

Het aantal mensen dat tot voor kort ooit over het MERS-virus had gehoord, kan je vast en zeker op één hand tellen. Momenteel duiken er echter steeds meer en meer artikels op in de pers over dit virus. Wat is er aan de hand? Is dit een nieuw soort virus? Is er sprake van een bedreiging? Of zijn er bepaalde gebieden die we beter vermijden?

Lees het volledig artikel

allergie

Steeds meer allergieën

Op minder dan 10 jaar tijd is het gebruik van medicatie tegen allergieën met maar liefst 70% gestegen. Op zich is dit een schokkende vaststelling. Nog schokkender wordt het als Didier Ebo van het UZ Antwerpen hierbij beweert dat allergieën langzaam maar zeker epidemieën aan het worden zijn.

Lees het volledig artikel

Vermoeidheid na griep

Vermoeidheid na griep

Vele mensen die last hebben gehad van de griep, hebben enige tijd na de griep last van vermoeidheid. Een griep kan zeer lastig zijn voor het lichaam, dus is de aanwezigheid van deze symptomen niet echt vreemd.  

Lees het volledig artikel

zomerprikjes

De laatste zomerprikjes

Of we het nu graag hebben of niet, de zomer loopt op z'n eind. Met heimwee blikken we terug op een tijd van lekkere hapjes en drankjes, terrasjes doen met vrienden, lekker lang in de zon liggen,… Wat ons te wachten staat, is koude en nattigheid en binnen gaan zitten. Dat heel wat mensen zich bij deze gedachte niet lekker voelen, is niet abnormaal.

Lees het volledig artikel

Tekenen dat je afglijdt in een burn-out

Tekenen dat je afglijdt in een burn-out

Stress overheerst soms in onze samenleving. Om te voorkomen dat de stress je helemaal opvreet, is het heel verstandig om de tekenen ervan te herkennen, voordat je in een burn-out of een bore-out terecht komt.

Lees het volledig artikel

Avocado

6 voedselsoorten die je angsten beperken

Deze 6 voedselsoorten bevatten stoffen die je angsten beperken. Meer weten? Klik hier om het volledige artikel te lezen.

Lees het volledig artikel

Wat doe je als de passie in je relatie is verdwenen

Wat doe je als de passie in je relatie is verdwenen?

Waarom voel je vlinders aan het begin van een nieuwe romance, en hoe kun je de vlam in een langdurige relatie brandend houden als de eerste vonk begint te vervagen? Aan het begin van een nieuwe relatie ben je echt helemaal in de wolken met dat ‘first-date’ vlindergevoel in je buik. 

Lees het volledig artikel

goede voornemens

De goede voornemens

De knallen van het vuurwerk zijn verstomd, de flessen champagne worden naar de glascontainer gebracht en het merendeel van de nieuwjaarsbrieven is voorgelezen. Kortom, het gewone leven komt weer op gang.
Maar hoe zit het met al die goede voornemens die men bij zichzelf oplegt bij de jaarwisseling? 

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....