10 gewoontes van energieke mensen

10 gewoontes van energieke mensen
10 gewoontes van energieke mensen

Het is niet moeilijk om de gewoontes van energieke mensen te ontwikkelen. Je hoeft geen nieuw persoon te worden of je budget te kraken. Het is echt heel eenvoudig: het gaat allemaal om positief denken, het hebben van een positievere houding ten opzichte van jezelf, je mogelijkheden en je leven. Hier zijn de top tien gewoontes die je je eigen moet maken om je energieniveau te verhogen.

1. Goede nachtrust

Een goede nachtrust is de basis om de dag vol energie door te komen. Het is geen geheim dat zeven tot acht uur slaap zowel onze mentale als fysieke gezondheid ten goede komt. De een is fris als een hoentje na zes uur slapen, de ander heeft negen uur nodig. Te lang slapen echter kan je de volgende dag ook slaperig maken. De exacte hoeveelheid slaap die we nodig hebben, varieert gedurende ons leven. Kinderen hebben 9 tot 11 uur per dag nodig, terwijl tieners tot 17 jaar ongeveer 9 tot 10 uur nodig hebben. Volwassenen tussen 18 en 64 jaar zouden ongeveer 7 tot 9 uur moeten slapen. Oudere mensen slapen vaak minder, maar kunnen gedurende de dag wel even bijkomen om het goed te maken. Niet alleen de duur is van belang, ook de slaapkwaliteit. Een goede naar bed gaan routine draagt daar zeker aan bij. Heb je last van slapeloosheid? Verbeter de kwaliteit van de slaap dan. Bach bloesemmix 87 kan daarbij helpen.

Bach bloesem mix op maat

Bach bloesem op maat :

  • samenstelling voor jou persoonlijk
  • op basis van je klachten en karakter
  • Bach bloesem wordt door Tom uitgekozen
  • geeft snel en goed resultaat
Klik hier en ontdek Bach bloesem op maat - Wizard
 

2. Eet gezond

Gezond eten is een snelle, eenvoudige manier om je energieniveau te verhogen. Kies een evenwichtig dieet dat alle belangrijke voedingsgroepen omvat. Kies volle granen, zoals bruine rijst en volkorenbrood, want deze helpen je bloedsuikerspiegel stabiel in balans te houden. Snelle, geraffineerde koolhydraten die voortkomen uit suikers geven je misschien snelle energie, maar dat is vaak weer snel opgebrand met een bloedsuikerspiegelcrash en vermoeidheid tot gevold. Kies liever voor magere eiwitten, veel fruit en groenten. Kies tussendoor voor noten en fruit of rauwkost.

3. Neem voldoende pauzes

Urenlang op één taak concentreren is erg vermoeiend en uitputtend. Het is beter om vaker kortere pauzes te nemen om zo je hoofd fris te houden. De pauzes kunnen zo kort zijn als vijf of tien minuten. Loop even weg van het bureau, haal koffie, maak een praatje, doe een spelletje, luister naar muziek, ga even naar buiten… de mogelijkheden zijn eindeloos, maar ze verfrissen jou en daardoor word je dag productiever.

4. Beweging geeft energie

Sporten, oefeningen doen en andere vormen van beweging geven energie. Door te bewegen maken de hersenen endorfine aan, een hormoon die je stemming verbetert en je nog meer energie geeft. Kies iets wat je leuk vindt, bijvoorbeeld een stukje wandelen, fietsen, hardlopen, zwemmen, naar de sportschool, een balletje slaan of trappen, knie heffen bij het koffiezet apparaat, dansen… Het maakt niet uit wat je doet, als je het maar doet.

5. Blijf bewegen

Veel mensen hebben een zittend beroep achter een balie of computerscherm. Dat blijven zitten is niet goed voor onze gezondheid en kost energie zonder dat het nieuwe energie oplevert. Blijf dus ook bewegen tijdens je werkdag. Sta ieder uur op en wandel een rondje over de afdeling, doe rek- en strekoefeningen en wissel zittend en staand werken af. Als je buiten een pauze kunt nemen, is dat nog beter. Slechts een paar minuten in het zonlicht en de frisse lucht geven een verkwikkend gevoel.

6. Blijf gehydrateerd

Drink je genoeg? Deskundigen adviseren zes tot acht glazen water per dag te drinken. Ook (kruiden)thee, vruchtensap, soep (maar niet te zout) en kruidendrankjes mag je hiertoe rekenen. Zet een vrolijke waterfles binnen handbereik en zorg ervoor dat je deze leegdrinkt. Als je zelfs licht uitgedroogd bent, kan je je vermoeid en lusteloos voelen. Bovendien zal je door meer te drinken, vaker naar het toilet moeten en dat is goed voor een beetje beweging.

7. Houd je alcoholgebruik in de gaten

Alcohol kan echt je energieniveaus door de war gooien. Uiteraard heeft alcohol een kalmerend effect, daarom nemen mensen vaak een slaapmutsje. Maar alcohol doet meer. Het heeft een licht uitdrogend effect, waardoor je dus minder gehydrateerd bent.  doen stijgen. Het heeft een kalmerend effect, dus je zou kunnen denken dat een slaapmutsje een goed idee is. Maar het verstoort ook je slaappatroon, zodat je niet genoeg krijgt van de diepe slaap die nodig is om je energieniveau te herstellen.

8. Overdrijf de cafeïne niet...

Cafeïne in koffie, thee en energie dranken staat bekend als een snelle manier om je energieniveau te verhogen en prestaties te verbeteren. Maar te veel cafeïne kan ertoe leiden dat het energieniveau daalt, zodra het stofje het lichaam verlaat. Er zijn ook mensen die moeilijker slapen, doordat ze cafeïne houdende dranken hebben genuttigd. Is dat bij jou het geval? Drink dan na 4 uur ‘s middags geen drankjes met cafeïne meer.

9. Doe alsof totdat je je echt energieker voelt

Dit klinkt wellicht een beetje gek: doe alsof. Echter, hoe vaker je herhaalt hoe moe je bent, des te vermoeider voel je je. Geef jezelf een positieve, dynamische boost en zegt dat je barst van de energie. Door energieker te handelen voel je je zelfverzekerder en krachtiger. Je zult productievere dingen doen. Je zult een gevoel van prestatie voelen, en dit zal je een echte golf van energie geven.

10. Vermijd negatieve gedachten

Een positieve kijk op het leven brengt aanzienlijke gezondheidsvoordelen met zich mee, zoals het verlagen van het risico op hartziekten, het verlagen van de bloeddruk en het stimuleren van de stemming. Terwijl je misschien als pessimist wordt geboren, is het mogelijk om te leren het glas als halfvol te zien in plaats van als halfleeg. Probeer vijf dingen op te sommen waar je elke dag dankbaar voor bent en vermijd het negatieve denken dat je energie kan aftappen.

Als je je uitgeput voelt en het moeilijk vindt om jezelf te motiveren om aan de slag te gaan, kan een kuurtje met Bach bloesemmix 47 je helpen om beter te slapen en je meer dynamiek te geven. Je wordt al snel een energieker persoon: neem gewoon wat nieuwe gewoontes aan die je in staat stellen om je meest fantastische, energieke leven te leiden.


Bronnen:

https://www.nhs.uk/live-well/sleep-and-tiredness/10-tips-to-beat-insomnia/

https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/how-eat-more-energy-0


Marie Pure

Andere artikelen


Hoe doorbreek je je slechte gewoontes

Hoe doorbreek je je slechte gewoontes

Slechte gewoontes verspillen je energie en tijd. Ze verstoren je leven, brengen je gezondheid in gevaar en weerhouden je ervan je doelen te bereiken. Dus waarom hebben we ze? En wat kunnen we doen om onze slechte gewoontes te doorbreken?

Lees het volledig artikel

Waarom het nooit te laat is te veranderen

Waarom het nooit te laat is te veranderen

Mensen denken altijd: zo ben ik gewoon. Ik ben niet goed in ‘X’, dat is gewoon hoe ik ben. Enkele redenen waarom het nooit te laat is te veranderen. 

Lees het volledig artikel

Zes dingen waarvan we denken dat ze ons gelukkig maken, maar dat niet doen!

Zes dingen waarvan we denken dat ze ons gelukkig maken, maar dat niet doen!

Als je denkt aan dingen die je gelukkig zullen maken, wat zijn dan de beelden die in je opkomen? Rijkdom, schoonheid, een droomhuis, lange vakanties, een top auto? Geluk is geen constante in het leven. Bovendien hangt de mate van hoe gelukkig we ons voelen af van de manier waarop we kiezen om ons leven te leiden.

Lees het volledig artikel

"Bachbloesem Advies" wordt "Mariepure"

"Bach Bloesem Advies" wordt "Mariepure"

Na 25 jaar in de Bachbloesemwereld stelden we ons de vraag of het niet tijd werd voor een eigen naam. Niet alleen wij zijn gegroeid, ook jullie en het vertrouwen dat jullie in ons hebben is gegroeid. Daarom willen we ons graag verbinden met een naam. Die naam is Mariepure.

Lees het volledig artikel

slaappillen

Oogjes dicht en snaveltjes toe

Steeds meer Vlamingen gaan slaappillen gaan gebruiken. Maar ook steeds op een jongere leeftijd. Welke gevaren hangen hier aan vast?

Lees het volledig artikel

Thuis met een depressie

Thuis met een depressie

Wie het slachtoffer wordt van een depressie wordt doorgaans thuis gezet. Zeker wanneer de oorzaak van de depressie op de werkvloer moet gezocht worden...

Lees het volledig artikel

Darmklachten bij vermoeidheid

Darmklachten bij vermoeidheid

Darmklachten kunnen voorkomen bij vermoeidheid, maar zijn hoofdzakelijk ook een teken dat er een onderliggende fysieke oorzaak aanwezig is. Zo zijn er verschillende aandoeningen die darmklachten en vermoeidheid als symptomen hebben.  

Lees het volledig artikel

menopauze

Hoe maak je het leven dragelijker tijdens de menopauze?

Hoewel er al veel gezegd en geschreven werd over de menopauze, zijn er heel veel cruciale vragen nog onbeantwoord. Volgens een recent onderzoek hebben vrouwen in de menopauze gemiddeld 7 jaar last van opvliegers.

Lees het volledig artikel

Zoek uit of je lijdt aan het bedriegerssyndroom

Zoek uit of je lijdt aan het bedriegerssyndroom

Heb je soms het gevoel dat je prestaties niet het resultaat zijn van je harde werk en vaardigheid, maar dat je geluk hebt gehad? En ben je bang dat iemand je op een dag zal onthullen als een bedrieger of fraudeur? Dan zou je last kunnen hebben van het bedriegerssyndroom.

Lees het volledig artikel

omgaan met de zomertijd

Omgaan met de zomertijd

Sommige mensen reageren heel gevoelig op de tijdverandering en het kan enkele dagen duren, of zelfs weken, tot je je zich weer de oude voelt. Anderen merken er dan weer nauwelijks iets van.

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....