10 manieren om je energie te boosten!

10 manieren om je energie te boosten!
10 manieren om je energie te boosten

Ben je moe of gestresseerd? Dan kan je wellicht enkele natuurlijke energieboosters gebruiken. We hebben een lijst samengesteld van onze favoriete tips om je te helpen er weer voor te gaan!

1. Drink water

Soms is de simpelste oplossing de beste oplossing. Gelijk wat je doet – werken, sporten, een dagje ertussenuit met vrienden of familie – als je je moe voelt en energie te weinig hebt, dan is het enige product dat je prestaties zal verbeteren water. Je hebt geen sportdrank nodig, of een drank boordevol suiker.

Een simpel glas water zou voldoende moeten zijn. Het feit is dat, als je lichaam een tekort aan water heeft, het je dat zal laten weten door je moe te laten voelen.

Bach bloesem Mix 47: Vermoeidheid

Bach bloesem mix 47 helpt om:

  • meer energie te hebben
  • je draagkracht te verhogen
  • stressbestendiger te zijn
  • minder te piekeren
  • beter te slapen
Klik hier en ontdek Bach bloesem mix 47
 

2. Ga sporten

Een andere simpele oplossing die je misschien nog niet in acht hebt genomen is dat je moet sporten. Sporten geeft je energieniveau een boost. Het helpt om zuurstof beter te laten circuleren in je lichaam. Je slaapt er ook beter van, wat ervoor zal zorgen dat je je minder moe voelt de dag erop. Sporten betekent dat je lichaam epinephrine en norepinephrine vrijlaat, wat stresshormonen zijn. Kleine dosissen daarvan zorgen ervoor dat je je energiek voelt. Je moet je daarvoor niet laten afbeulen in het fitnesscentrum, een stevige wandeling zal al helpen.

3. Sta rechtop

Als je niet kan sporten omdat dat te veel tijd in beslag neemt, probeer dan gewoon rechtop te staan. Als we te lang neerzitten, dan vernauwen onze bloedvaten, waardoor je je moe en futloos kan voelen. Sta op en wandel eventjes rond en dit zal helpen om je hart en spieren energieker te doen voelen. Een bijkomende bonus is dat je veel productiever zal zijn wanneer je terug aan de slag gaat.

4. Zit rechtop!

Als rechtstaan geen optie is, probeer dan met een rechtere rug te gaan zitten. Deze positiewijziging kan je meteen een energieboost geven. Als je vaak met je hoofd en schouders voorover gebogen zit, dan geeft dat gevolg op de aders die zorgen voor de bloedtoevoer naar je hersenen. Je hoofd en schouders in een rechte lijn houden is veel beter voor jou. Dus verander van positie en zit rechtop, zo vaak als je kan, en dit zal je helpen je energie te boosten als je voorover hangt over je laptop.

5. Stress management

Stress kan een factor zijn tijdens periodes van vermoeidheid, want als je je emotioneel of gespannen voelt, kan dat veel energie opeisen. Probeer de oorzaak van deze stress aan te pakken.. Probeer op zijn minst over je problemen te praten met een vriend of familielid, en doe aan relaxatietechnieken om de last die je draagt te verminderen. Meditatie, yoga, tai chi en massage zijn allemaal effectieve manieren om je stress te managen.

6. Pak je dagelijkse belasting aan

Als je je moe voelt en te weinig energie hebt omdat je te veel moet doen, dan is het misschien een goed idee om je schema aan te passen. Nee zeggen tegen je familie, vrienden of je baas kan zwaar zijn, maar als het je uitput, dan moet je je gezondheid op de eerste plaats stellen. Vraag extra hulp indien nodig, geef prioriteiten aan wat je moet doen en wanneer je dat moet doen.

7. Verander je dieet

Geef je energie een boost door wat je eet maar ook je eetpatronen te gaan veranderen. Je moet drie maaltijden per dag eten, met telkens evenveel tijd tussen, en tussendoortjes beperken. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Het bereid je voor op de dag die komt en is een heel belangrijke bron van energie. Gezonde opties voor energieboosters zijn havermout, fruit, omeletten, volkoren toast of gezonde ontbijtgranen.

Probeer de hoeveelheid vet, suiker en zout in je dieet te beperken en de hoeveelheid fruit en groenten op te drijven. Samen met koolhydraten – zoals aardappelen, brood, ontbijtgranen en pasta zijn fruit en groenten een belangrijk onderdeel van een gezond dieet, en zijn een goede bron van energie.

Onthoud dat vooral suiker je energie zal wegnemen. Het geeft je een kleine boost in het begin en neemt dan je energie weg. Haal snoep, koekjes, gebak, frisdrank en chocolade dus uit je dieet.

Drijf de hoeveelheid ijzerrijk voedsel in je dieet op – rood vlees, witte kool en andere groene groentes om voorkomen dat je je moe voelt en een flauwte krijgt. Voedsel met een surplus aan ijzer kom je vaak tegen, zoals ontbijtgranen.

8. Vermijd roken en alcohol

Roken veroorzaakt slapeloosheid, en verhoogt het hartritme, verhoogt de bloeddruk, en stimuleert de hersenactiviteit. Alcohol heeft een verdovend effect, en kan er voor zorgen dat je energie gaat liggen. Het kan ook je slaap gaan inleiden (je valt sneller in slaap) maar je zal moeite hebben om in slaap te blijven.

9. Probeer wat zonlicht te krijgen

Kunstmatig licht kan uitputtend zijn. Werk je onder slechte verlichting en heb je behoefte aan een energieboost, ga dan even naar buiten en ga enkele minuten in de zon staan. Zonlicht zal je humeur verbeteren en je productiviteit verhogen.

10. Overslaap je niet

Heb je energie te weinig, dan ben je wellicht verleid om eens vroeg onder de wol te kruipen of een dutje te doen, maar te veel slapen kan net zo slecht zijn voor je energieniveau als niet genoeg slapen. Houd het op 7 tot 9 uren per nacht, zelfs tijdens het weekend, en je zal de kwaliteit van je slaap gaan verbeteren wat ervoor zorgt dat je energie een boost krijgt voor de rest van de dag


Marie Pure

Andere artikelen


Voel jij je neerslachtig

Voel jij je neerslachtig?

Voel jij je neerslachtig en een beetje verdrietig? Je bent zeker niet alleen! We voelen ons allemaal wel eens verdrietig. Het is een normale menselijke emotie. Soms is het duidelijk wat onze depressie heeft veroorzaakt. Veel voorkomende redenen om je verdrietig te voelen zijn onder andere het overlijden van een dierbare, het einde van een relatie, verliezen van je baan of geldproblemen. Maar het is niet altijd overduidelijk waarom je niet lekker in je vel zit.

Lees het volledig artikel

slaappillen

Oogjes dicht en snaveltjes toe

Steeds meer Vlamingen gaan slaappillen gaan gebruiken. Maar ook steeds op een jongere leeftijd. Welke gevaren hangen hier aan vast?

Lees het volledig artikel

Is de wereld zoals we die kennen voorbij

Is de wereld zoals we die kennen voorbij?

COVID-19 heeft de wereld de afgelopen maanden flink op zijn kop gezet en regeringen over de hele wereld moesten ongekende maatregelen nemen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De snelle veranderingen hebben een grote impact gehad op bijna elk aspect van ons leven.

Lees het volledig artikel

roken

Roken eist om de 6 seconden een slachtoffer

Om de 6 seconden sterft er iemand omwille van het roken. Daarmee is roken zowat het monster dat de meeste slachtoffers opeist.

Lees het volledig artikel

Waarom is het moeilijk om terug naar school te gaan

Waarom is het moeilijk om terug naar school te gaan?

De zomervakantie is voorbij, maar de kinderen hebben langer dan dat thuisgezeten. Terug naar school gaan tijdens deze pandemie is een heel nieuwe ervaring voor iedereen. Het is begrijpelijk dat kinderen zich daar een beetje zorgen over maken, want hoe moet het nu verder?

Lees het volledig artikel

Ramadan

Vasten of Ramadan: is dat wel gezond?

 Is meedoen aan de Ramadan of vasten eigenlijk wel gezond? Ontdek het in dit artikel!

Lees het volledig artikel

beyonce sterrendieet

Het dieet van de sterren: een sterrendieet?

Is het komkommertijd in het wereldje van de televisiesterren of doen zij het gewoon om in de kijker te staan? Steeds meer en meer laten sterren hun gezicht linken aan bepaalde vormen van dieet. De bedoeling hiervan is natuurlijk zoveel mogelijk mensen overtuigen om ook dit dieet te gaan volgen. Maar enig wantrouwen is hier wel op zijn plaats.

Lees het volledig artikel

ik ben zo moe

Ik ben zo moe...

Ik ben zo moe... Hoe vaak horen we dit zinnetje niet zeggen? Mensen voelen zich vaak enorm moe, zonder dat er enige aanwijzing voor is. Hoe komt het toch dat mensen dikwijls zo moe zijn?

Lees het volledig artikel

Zijn er nog goede mensen?

Zijn de meeste mensen goed of slecht?

Ben je soms heel wanhopig over de mensheid omdat het lijkt alsof er bijzonder veel meer slechte mensen zijn, dan goede? Zijn wij als mens te egoïstisch? Denken we te veel na over wat we zelf willen? Of denken we zo cynisch over mensen omdat we te veel op het internet zitten? De waarheid is iets complexer dan dat…

Lees het volledig artikel

Geestelijke vermoeidheid

Geestelijke vermoeidheid

Geestelijke vermoeidheid is vaak de moeilijkste soort vermoeidheid om vast te stellen. Er komen ook vele mentale aandoeningen voor die gekenmerkt worden door geestelijke vermoeidheid. Voor geestelijke vermoeidheid word je meestal doorverwezen naar een psycholoog of psychiater.  

Lees het volledig artikel

Krijg gratis advies voor jouw probleem

Ben je niet zeker welke Bachbloesems jou kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact op met Tom en krijg gratis persoonlijk advies.

tom vermeersch
Tom Vermeersch

Ja, ik wil gratis advies

Nee, dank je. Ik zoek het zelf wel uit....